
INDEX.

PAGE

Counter-statement of Question Presented .......-...... 1

History of Case ..........-.................... 2

Statement ..........-................... 3

The Facts .................................. 5

1. The Hill Incident ....................-....... 5

2. The Writing of The Desperate Hours................ 6

3. The Preparation of the LIFE Article.................. 7

4. The False Involvement of Appellee in the LIFE
Article .............................-.... 8

5. Additional Evidence That the LIFE Article
Was a Deliberate Commercial Fiction ............... 10

ARGUMENT:

I. The judgment below does not present a substan-
tial First Amendment question ..........-.................. 15

II. This Court's decision in New York Times v.
Sullivan has no bearing on the present case.... 20

Conclusion ............-....................... 21



ii

TABLE OF CASES.

PAGE
Booth v. Curtis Publishing Company, 15 A. D. 2d 343,

223 N. Y. S. 2d 737 (1st Dept.), aff'd 11 N. Y. 2d
907, 228 N. Y. S. 2d 468 (1962) ........-.................... 18

Gautier v. Pro-Football, Inc., 278 App. Div. 431,
106 N. Y. S. 2nd 553 (1st Dept. 1951) .....-............. 15

Gautier v. Pro-Football, 304 N. Y. 354, 107 N. E. 2d
485, 487 (1952) ................................ 20

Griffin v. Medical Society of the State of New York, 7
Misc. 2d 549, 11 N. Y. S. 2d 109 (Sup. Ct. N. Y. Co.
1939) ......-....................... 18

Griswold v. Connecticut, 381 U. S. 479 (1965) ..-.......... 20

Hill v. Hayes, 27 Misc. 2d 863, 207 N. Y. S. 2d 901..... 2
Hill v. Hayes, 18 A. D. 2d 485, 240 N. Y. S. 2d 286....... 3
Humiston v. Universal Film Mfg. Co., 189 App. Div.

467, 178 N. Y. Supp. 752 (1st Dept. 1919) ............... 18

Koussevitzky v. Allen, Towne Heath, Inc., 188
Misc. 479, 68 N. Y. S. 2d 779 (Sup. Ct. N. Y. Co.),
aff'd 272 App. Div. 759, 69 N. Y. S. 2d 432 (1st
Dept. 1947) .............................. 16, 17, 18

Leverton v. Curtis Pub. Co., 192 F. 2d 974 (3rd Cir.
1951) .-............................... . 17

Mau v. Rio Grande Oil Company, 28 F. Supp. 845
(N. D. Cal. 1939) ...-............--.......... 17

Melvin v. Reid, 112 Cal. App. 285, 297 Pac. 91 (1931) 17

New York Times v. Sullivan, 376 U. S. 254 (1964) ....... 20

Roberson v. Rochester Folding Box Co., 171 N. Y.
538, 64 N. E. 442 (1902) ..............................-. 3, 15

Sidis v. F-R Pub. Corp., 113 F. 2d 806 (2d Cir. 1940) 17
Spahn v. Julian Messner, Inc., 43 M. 2d 219, 250

N. Y. S. 2d 529 (Sup. Ct. N. Y. Co. 1964), aff'd 23
A. D. 2d 216, 260 N. Y. S. 2d 451 (1st Dept. 1965).- 18



111

PAGE

Sperry & Hutchinson Co. v. Rhodes, 220 U. S. 502
(1911) .-.......................... 15

Valentine v. Chrestensen, 316 U. S. 52 (1942) .............. 20

Youssoupoff v. Columbia Broadcasting System, Inc.,
41 M. 2d 43, 244 N. Y. S. 2d 701 (Sup. Ct. N. Y. Co.),
aff'd 19 A. D. 2d 865, 244 N. Y. S. 2d 1 (1st Dept.
1963) .-.............................�.... 17

STATUTES.

New York Civil Rights Law, Sections 50 and 51.......... 2

New York State Constitution, Article 1, Section 8...-.. 3



IN THE

fulprrmr enurt of tr nit Otats
OCTOBER TERM, 1965.

TIME, INC.,

Appellant,

against

JAMES J. HIL,

Appellee.

ON APPEAL FROM THE COURT OF APPEALS
OF THE STATE OF NEW YORK.

APPELLEE'S MOTION TO DISMISS OR AFFIRM.

Appellee moves to dismiss this appeal from a judgment

of the Court of Appeals of the State of New York, entered

on April 15, 1965, as amended on May 27, 1965, which
affirmed a judgment by the Appellate Division in appellee's
favor. In the alternative, appellee moves to affirm the

judgment of the Court of Appeals. The basis for this
motion is that the appeal does not present a substantial

federal question for review by this Court.

