INDEX

PAGE
o 1
ARGUMENT .ottt i ot it ieieaann, 7
CONCLUSION ..ttt ittt it ee i, 10
AUTHORITIES
CAsEs:
Binns v. Vitagraph Co., 210 N. Y. 51, 103 N. E.
1108 (1913) v . 8
Blumenthal v. Picture Classics, 235 App. Div. 570,
257 N.Y.S. 800 (1st Dep't 1932) ............ 9

Gautier v. Pro-Football, Inc., 278 App. Div. 431,
106 N. Y. S. 2d 553 (1st Dep’t 1951), aff’d, 304
N.Y.354 (1952) oot 9

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U. S. 254 4,9, 10

Sidis v. F-R Pub. Corp., 113 F. 2d 806 (2d Cir.
1940), cert. demied, 311 U. S. 711 ............ 9
Sperry & Hutchison Co. v. Rhodes, 220 U. S. 502 . 7

Sutton v. Hearst Corp., 277 App. Div. 155 98
N.Y.S. 2d 233 (1st Dep’t 1950) ............ 8

Walker v. Courier-Journal, No. 4639 (W. D. Ky.
Sept. 23, 1965) ... ..ot

UnitED STATES CONSTITUTION ;

Amendment I ... ... ... i iieiiiniinnn.. 7,8

Amendment XIV §1 .......... ...t 7
NEW YorK STATE CONSTITUTION :

Article 1 §8 ... . i 8
NEw YORK STATUTES:

Section 50, New York Civil Rights Law ........ 7,8

Section 51, New York Civil Rights Law ........ 7



IN THE

Supreme Cmuet of the United States
OctoBer TErRM, 1965

Time, Inc.,
Appellant,
—against—
No. 562
James J. HiLy,
Appellee.

ON APPEAL FROM THE COURT OF APPEALS OF THE
StATE oF NEW YORK

BRIEF OPPOSING MOTION TO DISMISS OR AFFIRM

This brief is submitted in response to the motion to
dismiss or affirm filed by appellee. It is prompted by the
counterstatement of the question presented and the counter-
statement of the facts contained in the motion.

1. Facts. Appellee’s highly argumentative statement
of facts attempts to litigate matters that are no longer in
the case or that were never in it. The effort to ward off
federal review of this direct appeal should not becloud
the underlying constitutional question. That question
emerges starkly upon examination of the majority and con-
curring opinions in the Appellate Division on the one hand
and the dissenting opinions in the two appellate courts be-
low on the other. Those opinions did not disagree on the
facts but rather on the significance to be drawn from ap-
pellant’s error in describing “The Desperate Hours” as a
reenactment of the actual incident involving appellee and
his family. None of the opinions, including the two in



2

appellee’s favor, found or even suggested that appellant was
malicious or recklessly oblivious of the truth, nor did any of
them find or suggest that there was less than a substantial
connection between the play and the prior incident.*

Appellee has gone far heyond the opinions below rend-
ered in his favor by asserting, without benefit of record
reference, that this is a case based upon malice or reckless
disregard of the truth. For example, the motion to dismiss
or affirm refers to a “‘deliberately fabricated and basically
false magazine article” (p. 1), “concocting a fiction” (p. 4),
“the spurious connection of appellant {sic] with The
Desperate Hours” (p. 4), ““it knew this [a similarity between
the play and the prior incident] was not so” {p. 10), “the
Life article was a deliberate commercial fiction” (p. 10),
“despite his [the editor’s] knowledge that there was no
real connection between the two” (p. 10), “that connec-
tion [identfication of the Hill family with the play] was
false and known to be false by all concerned” (p. 11),
“Life was faced with the problem that the play bore no
true relationship to a single real-life person or event”
(p. 12), “a fabrication” (p. 13), “the relationship of the
appellee and his family to The Desperate Hours was de-
liberately falsified . . .” (p. 13), “solely to fabricate an
imaginary relationship...” (p. 19), and, finally, “fabricated
photo-article” (p. 21).

*As appellant pointed out in its jurisdictional statement (pp.
19-20), throughout the courts below it argued strenuously that the
article in suit was essentially accurate and one that could not properly
be described as fictionalized. It also argued that it was entirely
justified in believing the author considered his play to be a reenact-
ment of the prior incident. Because of the majority opinion of the
Appellate Division, however~—where it was found that the play was
not a reenactment and where it was suggested that appellant was
negligent in not pinning this point down with certainty {Appendix
B, pp. 4b, 5b)—appellant abandoned its efforts with respect to those
two remaining areas of factual dispute. Hence, it adopted the state-
ment of facts in the majority opinion of the Appellate Division, con-
ceding both inaccuracy and negligence (pp. 5-6, 19-20).



