INDEX

Page
QUESTIONS PRESENTED . .. ... .......... . . .. 1
ADDITIONAL STATUTES INVOLVED ...... . .. 2
COUNTER-STATEMENT ... ... ...... ... ......... 2

Petitioner’s Statement Fails To Set Out The
Facts As to Waiver, The First Question Pre-

sented .. ... 2
Editorial Philosophy Of Petitioner At The Time
It Published The Butts-Bryant Article ... ..., 6
Curtis’ Utter Disregard Of Whether The Article
Was True Or False ... ... ... ... ........ .. 11
The Trial .. ... ... .. ... ... 16
Curtis’ Post-Trial Motions .................... 29
The Court of Appeals Approved The District
Court’s Appraisal Of The Evidence .... ... .. 32
SUMMARY OF ARGUMENT .................... 33
ARGUMENT . ... ... 37
I. UNDER THE FACTS OF THIS CASE, PETI-
TIONER WAIVED THE RIGHT TO CHAL-
LENGE THE VERDICT AND JUDGMENT
ON ANY OF THE CONSTITUTIONAL
GROUNDS NOW ASSERTED ......... . .... 37

II. ASSUMING THE CONSTITUTIONAL DE-
FENSES WERE NOT WAIVED, NEW YORK
TIMES V. SULLIVAN SHOULD NOT BE
USED AS A BASIS FOR REVERSAL IN
VIEW OF THE FACTS OF THIS CASE .... 46

1. Was Respondent A Public Official With-
in The Concept Of The Times Case?.. 51



II
INDEX (Continued)

Page

2. The Undisputed Evidence Shows Con-

clusively That Actual Malice Was
Proved

If The Facts Of The Case Fall Within
The Purview Of Times, Was The Jury
Charge Insufficient In The Light Of
That Decision?

Under The Facts Of This Case, Should
Times Be Applied Retroactively To It?

III. UNDER THE FACTS OF THIS CASE THE
AMOUNT OF PUNITIVE DAMAGES DID
NOT CONSTITUTE AN ABRIDGMENT OF
FREEDOM OF THE PRESS OR THE TAK-
ING OF PROPERTY WITHOUT DUE
PROCESS OF LAW ... ... . ... ... ......

CONCLUSION ... ... ... ...
APPENDIX A ... . .. .
APPENDIX B . .. ... ... ...

56

64

67



III
TABLE OF CASES CITED

Page
Ackermann v. U. S,, 340 U.S. 193 (1950) ..... ... 34, 42

Allen v. Regents of University System of Georgia,
304 U.S. 439 (1938) ...... ... ... ... 53

Atlantic & Gulf Stevedores, Inc. v. Ellerman
Lines, Ltd., 369 U.S. 355 (1962)

Augusta Evening News v. Radford, 91 Ga. 494,
17S.E.612 (1893) ... ... ... 38

Beauharnais v. Illinois, 343 U.S. 642 (1952) .. ... ... 44
Berenyi v. Immigration Service, No. 66, October
Term 1966 (January 23, 1967) ................ 57

Cain v. State, 55 Ga. App. 376, 190 S.E. 371 (1937) .. 65

Caldwell v. Crowell-Collier Pub. Co., 161 F. 2d
333 (6th Cir. 1947) ... ... ... .. .. ... ... ..., 44

Cauble v. Weimer, 101 Ga. App. 313, 113 S.E.

2d 641 (1960) ... ... ... ... ...l 38
Clark v. Pearson, 248 F. Supp. 188 (DDC 1965) .... 73
Coleman v. MacLennan, 78 Kan. 711, 98 P. 281

(1908) ... ... 45, 72
Escobedo v. Illinois, 378 U.S. 478 (1964) ......... ... 68
Foster v. Sikes, 202 Ga. 122, 42 S.E. 2d 441 (1947).. 179
Gandia v. Pettingill, 222 U.S. 452 (1912) ... .. .. ... 44
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64 (1964) ... ... .. .. 47
Griffin v. California, 380 U.S. 609 (1965) .......... 68
Hamm v. Rock Hill, 379 U.S. 306 (1964) .. ........ . 45
Johnson v. New Jersey, 384 U.S. 719 (1966) ....... . 68



v
CASES (Continued)