Counter-statement of Question Presented.

Does the First Amendment prevent the State of New

York from awarding damages to an individual whose name

has been used without his consent in a deliberately fabri-
cated and basically false magazine article prepared and



2

published for advertising purposes and for the purposes of
trade ?

(This counter-statement of the question presented is
made necessary because appellant's statement assumes

findings and holdings in the courts below, which were never

made, and which would have been contrary to the evidence).

History of Case

In the February 28, 1955 issue of LIFE Magazine, a

photo-article was published about the opening of a play

entitled The Desperate Hours which stated that this drama

was inspired by, and constituted a reenactment of, the true-

life experience of appellee and his family with three escaped

convicts in 1952 (Separate Ex. 10). Appellee and his wife,

Elizabeth Selfridge Hill, instituted suit in October, 1955,
alleging that the foregoing article involved commercial

exploitation rather than a news use, and therefore violated

Sections 50 and 51 of the New York Civil Rights Law. A
motion by appellant for summary judgment was denied by

Special Term of the New York Supreme Court (Hill v.

Hayes, 27 Misc. 2d 863, 207 N. Y. S. 2d 901) and the decision

was affirmed by the Appellate Division, First Department
(13 A. D. 2d 954, 216 N. Y. S. 2d 497). A jury verdict was

rendered against appellant Time, Inc., awarding compensa-

tory damages to appellee James J. Hill and to Elizabeth

Selfridge Hill in the amounts of $50,000 and $75,000, respec-
tively; and exemplary damages were awarded against
appellant in the amount of $50,000 divided equally between

appellee and his wife (335-36; references to the Record on
Appeal will be by page numbers unless otherwise noted).

A verdict was rendered in favor of defendants Joseph

Hayes, Howard Erskine, and The Desperate Hours Com-

pany.



3

Defendant Time, Inc. appealed to the Appellate Divi-
sion, First Department which modified the judgment on the
law and in the exercise of discretion and ordered a new trial

solely on the issue of damages. As so modified, the judg-
ment below was affirmed. One justice dissented in part and

voted to dismiss the complaint. (Hill v. Hayes, 18 A. D. 2d

485, 240 N. Y. S. 2d 286.)
Pursuant to a stipulation between the parties, the judg-

ment as to Elizabeth Selfridge Hill was vacated, and the
action as to appellee, James J. Hill was severed and con-
tinued. On October 23, 1963, judgment for $30,000 was

awarded to appellee James J. Hill by the Court without
jury (506-08).

Defendant, Time, Inc., appealed to the New York Court
of Appeals, which affirmed on the majority and concurring

opinions of the Appellate Division, two judges dissenting
(15 N. Y. 2d 986, 207 N. E. 2d 604 (1965)).

Statement.

Appellant's Jurisdictional Statement is based upon a
fundamental misstatement of the Privacy Law of the State

of New York, both generally and as applied to the facts of
this case. The New York Privacy Law does not follow the

so-called common law of privacy recognized in other Ameri-

can jurisdictions. See Roberson v. Rochester Folding Box

Co., 171 N. Y. 538, 64 N. E. 442 (1902). The New York

Privacy Law is statutory in origin and was carefully for-
mulated so as not to violate Article 1, Section 8 of the New

York State Constitution, which provides in part that "no
law shall be passed to restrain or abridge the liberty of

speech or of the press". In light of this constitutional safe-
guard of a free press, the New York Privacy Statute, both

by its terms and by the consistent construction given it by



4

the New York courts, does not proscribe the use of a name
in connection with the dissemination of news or matters of
public interest. As distinguished from the common law of
privacy recognized elsewhere, the New York Privacy Law
does not impose liability merely because an individual's
name or portrait has been used in a manner that is factually
incorrect, or in bad taste, or dramatized, or of little social
or education value, or no longer of current interest (see
discussion pp. 16-17, infra). The New York Statute comes
into play only where a name or portrait has been used "for
advertising purposes or for the purposes of trade", i.e.,
where there has been "commercialization of [an individ-
ual's] personality through a form of treatment distinct
from the dissemination of news or information." Gautier
v. Pro-Football, Inc., 304 N. Y. 354, 360, 107 N. E. 2d
488 (1952). (See discussion p. 17, infra.)

The judgments of the New York State courts in the
present case have followed this clear and consistent line
of statutory interpretation. Appellant was not found
liable, as it suggests, for publishing an "inaccurate" item
of news or public interest (Jurisdictional Statement p. 7).
Rather, the courts below found, on substantial and convinc-
ing evidence, that in introducing appellee's name into its
article, appellant was concocting a fictition for commercial
and advertising purposes, rather than attempting to dis-
seminate news. The spurious connection of appellant with
The Desperate Hours was frankly described by one of
appellant's employees as a "good gimmick" which would
lend an aspect of "true life" drama to an otherwise rou-
tine play review (180-81).