3

Not only does this charge of “fabrication” and “con-
coction” fly in the face of the entire record and any
common sense comparison of the news reports of the
actual incident and the play, it is directly contrary to the
holding below. Indeed, the concurring opinion in the Ap-
pellate Division, specifically affirmed by the court below, was
at pains to point out that “properly presented, the Hill in-
cident could have been referred to in the article reviewing
the play without subjecting the defendant to hability de-
spite the fact that to do so would constitute an invasion
of the Hills’ privacy and might cause them grief and dis-
tress” (Appendix B, p. 7b). The majority and concurring
opinions in the Appellate Division objected to the manner of
presentation which, in their view, placed primary rather
than incidental emphasis upon the prior incident and de-
scribed the play as a reenactment when it was not. As a
result, in their view, stress laid upon the connection between
the play and the incident converted otherwise newsworthy
material into an advertisement for the play which would in-
crease circulation of the magazine {Appendix B, pp. 4b,
8b). It is in that context that the question raised here is pre-
sented. That context, which embraces appellant’s con-
stitutional argument and the distinction between the two
sets of opinions below, is simply ignored by appellee.

The motion to dismiss or affirm is probably a good ex-
ample of what can happen to a publisher in the absence
of constitutional protection. There is no dispute that
appellant’s article was ‘“‘deliberately” written and that,
by appellant’s concession, the article was partially inac-
curate. Nor is there any dispute that appellant desires to sell
its magazines. Thus, wherever an error occurs, however
innocent, it can be attacked as a “deliberate fabrication,”
and the publisher subjected to criminal and civil Labilities
for invasion of privacy, even where, as in the present case,
praise was bestowed on appellee by appellant’s reference to



4

“a heart-stopping account of how a family rose to heroism
in a crisis.” (R. 18-20). In light of the opinions below and
the lack of support in the record, appellant should not have
to answer the charge of malice. Nevertheless, the following
is offered to elaborate upon the basic facts that are set forth
in the various opinions below.*

Tom Prideaux, who wrote the Life article, had read
widely of the Hill incident at the time that appellee’s
statement first appeared in the press (R. 193-94, 219-20).
He later recognized the remarkable similarities between that
incident and “The Desperate Hours” (R. 220-21). The
play was brought to his attention during a luncheon con-
ference, regarding another subject, with the producer,
Robert Montgomery, who suggested that the play with its
unusual stage setting would be an interesting subject for
an article in Life (R. 186-87). At a subsequent conference,
Montgomery disclosed to Prideaux that a real-life inci-
dent was involved (R. 189).

Later, Prideaux had a brief discussion with Bradley
Smith, a free-lance photographer, who also brought up the
possibility of publishing an article about the play and stated
that it “had a substantial connection with a true-life inci-
dent of a family being held by escaped convicts near Phila-
delphia” (R. 190). Smith told Prideaux that he was a
friend and neighbor of the author of the play, Joseph

*Because of the views expressed in the majority and concurring
opinions in the Appellate Division, it seemed clear that appellant’s
jurisdictional statement need only be concerned with the question of
negligence or failure to make a sufficiently diligent investigation. For
that reason, the question of malice or reckless disregard of the truth
was not discussed. Appellee, however, in addition to the factual alle-
gations discussed above, has taken the next step and asserted that the
rule of New York Times v. Sullivan, 376 U. S. 254, cannot apply to
the present case because of appellant’s “indifference to the falsity of
the connection it made between appellee and “The Desperate Hours””
(p. 21). As we have said, the underlying allegation of knowing or
reckless falsity (and, indeed, of complete falsity as opposed to some
inaccuracy) is unsupported in the record, and hence the argument is
without merit.



5

Hayes, and indicated that his information had come from
Hayes himself (R. 190).

Thereafter, Prideaux noted a report that the play was
trying out in Philadelphia and realized that there might
be a possibility of an off-stage setting (R. 193). He tele-
phoned Hayes in Philadelphia to discuss that possibility
(R. 194, 196). Hayes stated that he was interested in the
idea and, in response to Prideaux’s question, confirmed
“that there had been an incident in Philadelphia” (R. 121,
160). Hayes agreed to contact the current occupants of the
house where that incident had occurred and arrange for an
appointment between them and Prideaux (R. 121-22, 124).
In accordance with the arrangements subsequently made
by Hayes, Prideaux traveled to Philadelphia, conferred
with Hayes, went with him to the former residence of the
Hills, and negotiated wth him and the occupants of the
house for all photographic work that appeared in the article
(R. 125-28).