Johnson v. Zerbst, 304 U.S. 458 (1938) .............. 37

Kennedy v. Mid-Continent Telecasting, Inc., 394
P. 2d 400 (Kan. 1964) ... ... ... .. ... .. ... ... 45

Lavender v. Kurn, 327 U.S. 645 (1946) ... .. ..... . 58
Linkletter v. Walker, 381 U.S. 618 (1965) ... . . ... 68
Mapp v. Ohio, 367 U.S. 643 (1961) ... ... ... .. ... .. 68
Michel v. Louisiana, 350 U.S. 91 (1955) ... .. .. .. .. 42
Miranda v. Arizona, 384 U.S. 436 (1966) ........ .. 68
New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254

(1963) ... 3 passim
Palmer v. Hoffman, 318 U.S. 109 (1943) ... ..... . .. 58
Pape v. Time, Inc., 354 F. 2d 558 (7th Cir. 1965),

cert. den., 384 U.S. 909 (1966) .. .. ....... .. .. 63
Pearce v. Brower, 72 Ga. 243 (1884) .. .. ... .. .. ... 38
People v. Carlson, 26 N.Y.S. 2d 1003 (1941) ... .. 65
Reynolds v. Pegler, 233 F. 2d 429 (2nd Cir. 1955),

cert, den., 350 U.S. 846 (1955) ...... ... ... . . 79
Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75 (1966) .... ... . ... .. 47
Selalise v. National Utility Service, Inc., 120 F.

2d 938 (5th Cir. 1941) .. ... ... ... .. ... ... ...... 79
Sikes v. Foster, 74 Ga. App. 350, 39 S.E. 2d

585 (1946) ... ... ... ... ... 78
State v. Sealy, 253 N.C. 802, 117 S.E. 2d

793 (1961) .. ... . 65
State v. Schriver, 275 S.W. 2d 304 (Mo. 1955) .. ... ... 65

State v. Tjaden, 69 N.-W. 2d 272 (N.D. 1955) . .. 65



\"
CASES (Continued)
Page

Strickland v. Cox, 101 Ga. 482, 28 S.E. 655 (1897) .... 73

Sweeney v. Schenectady Union Pub. Co., 122 F.
2d 288 (2nd Cir. 1941), aff’d by equally divided

Court, 316 U.S. 642 (1942) ... ... .. .. ... ... . ... 44
Tehan v. Shott, 382 U.S. 406 (1966) ....... .. . .. .. 68
Time, Inc. v. Hill, No. 22, October Term 1966

(Jan. 9, 1967) ... . ... ... ... 47, 51
U.S. v. Alabama, 362 U.S. 602 (1960) . . ... . . ... 45
U.S. v. Chambers, 291 U.S. 217 (1934) = . = . 45
U.S. v. Sorrentino, 175 F. 2d 721 (3rd Cir. 1949),

cert. den., 338 U.S. 868 (1949) ... ... ... ... .. 34, 42

U. S. v. The Schooner Peggy, 1 Cranch 103 (1801) .. 45

Vandenbark v. Owens-Illinois Glass Co., 311
U.S. 538 (1941) . ... ... .. .. ... .. ... 45

Wardman-Justice Motors v. Petrie, 39 F. 2d 512
(D.C. Cir. 1930)

Wilson v. Sullivan, 81 Ga. 238, 7 S.E. 274 (1888).... 38
Yakus v. U. S,, 321 U.S. 414 (1944)

STATUTES AND AUTHORITIES CITED
Federal Rules of Civil Procedure, Rule 51 ... ... 36, 39

Georgia Code Ann., §32-152 . .. .. .. ... .. ... ... 53
Georgia Code Ann., §32-153 .. .. .. ... ... .. ... ... 53
Georgia Code Ann., §105-701 .......... .. .. . ... .. 47
Georgia Code Ann., §105-709(6) ... ............ 34, 38

Noel, Defamation of Public Officers and
Candidates, 49 Colum. L. Rev. 875, 891 (1949) . 73



IN THE
SUPREME COURT OF THE UNITED STATES

OCTOBER TERM, 1966
No. 37

CURTIS PUBLISHING COMPANY,

Petitioner,
versus

WALLACE BUTTS,
Respondent.