Thus, the New York State courts found that appellant's
article, in its use of appellee's name, was a commercial
writing, outside the constitutional ambit. This holding,



5

well supported by the facts, does not present a constitu-
tional question. Accordingly, this appeal should be dis-
missed.

The Facts.

1. The Hill Incident.
In 1952, appellee and his family were held hostage in

their home in Whitemarsh Township, Pa. (near Philadel-
phia) for a period of nineteen hours by three convicts who
had escaped from Lewisburg Federal Penitentiary (27-29).
This experience, while highly dramatic, was by no means
unique. Evidence at the trial revealed that a sizeable
number of similar incidents had occurred to other families
throughout the United States both before and after the
incident involving appellee and his family (97-101; 155;
171-73). All of these incidents received publicity. These
incidents had many elements in common. If, in any way,
appellee's experience might be said to be different from the
other hostage incidents, the difference lay in the fact that
the convicts, although desperate men, were extraordinarily
polite and did not in any way molest the family, even
refraining from the use of profane language in their pres-
ence (34-35). This unusual aspect of appellee's experience
was noted a few days after the event by appellant's TIME
Magazine in an article entitled "House Party" which
focused on such light notes as the convicts' use of the family
sewing machine to alter Mr. Hill's clothing to their own size
(350-51), and their unusually deferential attitude toward
the family (351), emphasizing the absence of violence and
misconduct on the part of the convicts and concluding with
the notation that Mr. Hill followed the fugitives' parting
instructions and waited five hours "to call the police and
tell them about his interesting house guests" (352).



6

The incident was widely reported in the press at the
time but was soon forgotten. Appellee and his family coop-
erated in normal press coverage while the incident was
current news; and in their interviews they attempted to put
an end to speculation that sexual assaults or other violent
events had taken place within the house (37-39). There-
after, appellee and his family moved to a new community
and made a deliberate effort to put the incident behind them
(55; 60-61; 65-66). They rejected all proposals to publi-
cize the incident for money or personal gratification (48-50;
63-66). They declined to collaborate on newspaper or mag-
azine articles and turned down offers to appear on televi-
sion programs, including the "Ed Sullivan Show" (49).
Rejecting a request for a paid interview in 1954 (56-58),
appellee wrote that, "For the best interests of our children
we have felt that it was best to avoid any course of action
that might remind them of our experience in September,
1952" (58; Ex. 8 at Case 369).

2. The Writing of The Desperate Hours.

In the Spring of 1953, while living in Bradenton Beach,
Florida, Joseph Hayes wrote his novel, The Desperate
Hours (92). The novel (and the play and motion picture
based thereon) tells the story of the invasion of a suburban
home by three escaped convicts. Prior to writing his novel,
Hayes clipped a large number of news articles about actual
hostage incidents, including an article about appellee and
his family (97-98; 111-12; 152-53; 168-70). The novel was
concededly not based upon any of these incidents, but was
purely a work of the imagination shaped out of many
elements-' the classic hostage theme, the many news and
magazine accounts of homes * * * and families held hostage
by convicts and criminals, and [Hayes'] own personal loca-



7

tion near the penitentiary" (102; 174). The name of the
fictional family-Hilliard--was the name of the Chevrolet
dealer in Bradenton Beach, Florida, where Hayes wrote
The Desperate Hours (114-15).

The story as finally written is pure melodrama and the
events are violent in the extreme. The convicts have con-
tempt for their victims (Separate Ex. 15, pp. 29, 36, 40, 44)
and their language toward the family is abusive and pro-
fane (Id., pp. 52, 100, 122, 131-32, 168). The father is
beaten several times (Id., pp. 46, 82). The son is viciously
manhandled (Id., p. 46). The daughter is made to suffer
insulting advances (Id., pp. 47, 74-76, 130) and is forced to
participate in a plot to procure the death of a police officer
(Id., pp. 151-52, 162). The mother and children are to be
taken away by the criminals as hostages (Id., pp. 67, 69-70,
170). The father and daughter are permitted to leave the
house to perform assignments for the criminals (Id., pp.
59-60, 101, 152), and the plot centers on the issue of whether
the father will go to the police with his family held hostage.
An innocent third party is killed by one of the convicts
(Id., pp. 104, 112), and the convicts themselves are killed
as they leave the hostage home (Id., pp. 176-78). The
Desperate Hours is essentially different from appellee's
experience. In its focus on violence and terror, it is much
closer to a number of the other "true life" experiences
known to author Hayes (99-100).