By the time that Prideaux started work on the text
of the article, he had seen the play twice, examined news-
paper reviews of it, and compared it to the details of the
actual incident as they had appeared in the press (R. 214-
16, 219-20). Prideaux thus became satisfied that the story
was newsworthy:

“It seemed from the very beginning that this
was an important news event in the entertainment
field for reasons that I think we have talked about
before, that it was a play based on a novel that was
very well received. There was something quite un-
usual about it in that the movie had already been
made and kept aside as the play was being devel-
oped. The production itself was of interest, as we
stated, and when we were told about the connection
with the Hill incident, that seemed to augment the
interest of this whole production.” (R. 265.)



6

Accordingly, he included a reference to the Hill incident:

“Being told by a source, to begin with, which
I trusted, namely, a friend and neighbor of Mr.
Hayes, and by the fact that Mr. Hayes, who it
seemed to me realized that we were closely con-
nected with or were interested in this incident, was
cooperating . . . our hope was to make this connec-
tion as part of the entire combination of events that
made this an interesting news item.” (R. 265.)

In addition, he believed in the substantiality of the relation-
ship stated in the article between the incident and the play:

“...adiscussion [between Prideaux and Hayes]
of the play itself, what the play was about, in the
light of my own knowledge of what the true inci-
dent was about, confirmed in my mind beyond any
doubt that there was a relationship, and Mr. Hayes’
presence at this whole negotiation was tacit proof
of that.” (R. 197.)

The Life article was checked for accuracy by a re-
searcher-reporter (R. 281-82). The researcher was given
the drafts or so-called “checking copies” of the article
and asked to verify its contents (R. 284, 297). She went
to Philadelphia and saw the play, read the drama reviews,
studied the newspaper accounts of the incident, and later
placed a check mark over each word in the article to confirm
her belief in its accuracy (R. 282, 285, 287-88). She also
became satisfied that “The Desperate Hours” was based
on the Hills’ experience (R. 297-98). Her conclusion was
supported by numerous and arresting points of similarity
and coincidence between the two (Exs. 15, B, D; Appendix
A, p. 3a; Appendix D, pp. 1d-3d).

The conclusions reached by the Life employees were
shared by others. The Philadelphia Inquirer literary critic



7

commented at the outset of his review of the novel that
“Philadelphia readers will recognize a slice of real life out
of the fairly recent past” (R. 354). The drama critic for
the Philadelpha Inquirer observed in reviewing the play
that it was ‘““based upon an actual incident” (R. 486).
Many of the Hills’ friends immediately connected “The
Desperate Hours” with the incident (R. 75, 299-310).
Appellee himself in two verified complaints prior to the
complaint extant at the time of trial swore that the
Hayes story was ‘“‘based upon the actual occurrences of
September 1952 in which plaintiffs Hill were involved”
(R. 426, 463).

Despite the reference in the motion to dismiss or affirm
to newspaper accounts of other hostage incidents (p. 5),
none of them bore any resemblance to “The Desperate
Hours” beyond the common hostage theme (R. 148, 152-
61, 175-77).

2. Argument. The legal arguments advanced in the
motion to dismiss or affirm require little comment. Repre-
sentative is the statement contained in the first paragraph of
point I of the motion (p. 15), having to do with the consti-
tutionality of Sections 50 and 51 of the New York Civil
Rights Law. Referring to those sections in terms of free-
dom of the press, the paragraph concludes with this state-
ment: “The New York Privacy Law was held constitu-
tional by this Court in Sperry & Hutchison Co. v. Rhodes,
220 U. S. 502 (1911).” That decision, of course, held no
such thing, at least not in the context of the First Amend-
ment question now presented. The Court simply held that
it was not a taking of property without due process for
New York to apply its new statute to the use of photo-
graphs made after the law went into effect. Mr. Justice
Holmes concluded (at 505):

“ .. the Fourteenth Amendmient does not for-
bid statutes and statutory changes to have a begin-



8

ning and thus to discriminate between the rights of
an earlier and later time.”