On Writ of Certiorari to the United States
Court of Appeals for the Fifth Circuit

BRIEF FOR RESPONDENT
Respondent accepts petitioner’s recital of ‘““Opinions
Below’’ and ‘‘Jurisdiction.”’!

QUESTIONS PRESENTED

Respondent construes the questions presented to
be as follows:

1Respondent will sometimes be referred to as Wallace Butts or
Butts. Petitioner will sometimes be referred to as Curtis
Publishing Company or Curtis.



I. Under the facts of this case, did petitioner waive
the right to challenge the verdict and judgment on any
of the constitutional grounds now asserted by its de-
cision not to assert any such grounds at or before the
long and expensive trial?

II. Assuming that Times v. Sullivan does apply
and the constitutional defenses were not waived, did
the undisputed evidence show conclusively that actual
malice was proved?

IIT. Under the facts of this case, did the amount
of punitive damages constitute an abridgement of
freedom of the press or the taking of property without
due process of law?

ADDITIONAL STATUTES INVOLVED

Additional statutory provisions involved are set
forth in Appendix A.

COUNTERSTATEMENT

The questions to be decided must be determined
upon the facts of this specific case. Petitioner’s
“Statement’’ is deficient in many respects.

Petitioner’s Statement Fails To
Set Out the Facts As to Waiver, The First
Question Presented

Petitioner’s ‘“‘Statement’’ fails to set out the back-
ground against which it made its decision as to the



3

strategy it would employ in the trial court in defend-
ing this case. That background is vital in determining
the question of waiver involved in the first question
presented. In considering the facts, the trial strategy
chosen by petitioner should be kept in mind, tfo-wit,
that it would defend this case squarely and solely on a
plea of justification (truth) under which it would
obtain the right to open and conclude the jury argu-
ment and that no other defense would be relied on.
Only when that strategy failed did petitioner seek after
the trial a constitutional ground of defense and turn
hopefully to New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254
(1964), as a means of escape.

In the early part of 1963 Paul Bryant, coach of the
University of Alabama, filed suit against Curtis Pub-
lishing Company and Furman Bisher (Sports Editor
of the Atlanta Journal) in the United States District
Court for the Northern District of Alabama (Civil
Action 63-2-W), claiming damages for libel in an ar-
ticle about him written by Furman Bisher and pub-
lished by Curtis in its Saturday Evening Post.

On February 26, 1963, Curtis filed a motion to dis-
miss Bryant’s action on various grounds, including
the following (App. B, Exh. A):

“(f) To subject this defendant to liability
in the circumstances complained of would
abridge the freedom of speech and of press in
violation of the First Amendment to the Consti-
tution of the United States, made applicable to
the States by the Fourteenth Amendment to
the Constitution of the United States.



4

‘““(h) To subject this defendant to liability
in the circumstances complained of would be
repugnant to the due process clause of the
Fourteenth Amendment to the Constitution of
the United States.

*(i) The magazine article complained of is
not libelous as a matter of law in that it is
fair comment concerning a personality who
is famous throughout the United States and
abroad.”

Curtis Publishing Company was represented in that
action in Alabama by its general counsel, Pepper,
Hamilton & Scheetz of Philadelphia, Pennsylvania,
and by T. Eric Embry of Beddow, Embry & Beddow
Birmingham, Alabama.

The suit at bar brought by Wallace Butts against
Curtis Publishing Company for libel published against
him in Saturday Evening Post was filed March 25,
1963 (R. 14), almost exactly one month after Curtis
had filed its constitutional defenses in the Bryant ac-
tion. Curtis filed its answer to the Butts suit on April
10, 1963, and asserted no constitutional defenses what-
soever and chose to rely solely on the defense that
the charges in the article complained of were true.
(R. 20)

In the early part of April 1963 Coach Paul Bryant
filed a second action in the United States District
Court in Alabama against Curtis for libel, this one



growing out of the charges against him in the Butts-
Bryant article which forms the basis for the action
here. To the second Bryant action Curtis filed on April
30, 1963, its motion to dismiss on the same constitu-

tional grounds it had filed in the first Bryant action.
(App. B, Exh. B)

The constitutional defenses to the second Bryant
action were filed on behalf of Curtis by its same gen-
eral counsel, Pepper, Hamilton & Scheetz, and T.
Eric Embry of Beddow, Embry & Beddow.