3. The Preparation of the LIFE Article.

Shortly after publication in 1954, The Desperate Hours
was made into a motion picture and stage play (92). In
the fall of 1954, the play went into production, with pre-
Broadway tryouts scheduled in New Haven and Phila-
delphia (93; 119). At the time of the Philadelphia tryout,



8

LIFE's Entertainment Editor, Tom Prideaux, at the sug-

gestion of Robert Mcntgomery, the play's director and one

of its financial backers, became interested in the idea of

providing pictorial coverage for the play in view of its

unusual doubledecker stage setting, which Prideaux felt

had "great photographic possibilities" (187-89). At about

this time, Prideaux in a brief chance meeting with a free-
lance reporter (who also knew Hayes), was informed that

"the germ of the idea [of the play] was generated" by a

real life incident or incidents (195) and that the play had

"a substantial connection" with an incident that occurred
near Philadelphia (190).

Although Prideaux sought no elaboration of this infor-

mation, and did not even inquire as to its source, he imme-

diately decided "to follow a pattern which we [LIFE]
have from time to time adopted, of doing a restaging of

incidents in the play away from the stage" (191; 193).

Prideaux thereupon secured the cooperation of Hayes and

The Desperate Hours Company-who considered coverage

by LIFE Magazine "very important" publicity (116)-in

locating the former Hill home near Philadelphia and in

arranging to transport members of the play's cast there in

order to photograph scenes from the play at the site of the

Hill's experience (120-35; 194; 198-99; 202-03). Part of

the costs of LIFE's photographic work were paid by The

Desperate Hours Company (130-32).

4. The False Involvement of Appellee in the LIFE Article.

Throughout the collaborative effort between the play's

producers and LIFE Magazine, LIFE made no attempt to

determine what, if any, connection the play had with

appellee's experience (195-96; 199; 201-02; 223-24). It

proceeded on the "assumption" that there was a connec-

tion (Ibid.). The LIFE editor, Prideaux, testified that he



9

did not feel "it was necessary or appropriate" to attempt
to verify this assumption (201). The "story file" of the
LIFE article produced at trial did not contain a single
clipping on the Hill incident (213-15). The only report of
the incident in the entire TIME-LIFE "morgue" was an
article from The New York Times for September 13, 1952;
and when examined in 1957, Prideaux had no recollection
that he ever saw this article (212-13). For that matter,
in his first draft of the article, he wrote that the Hill-
incident convicts had escaped from "KOMING" peniten-

tiary, a Time, Inc. code indication for information that was
"coming"--despite the fact that Lewisburg penitentiary
was mentioned in The New York Times article and in
almost every other account of the incident (210-12; Ex. B
at Case 413; Ex. 2 at Case 350; Separate Exs. C and D).

However, LIFE's story file did contain an envelope of
New York drama reviews and one other news clipping that
Prideaux admitted reading at this time (214-16). That was
a copy of Hayes' article in The New York Times for Janu-
ary 30, 1955, which stated that The Desperate Hours was
not inspired by any one real-life incident, did not involve
research into any particular case, and contained a story that
was "distinct from all the other hostage stories [Hayes]
had ever encountered" (Ex. G at Case 415-18). More than
raising a doubt as to Prideaux's alleged assumptions about
the relationship between appellee's experience and The
Desperate Hours, this article flatly contradicted the premise
of the planned LIFE feature story; but Prideaux did not
communicate with Hayes after reading it. The New York
Times article was ignored by Prideaux for the obvious
reason that he and his associates on LIFE Magazine knew
from the outset that there was no real connection between
the Hill family and The Desperate Hours. This is the only

explanation for Prideaux's otherwise mystifying testimony



10

that during all of his personal conferences with Hayes, he

never once discussed the underlying premise upon which

the proposed article was to be based.

LIFE did not select the Hill experience for use in the

photo-coverage of the play in the belief that the Hill experi-

ence was similar to, or the specific inspiration for, Hayes'
story. It knew this was not so. The selection of the Hill

experience was purely the result of the coincidence that the

play had its pre-Broadway tryout in Philadelphia near the

former Hill home, rather than in Detroit or Omaha, or some

other location which would have placed it near the scene of

one of the many other "true life" incidents (193).