Similarly, the motion to dismiss or affirm derives little
succor from its frequent references to Article 1, Section 8
of the New York State Constitution, which declares that
“no law shall be passed to restrain or abridge the liberty of
speech or of the press.” Appellee’s argument merely suc-
ceeds in convincing one that the New York State Constitu-
tion has also been violated. Indeed, it is difficult to per-
ceive how Section 50, the criminal portion of New York’s
privacy law, does not on its face violate the New York
Constitution, not to mention the provisions of the First
Amendment:

“A person, firm or corporation that uses for
... purposes of trade, the name, portrait or picture
of any living person without having first obtained
the written consent of such person . . . is guilty of
a misdemeanor.”

It is noteworthy that appellee devotes not a word to Sec-
tion 50 and its criminal restraint upon the press, although
that section was expressly upheld by the court below (Ap-
pendix A, p. 1a).

Appellee’s argument based upon prior New York deci-
sional law in the field of privacy relies exclusively upon the
common law “news privilege” (pp. 15-19). Appellant ac-
knowledged in its jurisdictional statement (p. 10) that a
number of New York decisions had extended protection to
items in the press, apparently for non-constitutional reasons
of policy. The point missed by appellee is that there has
never been a constitutional rationale governing those deci-
sions and on other occasions the New York courts have been
equally willing to disregard mere policy limitations on the
privacy tort. The examples cited (p. 9), Binns v. Vitagraph
Co., 210 N. Y. 51,103 N. E. 1108 (1913), Sutton v. Hearst



9

Corp., 277 App. Div. 155, 98 N. Y. S. 2d 233 (1st Dep't
1950), and Blumenthal v. Picture Classics, 235 App. Div.
570, 257 N. Y. S. 800 (1st Dep’t 1932), are not discussed
in the motion to dismiss or affirm.

In any event, the present case represents a substantial
deviation from whatever policy limitations have previously
obtained, and it states the latest and most authoritative
position of New York’s highest court. As we said, if
New York had chosen to follow the path outlined by Mr.
Justice Shientag, who affirmed the “over-riding social inter-
est in the dissemination of news,” Gautier v. Pro-Football,
Inc., 278 App. Div. 431, 435, 106 N. Y. S. 2d 553, 557
(1st Dep’t 1951), aff’d, 304 N. Y. 354 (1952), or that of
Judge Clark in Sidis v. F-R Pub. Corp., 113 F. 2d 806 (2d
Cir. 1940), cert. denied, 311 U. S. 711, the present case
would not be here now. It is precisely because the privacy
field has never been subjected to constitutional scrutiny
that the parties are today before the Court. That is the
point appellee treats with silence, in a case in which the
original award included punitive damages and upon which
an indictment could now be predicated.

Finally, appellee declares that New York Times v. Sulli-
van, 376 U. S. 254, has no bearing on the present case (p.
20). Appellant, of course, never claimed that a public offi-
cial was involved here. It did point out, however, that the
Times decision was significant because it extended constitu-
tional doctrine into the law of torts, at least where freedom
of expression is concerned. Appellee has made no attempt
to respond to that analysis. Furthermore, it is possible that
the Times decision itself may be applicable to the present
situation, especially in light of such cases as Walker v.
Courier-Journal, No. 4639 (W. D. Ky. Sept. 23, 1965),
where the rule was recently applied to a “public man.” Ap-
pellee was a non-public man, but he was very much involved
in a public event, later described in a non-defamatory report.
Can it be fairly argued, in the absence of a prior constitu-



10

tional decision in the field of privacy, that the possible ap-
plicability of the T#mes decision to the present case does not
present a novel and substantial federal question?

Apart from the Times case, appellee has not replied to
the other reasons advanced in the jurisdictional state-
ment as to why the requirement of substantiality has been
more than satisfied under the First Amendment. Granted
the opinions below favorable to appellee expressed the
conclusion of law that “fictionalization” converted a news
item into a publication “for the purpose of trade” (Ap-
pendix B, p. 8b), or, in appellee’s words, a “commercial”
writing (p. 20), but this ipse dixit does not make it so.
Surely it cannot be so until first examined in the light cast
by the Constitution.

CONCLUSION

The motion to dismiss or affirm should be denied and
this Court should note probable jurisdiction of the question
presented.

Respectfully submitted,

HaroLp R. MEDINA, JRr.

Vicror M. EarLE, ITI,
1 Chase Manhattan Plaza,
New York, N. Y. 10005

Attorneys for Appellant.

CravATH, SWAINE & MOORE,
1 Chase Manhattan Plaza,
New York, N. Y. 10005

Of Counsel.
October 25, 1965.