In addition to being counsel for Curtis in the Bryant
cases, T. Eric Embry and the firm of Beddow, Embry
& Beddow, along with Herbert Wechsler of New York
City, were also counsel for the New York Times
Company in the Times v. Sullivan case in the Alabama
state courts (see 144 So0.2d 25) long before it reached
this Court. The firm of Beddow, Embry & Beddow and
Mr. Wechsler presented the petition for writ of cer-
tiorari to this Court in the Times case (on Nov. 21,
1962) and saw the writ granted on January 7, 1963,
several months prior to the trial of the Butts case.

Mr. Roderick Beddow, Jr., of Curtis’ Birmingham
counsel, was the individual who first brought the Butts-
Bryant story to the attention of Curtis. (R. 368) Mr.
Philip H. Strubing of the Philadelphia firm which is
general counsel for Curtis apparently received the
information from Beddow, for he first brought it to
the attention of Post editors Thomas and Kahn. (R.
720)

In an affidavit executed in the instant case by Philip
H. Strubing (R. 1340) he stated he is a member of the



Philadelphia firm of Pepper, Hamilton & Scheetz,
general counsel for Curtis, and that he participated
actively with Mr. T. Eric Embry of the Birmingham
law firm of Beddow, Embry & Beddow in the prepara-
tion of the case of Bryant v. Curtis in the United States
District Court for the Northern District of Alabama
and that he participated actively with Mr. Welborn
B. Cody and other attorneys in the Atlanta law firm
of Kilpatrick, Cody, Rogers, McClatchey & Regen-
stein, in the preparation of this (the Wallace Butts) case
for trial. He further stated in said affidavit that Mr. T.
Eric Embry and Mr. Roderick Beddow, Jr. attended
the trial of the instant case in Atlanta, ‘‘but only as
spectators.”’

Editorial Philosophy of Petitioner At The
Time It Published The Butts-Bryant Article

Petitioner publishes several magazines, including
Saturday Evening Post; its advertising revenue fell
from $106 million in 1960 to $86 million in 1961 and to
about $66 million in 1962, a loss of $40 million in two
years, an alarming rate of $20 million a year. (R. 707-
08) Clay Blair, Jr., Editor-in-Chief of the Post, testi-
fied that, since the entire advertising rate schedule
was based on how large the Post’s circulation was, he,
as Editor-in-Chief, decided to ‘‘change the image” of
the magazine (R. 711) so as to attract more readers
and thereby improve the critical advertising revenue
picture. Using the language of Mr. Blair himself, this
““change’ in ‘“‘image’’ was to be founded upon a policy
of “sophisticated muckraking” (R. 710, 712-714) — of
conducting ‘‘the expose in the mass magazines” (R.
714) calculated to ‘“‘provoke people, make them mad.”
{R. 715) When asked if he had been facetious when he



7

boasted on a previous occasion that he would change
the image of the Post from that which everyone had
learned to admire and respect to that of a ‘‘sophisti-
cated muckraker,”” Mr. Blair testified that he was
“not being facetious,”’” that he ‘‘meant it then’” and
“mean(s] it now.” (R. 710-711)

Shortly after the ‘‘image’ of the Saturday Evening
Post was changed and it had embarked on its course
of ‘‘sophisticated muckraking,” petitioner, acting
through Mr. Blair and his associate editors, purchased
from one George Burnett, known by them to be a bad
check artist then on probation (R. 689-92, 771-72), the
Butts-Bryant story for which petitioner paid approxi-
mately $10,000.00 (R. 1041-46), and published the ar-
ticle here in question in its March 23, 1963, issue.