5. Additional Evidence That the LIFE Article Was a
Deliberate Commercial Fiction.

When Prideaux started to draft the captions and text

for the LIFE article, the basic problem was to justify the

use of the Hill house as a setting for The Desperate Hours,

despite his knowledge that there was no real connection

between the two. He straddled this editorial problem by

minimizing to some extent the involvement of appellee and

his family in the article and emphasizing the author, Hayes,

and The Desperate Hours (Ex. 20 at Case 373). LIFE's

Copy Editor, Joseph Kastner, whose important function is

to ensure a consistent editorial tone throughout the maga-

zine (237), felt that Prideaux's first draft was not "newsy

enough" (239). Accordingly, he shifted the entire emphasis

of the LIFE article's text from Hayes and The Desperate

Hours to the Hills and the Whitemarsh incident (Exs. 20-24

at Case 370-401). On what basis he did this, when he had no

contact with the incident or the play, is not known, for

Prideaux had no recollection of what was said in this con-

nection (238-39), and Kastner (who was available and

attended the trial) did not testify (275).



11

Additional changes were made in other drafts with the

object of making appellee's experience, rather than The
Desperate Hours, the subject of the LIFE Magazine article.
For example, Prideaux's "running head" for the article-
a statement of its basic subject matter-was changed from
"The Desperate Hours" to "True Crime" (Cf. Ex. 20 at

Case 371-72; and Separate Ex. 10). This meticulous edit-
ing procedure carried the false involvement of appellee with

The Desperate Hours to the absolute physical limit. Not a
word in the article, as published, states or even suggests
that The Desperate Hours is anything but a dramatic docu-
mentary inspired by the Hill incident and adhering faith-
fully to the facts thereof. (The pages of the various drafts
of the LIFE article indicating the changes made thereon

were introduced into evidence at the trial (Exs. 20-24) and
Prideaux was examined extensively concerning these

changes and the considerations which motivated them (205-
12; 233-40; 249-61). All of this evidence was available to
the New York appellate courts.)

Prideaux's basic idea of identifying the Hill family with
The Desperate Hours was approved by LIFE Magazine's
Managing Editor before the article was drafted (203-05).
That connection was false and known to be false by all con-
cerned. An editorial decision was made to state that false
connection in the most effective, i.e., "newsy" manner.

Prideaux's first draft did not convey that meaning clearly
or exactly. The final product-under the supervision of
Prideaux's senior editors-did.

The preparation of the LIFE article exemplifies the
magazine's basic editorial techniques as described by its

Managing Editor, Edward K. Thompson, in a 1955 fore-

word to a book entitled How LIFE Gets The Story, namely,
the ability to convey "exact meanings"; the ability to cap-



12

italize on "breaks"; and a willingness to be "bold" and
take risks (Ex. 31 at Case 406-09). "True-life" coverage
of plays and motion pictures is a standard editorial tech-
nique of LIFE Magazine (247-48; Ex. 29 at Case 402-05).
Its purpose is to give impact to the description of entertain-
ment events by relating them to actual persons or events.
It was shown below that in covering plays and motion pic-
tures which were undeniably related to specific real-life per-
sons, LIFE researched the facts, obtained documents or
other first-hand factual data, consulted with the interested
parties or their relatives, and then used precise words to
describe the relationship between fact and fiction and to
convey other editorial nuances (243; 245-46; Separate Exs.
26, 27, 28, 30). LIFE noted that "The Winslow Boy" was
"inspired" by the Archer-Shee case, but contained some
"fictional embellishments" (244-45; Separate Ex. 27); and
that "They Were Expendable" involved a romance of
"dubious accuracy" (245-48; Separate Ex. 28). The lead-
ing article in LIFE Magazine for February 14, 1955-i.e.,
just two weeks before the article on The Desperate Hours-
combined the story of a woman claiming public recognition
as the true-life Princess Anastasia, and the documentary
facts about the actual Princess, in a lengthy review of the
play "Anastasia" which was described therein as a
"frankly fictional" drama (241-43; Separate Ex. 26). In
applying this technique to its pictorial coverage of The
Desperate Hours, LIFE was faced with the problem that the
play bore no true relationship to a single real-life person
or event. LIFE, nevertheless, undertook to make its "true-
life" point in the most effective manner possible without
regard to the facts.

Thus, the evidence below established that:

(1) The Desperate Hours was not the story of appellee's
1952 experience, or a dramatic reenactment thereof, nor



13

was it specifically inspired by that experience-and, accord-
ingly the basic premise of the LIFE article was false.

(2) Appellant knew that the LIFE article-insofar as
the use of appellee's name was concerned-was a fabrica-
tion, but despite that knowledge edited the photographs,
headlines and text of the article so as to convey the impres-
sion that The Desperate Hours was a dramatic reenactment
or account of appellee's experience.

(3) Appellee's experience, his name, and former home,
were used to furnish the impact of realism to both the LIFE
article and The Desperate Hours, and thereby served the
commercial interests of appellant and the author and pro-
ducers of The Desperate Hours.