When asked how the Butts-Bryant story fitted his
new image for the Post, Blair stated it was ‘‘a step
in the right direction” and added, ‘“‘we have gone 25
per cent toward the goal of the magazine that I en-
vision.” (R. 711)

On January 15, 1963, Mr. Blair had issued a mem-
orandum to the staff of the Post congratulating them
on the type of magazine being put out. The mem-
orandum stated in part:

““Your work has not gone unnoticed. We have
many press clips commenting on the new
vitality of the Post. Joe Culligan [President,
Curtis Publishing Company] has been ex-
tremely flattering in his comments, as have
the other directors of the Curtis Publishing
Company. The final yardstick: we have about



six lawsuits pending, meaning that we are
hitting them where it hurts, with solid, mean-
ingful journalism.”” (R. 1040)

When questioned under oath about this memorandum
and comments concerning it which had been pub-
lished in Time Magazine on March 29, 1963, Mr. Blair
stated that by his use of the statement ‘“we are hitting
them where it hurts,” he meant, ‘‘ ‘Them’ is the gen-
eral phrase to refer to the whole United States of
America.” (R. 708-09) He stated that the lawsuits re-
ferred to in that memorandum were all libel suits. (R.
710)

The Butts-Bryant Article

Pursuant to its new ‘‘image’ and its proclaimed
new policy of ‘‘sophisticated muckraking,’”” Curtis pur-
chased the Butts-Bryant story from George Burnett on
about February 21, 1963, for exclusive use in its Satur-
day Ewvening Post. The availability of the story had
been brought to the attention of Curtis by Roderick
Beddow, Jr., its Birmingham counsel then handling
the defense of Curtis in the first libel action which had
been filed by Coach Bryant several weeks earlier.
(R. 368) The information had been relayed by attorney
Philip H. Strubing to Davis Thomas and Roger Kahn,
two of the Post editors (R. 720). On February 18
Thomas and Kahn engaged one Frank Graham, Jr.,
a freelance sports writer who apparently knew little
about football, to write the story. (R. 362, 366-67) They
instructed him to go to Atlanta and meet Curtis’
counsel, Roderick Beddow of Birmingham, at the
Heart of Atlanta Motel. They explained to him that
Beddow was a Curtis lawyer handling the Bryant libel
suit then pending against it in Birmingham. (R. 367)



Graham arrived in Atlanta on February 20 and met
attorney Beddow at the designated motel, together
with the latter’s private investigator from Birming-
ham. (R. 368) Attorney Beddow arranged for Graham
to meet George Burnett, the man who was supposed
to have the Butts-Bryant story. (R. 368-69) Graham
met Burnett the next day, February 21, in attorney
Pierre Howard’s office in Atlanta where it was agreed
between Graham and Burnett’s lawyer, Pierre How-
art, that Curtis would pay Burnett $2,000.00 for an
affidavit about the story and an additional $3,000.00 if
the story appeared in print ‘‘and was a Post exclu-
sive.”” (R. 369-71) The following day (February 22)
Graham obtained an affidavit from George Burnett
concerning the story, although Burnett told him ‘he
couldn’t remember anything definite about it .
without his notes.” (R. 390) Mr. Beddow and his
private investigator then returned to Birmingham.
(R. 375) Mr. Graham remained in Atlanta until Sat-
urday morning when he returned to New York to write
the Butts-Bryant article for the Post. (R. 379)

The article as written by Graham was published
in the March 23, 1963, issue of the Post. It was entitled
in bold black letters, “THE STORY OF A COLLEGE
FOOTBALL FIX,” with a sub-title reading, ‘A Shock-
ing Report of How Wally Butts and Bear Bryant
Rigged A Game Last Fall.”

Superimposed on the first page of the article was
an editorial written by ‘“The Editors’ of the Post
which stated as follows:

“Not since the Chicago White Sox threw the
1919 World Series has there been a sports



10

story as shocking as this one. This is the story
of one fixed game of college football.

‘“Before the University of Georgia played
the University of Alabama last September 22,
Wally Butts, athletic director of Georgia, gave
Paul (Bear) Bryant, head coach of Alabama,
Georgia’s plays, defensive patterns, all the
significant secrets Georgia’s football team
possessed.

‘““The corrupt here were not professional
ballplayers gone wrong, as in the 1919 Black
Sox scandal. The corrupt were not disreputable
gamblers, as in the scandals continually af-
flicting college basketball. The corrupt were
two men — Butts and Bryant — employed to
educate and to guide young men.

“How prevalent is the fixing of college
football games? How often do teachers sell
out their pupils? We don’t know — yet. For
now we can only be appalled. —THE EDI-
TORS”’ (R. 1071) (Emphasis in original)

The body of the article as published included, in part,
the following charges against respondent:

(a) He was charged with being a ‘‘rigger”
and ‘“fixer’”” and with having ‘fixed” and
“rigged’’ the 1962 Georgia-Alabama football
game. (R. 1072)

(b) It is slyly insinuated that he rigged and
fixed the game with Coach Bryant as a gam-



11

bling device in order to restore his financial
resources. (R. 1072, cols. 2, 3)

(d) He is charged with having betrayed the
Georgia players by his alleged deception,
“fixing”’ and ‘‘rigging,”’ foulness and corrup-
tion, so that their moves were ‘‘analyzed and
forecast like those of rats in a maze’’ and they
“took a frightful physical beating.”” (R. 1072,
col. 3)

(e) In the closing paragraph of the article,
the term ‘‘fixer”’ is defined as one who never
leaves open a ‘““chance’’: “When a fixer works
against you, that’s the way he likes it.”” (R.
1074)

Curtis’ Utter Disregard Of
Whether The Article Was True or False

1. Before coming to Atlanta to buy the story from
George Burnett, Frank Graham was informed that
one John Carmichael was present with Burnett when
the alleged telephone conversation was intercepted
and that he may have overheard it. (R. 378-79) Graham
was also aware that Burnetft had been convicted of
writing bad checks and was at that time on probation.
(R. 689-92) Post Managing Editor Davis Thomas knew
this also, and testified they knew there were possibly
other instances of bad-check-writing by Burnett.
Thomas acknowledged that he considered the act of
writing bad checks essentially as ‘‘a lie.”” (R. 771-72)
In spite of knowing this about George Burnett and that
John Carmichael was present when the alleged tele-
phone conversation was supposed to have been over-



12

heard by Burnett, Graham, with Thomas’ approval,
made no effort to contact or interview John Carmi-
chael to verify Burnett’s story. (R. 378-79, 771-72) Had
Graham contacted John Carmichael he would have
learned from him at the outset that Burnett’s whole
story was a fabrication. (See R. 636-44)

2. Before publishing the story in its March 23rd is-
sue, petitioner was informed unequivocally by tele-
gram and again by letter, each dated March 11, 1963,
of the ‘“‘absolute falsity of the charges’ it was prepar-
ing to make in the proposed article. (R. 777-78) Said
telegram and letter were ignored and went unan-
swered. No. additional investigation was made. The
story appeared as prepared.

3. Although the article states that Burnett ‘“‘record-
ed all that he heard” in his notes (R. 1072, col. 1) (em-
phasis added), before publishing thie story no represen-
tative of the Post even saw or read the notes which
Burnett alleges he made during the course of the in-
tercepted conversation (R. 772-73), preferring to rely
upon the memory of one person as to the details of an
alleged conversation he oveheard over five months
previous and who told author Graham he was talking
to him only from memory (R. 154) and ‘‘couldn’t re-
member anything definite about it . . . without his
notes.”” (R. 390). The notes contained no infcrmation
that could possibly have been equated to a ‘‘fix.”” Ac-
cording to Coach Griffith, University of Georgia head
football coach, a witness for petitioner, a ‘‘good num-
ber of those notes were inaccurate and didn’t apply to
anything that the University of Georgia had.”” (R. 281)2

2In fact, Georgia had no “80-8 pop” play, as asserted in the ar-



13

The most the notes showed was a reference to two for-
mations (and not ‘“‘plays’ (R. 1071) as the Post wrote)
which had been used by Georgia throughout the
previous football season and which therefore would
have been nothing new to Alabama or anyone else.
(R. 237-39) Petitioner’s witness, Georgia head coach
Griffith, testified there ‘““‘wasn’t anything secret about
those formations.”” (R. 239) As a matter of fact, one
of the two formations used by Georgia in the game
did surprise Alabama to such an extent that it was
executed quite successfully four out of five times
it was used. (R. 333)

4. Before publishing the story no effort was made
by petitioner to view the game film although the
Sports Editor of the Post, Roger Kahn, considered that
to be necessary (R. 736), and Furman Bisher thought
“it would have been a very good idea.” (R. 779)3