The article thus involved a combination of trade and
advertising purposes. It used appellee's name in order to
advance the mutual commercial interests of appellant and
the producers of The Desperate Hours. The producers
were interested solely in promoting the play's opening, and
coverage by LIFE Magazine in a " true-life " fashion repre-
sented a valuable form of advertising. They collaborated
in the preparation of the article by locating appellee's
former home, consulting with LIFE on photographic prob-
lems, making the cast and stagehands available, and paying
the stagehands' overtime charges. From LIFE 's stand-
point, the use of the Hill name, incident and former home
made for a dramatic format that would have great appeal
for its readers; and the relationship of the appellee and his
family to The Desperate Hours was deliberately falsified in
order to utilize this device most effectively. In every
respect, the particular use of appellee's name in the LIFE
article bore the earmarks of commercial contrivance, rather
than the dissemination of news.



14

As to all of these matters, there was little, if any, oppos-
ing evidence presented by appellant. Its case basically
rested upon alleged "similarities" between the Hill inci-
dent and The Desperate Hours which were said to justify
the particular use made of appellee's name in the LIFE
article. This same list of "similarities" is now appended
to appellant's Jurisdictional Statement, in a final attempt
to relitigate the facts of this case. The so-called " similari-
ties" represent superficial details which have nothing to do
with the plot of The Desperate Hours. Such matters as
warnings to the captive family, theft of civilian clothing,
the use of the radio by the convicts, breaking through a
roadblock, etc. are literary cliches. A list of numerous
dissimilarities between the Hill incident and Hayes' work
could be set forth, and lists of "similarities" could, of
course, be compiled from other actual incidents. Appellant's
list of "similarities" and its argument in relationship
thereto were presented to the courts below. At the trial
and in appellee's briefs below it was pointed out that in

assembling its "similarities" argument appellant distorted
minute particulars of the incident, the novel and the play in
order to strengthen the impression of similarity, and that
the alleged "similarities" played no part in the prepara-
tion of the LIFE article but were developed after the event
as a theory of defense to appellee's claim (see e.g., 294).
After weighing these arguments in light of the evidence
adduced at the trial, the trial court, the Appellate Division
and the Court of Appeals concluded that the LIFE article
involved a commercial, not a news, use of appellee's name.



15

ARGUMENT.

I.

The judgment below does not present a substantial
First Amendment question.

In 1902 the Court of Appeals of the State of New York
held that there was no common law right of privacy in
New York. Roberson v. Rochester Folding Box Co., 171
N. Y. 538, 64 N. E. 442 (1902). In response to Roberson,
the New York State Legislature in 1903 enacted Sections
50 and 51 of the New York Civil Rights Law, which have
come to be known as the New York Privacy Statute. Acting
under the limiting influence of Article 1, Section 8 of the
New York State Constitution ("no law shall be passed to
restrain or abridge the liberty of speech or of the press"),
the New York Legislature undertook to enact a statute
which would not restrict the right of the press to dissemi-
nate news or matters of public interest. The reach of the
new law was confined to unauthorized exploitation of a
name or portrait for commercial purposes, i.e., "for adver-
tising purposes, or for the purposes of trade". The New
York Privacy Law was held constitutional by this Court in
Sperry & Hutchinson Co. v. Rhodes, 220 U. S. 502 (1911).

Since its enactment, the statute has been consistently
construed by the New York State courts so as to effectuate
the legislative intention to preserve the "news privilege".
The development of constitutional safeguards in the appli-
cation of the Privacy Law is outlined in Gautier v. Pro-
Football, Inc., 278 App. Div. 431, 106 N. Y. S. 2d 553,
556-7 (1st Dept. 1951):

"The cases decided in the almost fifty years since
the enactment of this statute have established certain



16

guideposts for the application of the broad language
of the statute. Claims based on use of a name or a
picture 'for advertising purposes ', for example, have
received much more liberal treatment than those
grounded on use 'for purposes of trade'.

"The difference in approach is not without rea-
son. The compelling public interest in the free flow
of ideas in the market place does not extend to
advertising matter.

"A more difficult question is presented, however,
in determining whether the present use was 'for the
purposes of trade'. In defining this phrase, the cases
have established categories of immunity and lia-
bility. Cognizant of the overriding social interest in
the dissemination of news, an almost absolute privi-
lege has been extended to the use of names and
pictures in connection with the reportage of news.
Use of a name or photograph is granted immunity
whether it appears in a newspaper [citation omit-
ted]; a newsreel citation omitted] ; a magazine [cita-
tion omitted]; or even a comic book [citation omit-
ted]. Once an item has achieved the status of news-
worthiness it retains that status even when no longer
current [citations omitted]. Moreover, courts will
not undertake the dangerous task of passing value
judgments on the contents of the news [citation
omitted]. The deliberation of the United Nations
and the chit-chat of a society editor receive equally
the protection of the privilege [citation omitted]."