5. No effort was made by petitioner to interview
any member of the Alabama football team to see if any
changes had been made in the team’s offensive or de-
fensive plans after the alleged telephone conversation,
or for any other purpose. (R. 779)

ticle, or “29-0 series,” as asserted in the notes. (R. 226, 279,
467, 569) Neither did Georgia have any play where the “on-
side guard pulls on sweep.” (R. 470)

sBisher, Sports Editor of the Atlanta Journal, was hired by Curtis
for some undetermined function in connection with the story.
(See R. 1043) The intimation in petitioner’s brief (p. 31)
that it relied on Bisher’s failure to make any corrections in the
article written by Graham is grossly misleading. Graham
testified that he did not ask Bisher to make any corrections
or suggestions, and in fact had sent the story to Bisher ‘“for
his files whenever the story was to be written in Atlanta, for
the newspapers” (R. 384) — which it never was.



14

6. Neither author Graham nor any of the editors
of the Post made any effort prior to publication to con-
tact either Wallace Butts or Coach Paul Bryant for the
purpose of verifying or negating any of the ‘‘facts”
which they subsequently published in the article, or
for any other purpose. (R. 677)

7. Curtis’ Editor-in-Chief, Clay Blair, before pub-
lication brushed aside the tearful plea of Jean Butts
Jones, a daughter of Wallace Butts, that the article
not be published, that it was not true. (R. 717-18)

8. Curtis publishied the article knowing full well in
in advance that it would ‘“‘ruin Coach Butts’ career”
and would be ‘‘the death of Wally Butts in his chosen
profession” (R. 693-94), and knowing all the time (at
least onne month before the issue of March 23) that he
was hopeful ‘““for [a] job with [the] pros.” (R. 662)
(The story itself stated: ‘¢ ‘I still think I’'m able to
coach a little,” Butts told a reporter that day [Febru-
ary 23], ‘and I feel I can help a pro team.” The chances
are Wally Butts will never help any football team
again.” (R. 1974, col. 2 ) ) The testimony on this point
was unequivocal:

(a) Frank Graham, the author of the article,
testified by deposition as follows:

“Q. Now, in the third from last paragraph in
the article you say: ‘“The chances are that
Wally Butts will never help any football team
again.’ Is that your language?”’

“A. That is mine.”

“Q. Is that your opinion?”’

“A. That is my opinion.”



15

“Q. You felt, and the Post felt, or Curtis
Publishing Company felt, that when this article
was published that was the death of Wally
Butts in his chosen profession?”’

“A. I would say that it would be very dif-
ficult for him ---

“Q. That is your opinion?”’

“A. That is my opinion.”

“Q. The next to the last sentence of that
same paragraph you say: ‘But careers will be
ruined, that is sure.’ Is that your language?”
“A. That is my language.”

“Q. Whose career were you referring to?”’

“A. To Wally Butts.”

“Q. You knew and the Curtis Publishing
Company knew that when that article was pub-
lished it would ruin Coach Butts’ career?”

“A. Yes, we did.” (R. 693-94) (Emphasis
added)

(b) Charles Davis Thomas, Managing Editor
of the Post testified by deposition as follows:

“Q. Let me point out to you the statement
in this story which says, and I read from Page
83 at the bottom of the second column: ‘But
careers will be ruined, that is sure.” So that
you knew what was involved in this story be-
fore it was published? You knew that the
careers of two men would be ruined as a re-
sult of the publication of the story, didn’t you?”’

“A. Yes.”

(R. 770) (Emphasis added)



16
The Trial

The article appeared in the March 23, 1963, issue of
Saturday Evening Post and on March 25 Wallace Butts
filed suit against Curtis. (R. 14-19)

To the plaintiff’s complaint, Curtis answered (R.
19-21) with three defenses: first, specific admissions
or denials of the allegations of the complaint; second,
that the statements in the article complained of were
true; third, that the complaint failed to state a claim
upon which relief could be granted.

At pretrial hearings counsel for Curtis insisted that
its second defense was a valid plea of justification and
that it therefore had the burden of proof in the case and
was entitled to have the opening and concluding argu-
ments.?4 The trial court so ruled, and that order was
followed in the trial of the case which began on August

5, 1963. The verdict was rendered two weeks later
on August 20, 1963.