Further, it is well established in New York that where

a name or portrait is actually used in the reportage of news

or matters of public interest, the fact that it may be inac-

curate will not result in liability under the privacy law.

Koussevitzky v. Allen, Towne & Heath, Inc., 188 Misc. 479,
68 N. Y. S. 2d 779 (Sup. Ct. N. Y. Co.), aff'd 272 App Div.

759, 69 N. Y. S. 2d 432 (1st Dept. 1947). Nor will liability



17

result from the mere fact that a dramatic form is used.

Youssoupoff v. Columbia Broadcasting System, Inc., 41 M.

2d 43, 244 N. Y. S. 2d 701 (Sup. Ct. N. Y. Co.), aff'd 19

A. D. 2d 865, 244 N. Y. S. 2d 1 (1st Dept. 1963). What is

proscribed is the "unauthorized use of a name or picture

to sell a collateral commodity" or "the unauthorized

fictional use of a name or photograph." Koussevitzky v.

Allen, Towne & Heath, supra, 68 N. Y. S. 2d at 783. The

statute comes into effect only where the publisher is not

attempting to tell news or inform the public about the

individual at all, but is merely appropriating plaintiff's

name or portrait for the purpose of lending "human inter-

est" or impact to commercial writing.

Appellant is wrong, therefore, when it argues that the

New York law of privacy was developed "in a climate that

did not feel the presence of the First Amendment" (Juris-

dictional Statement, p. 8). Whatever may be the rule in

other jurisdictions, represented by such cases as Leverton

v. Curtis Pub. Co., 192 F. 2d 974 (3rd Cir. 1951); Mau v.

Rio Grande Oil Company, 28 F. Supp. 845 (N. D. Cal. 1939);

and Melvin v. Reid, 112 Cal. App. 285, 297 Pac. 91 (1931),

cited in the Jurisdictional Statement (pp. 9-10), New York,

guided by constitutional principles, has followed its own

path and carved out an extremely limited right of action.

Appellant is also wrong in suggesting that Sidis v.

F-R Pub. Corp., 113 F. 2d 806 (2d Cir. 1940) states a dif-

ferent and more narrow interpretation than that adopted by

the New York courts (Jurisdictional Statement, pp. 9-10;

21). Sidis involved a biographical sketch of a once-famous

personality. The sketch limited itself "to the unvarnished,

unfictionalized truth". (113 F. 2d at 810.) The court,

relying entirely on New York authorities, held that the

Privacy Statute, as construed by the New York courts, did

not proscribe such an article. There was no occasion for



18

Sidis to " speak in constitutional terms " (see Jurisdictional

Statement, p. 9) since the New York Privacy Law involved
no encroachment on the freedom of the press. That the
New York courts apply a constitutional standard at least

as stringent as that applied in Sidis appears from Kous-

sevitzky v. Allen, Towne & Heath, Inc., supra, where it was

held that a biography of a famous person was not actionable

even though it contained many factual inaccuracies and

related stories about the plaintiff, "some avowedly apocry-

phal, others of doubtful reliability." (68 N. Y. S. 2d at 784.)

Koussevitzky stated the settled New York rule that "Truth

or falsity does not, of itself, determine whether the publi-

cation comes within the ban of Sections 50 and 51." (188

Misc. at 484, 68 N. Y. S. 2d at 783.)
The foregoing principles are no longer open to question

in New York. In their application, the courts determine,

on a case by case basis, whether a name or likeness has been

used in the telling of news, or in a work of fiction or in an

advertisement. Labels are not controlling. What appears

to be an article of general interest may really be an "adver-

tisement in disguise" (Griffin v. Medical Society of the

State of New York, 7 Misc. 2d 549, 11 N. Y. S. 2d 109 (Sup.

Ct. N. Y. Co. 1939)); what appears to be a biography may

really be a fictional work, utilizing a real person as a prop

(Spahn v. Julian Messner, Inc., 43 M. 2d 219, 250 N. Y. S. 2d
529 (Sup. Ct. N. Y. Co. 1964), aff'd 23 A. D. 2d 216, 260

N. Y. S. 2d 451 (1st Dept. 1965). On the other hand, even the
unauthorized use of a name or likeness in an advertisement

is not actionable, where a contrary finding would hamper

the press in its dissemination of news (Booth v. Curtis Pub-

lishing Company, 15 A. D. 2d 343, 223 N. Y. S. 2d 737 (1st

Dept.), aff'd 11 N. Y. 2d 907, 228 N. Y. S. 2d 468 (1962);

Humiston v. Universal Film Mfg. Co., 189 App. Div. 467,

178 N. Y. Supp. 752, 759 (1st Dept. 1919)). In each case,



19

the New York courts look through the form of the publica-
tion to determine whether liability may be imposed with-
out interfering with the news privilege.

The general rules outlined above were carefully and
correctly applied in the present case. The evidence revealed
that the LIFE article did not republish the Hill incident
and use appellee's name as a reference or illustration, or
as a part of a historical article, or even as the subject of an
embellished report of the incident itself. Appellee and his
family were used as the basis for a staged publicity article
for a commercial event. The effect of the article was to
identify appellee and his family-falsely-as the true life
counterparts of the fictional family in The Desperate Hours
and to associate them with the violence and sensationalism
of the fictional novel, play and motion picture. Appellant
introduced appellee into its "True Crime" article not to
describe an actual event either past or present but solely
to fabricate an imaginary relationship which would make
for a dramatic article. On the basis of this evidence, the
majority opinion in the Appellate Division (which was
adopted by the Court of Appeals) concluded (1) that "The
article cannot be characterized as a mere dissemination of
news, nor even an effort to supply legitimate newsworthy
information in which the public had or might have a proper
interest", and (2) that it was "inescapable" that appel-
lee's name was introduced into the article "to advertise and
attract further attention to the play, and to increase pres-
ent and future magazine circulation as well" (499). This
is not a case where a publication attempted to depict a true
relationship and negligently failed to do so accurately.
Here the publication was indifferent to the true relationship
and, for purely commercial motives, simply proceeded to
fabricate an interesting story. It is in this sense, as found
by the state courts, that the LIFE article was "fictional-
ized".



20

The instant case does not present a question involving
the freedom of the press to disseminate news. What is
involved is the regulation by the state of the manner in
which individuals may be incorporated into commercial
writings. The states have wide latitude to regulate such
writings. Valentine v. Chrestensen, 316 U. S. 52 (1942).

In the privacy area such regulation is predicated on
"the need to protect the individual from selfish, commercial
exploitation of his personality." Gautier v. Pro-Football,
304 N. Y. 354, 358, 107 N. E. 2d 485, 487 (1952). This Court
has recently noted that the individual's "right to be let
alone" is a privilege which falls within the penumbra of
constitutional protection. Griswold v. Connecticut, 381
U. S. 479 (1965). In Griswold the Court struck down a
state statute which, if applied, would have invaded the
individual's privacy. The New York Privacy Law, which
safeguards the individual's right to be let alone, consist-
ent with free dissemination of news, accords the highest
respect to the overall design of the Bill of Rights.

II.

This Court's decision in New York Times v. Sullivan
has no bearing on the present case.

Appellant's reliance on this Court's recent decision in
New York Times v. Sullivan, 376 U. S. 254 (1964), is mis-
placed. Sullivan involved the constitutional protection
granted to public discussion of political questions. The
Court there held that "the Constitution delimits a state's
power to award damages for libel in actions brought by
public officials against critics of their official conduct." We
are willing to assume that the same constitutional limitation
would govern privacy actions where comment on a public
official is involved. No such question is involved in this



21

case. LIFE Magazine's fabricated photo-article about
appellee is a far cry from the publication involved in
Sullivan.

Moreover, by its terms, Sullivan is not applicable where
the injurious publication was motivated by actual malice,
i.e., where the defendant either knew of the falsity of the
publication or acted with reckless disregard of the facts.
In the present case, a basic element of appellant's liability
was its indifference to the falsity of the connection it made
between appellee and "The Desperate Hours". Indeed,
author Hayes' New York Times article gave actual notice
to appellant that there was no factual justification for its
incorporation of appellee and his family in LIFE's "True
Crime" article. This was the finding in the Trial Court,
the Appellate Division and the Court of Appeals. Accord-
ingly, even were this case to involve comment within the
scope of Sullivan, the judgment below would still be con-
stitutionally valid.

Conclusion.

This appeal does not present a substantial Federal ques-
tion for review by this Court, and should be dismissed.

Respectfully submitted,

MILTON BLACR,
LEONARD GARMENT,

DONALD J. ZOELTTLER,

20 Broad Street,
New York, New York 10005,

Attorneys for Appellee.

NIXoN, MUDGE, ROSE, GUTHRIE & ALEXANDER,
20 Broad Street,

New York, New York 10005,

Of Counsel.

October 13, 1965.



(1033)