In its presentation of evidence, petiticner at no time
put up as a witness the author of its article or any
of its editors who had made additions to the article af-

4Pretrial Conf., June 3, 1963. Page 8: “MR. CODY: Whether it’s
justification or the truth whatever distinction you make be-
tween the pleas, the defendant has the burden on that anyway.”
“MR. CODY: I will concede that that puts the burden on me.”
Page 10: “THE COURT: No. I was just — I didn’t know that
question was to come up. I just thought it was already a plea
of justification.”
“MR. CODY: I don’t think there is any difference between a
plea of truth and of justification. I think one means the
other. The cases so hold.”
“MR. CODY: Your Honor, I interpret this as a plea of justifi-
cation. I think the court in its pretrial order can say that.”
(Emphasis added)



17

ter it was submitted by the author or otherwise
worked on the story, although petitioner had present in
the courtroom during the trial its Editor-in-Chief, Clay
Blair, its Executive Editor, Don A. Schanche, and its
Managing Editor, Davis Thomas. (225 F. Supp. at 819)
Neither did petitioner put up as a witness Furman
Bisher, Sports Editor of the Atlanta Journal, who was
available in Atlanta and to whom petitioner had paid
$1,000.00 for his connection with the article. Neither did
petitioner put up as a witness Milton Flack or attorney
Pierre Howard, both of whom were available in Atlan-
ta and to whom petitioner had paid sums of money
for their connections with the article.

Petitioner, although pleading truth as a defense,
neither produced Mr. Graham as a witness at the trial
nor gave any reason for his absence. Therefore re-
spondent was denied open confrontation in court with
the very writer of the article as to the truth of what he
had written and the sources from which he had ob-
tained it. Respondent had to resort at the trial to the
use of a deposition he had previously taken of Mr.
Graham in New York, where Graham resides, in order
to bring to the jury any testimony by the author of the
article. The same was true as to petitioner’s Sports
Editor, Roger Kahn, who handled the editing of the
article after it was written.

As its principal witnesses petitioner put up George
Burnett and head coach Johnny Griffith of the Uni-
versity of Georgia. George Burnett was known by the
petitioner to have a record of conviction for writing
bad checks and to be on probation at the time he
claimed to have listened in on the conversation. (R.
689-92) He testified concerning what he claimed to have



18

heard while listening in on a telephone conversation be-
tween respondent and Coach Bryant on September 13,
1962.5 (R. 128-38) Burnett is quoted in the article as
stating that all he heard is contained in the notes he
claims he made. (R. 1072, col. 1) As will be herein-
after shown, Burnett testified that he had not told the
author of the article many things quoted in the article
as having been said by him.

Petitioner’s other principal witness, head coach
Johnny Griffith of the University of Georgia, stated
that if information concerning two formations had
been given to the University of Alabama it would, ‘‘to
some extent, limit the preparation that was necessary
on the part of Alabama,”’ that is, ‘it would eliminate
them making preparation and spending time on the
practice field to prepare against any of the possibili-
ties of formations that we had shown to try to stop.”
(R. 228) As will be shown later, Coach Griffith further
testified that he had not given Furman Bisher or any-
one else various statements attributed to him in the
story.

Assistant Coaches Frank Inman and Leroy Pearce of
the University of Georgia, witnesses for petitioner,
were questioned at length as to technicalities about
football. Coach Inman testified that certain informa-
tion in the Burnett notes in his opinion could have
been helpful. (R. 288)

Both of the principals charged in the article with
having “fixed” and ‘“rigged”’ the game, namely, Wal-
lace Butts, and Coach Paul Bryant, testified at the

SThe story asserts that this call was made on September 14, 1962,
There is no evidence to support this.



19

trial. They both stated they had no independent recol-
lection of any specific telephone conversation they had
had throughout the many years they have known each
other, but stated that throughout those years they had
discussed football in general by telephone many times.
(R. 424-27, 485-86) They both emphatically denied the
charges made against them in the article published by
the petitioner and stated that there was never any
conversation between them having as its purpose or
effect the ‘“fixing” or ‘“‘rigging” of any football game.
(R. 426-30, 487, 514, 601)

Coach Bryant testified in effect that the notes
claimed to have been made by Burnett meant abso-
lutely nothing, stating, ‘“‘those notes, as far as I am
concerned, would not help me one iota. As a matter
of fact, all it would do is get me confused.” (R. 428)
Coach Bryant stated, on the other hand, that the only
thing that would be useful to a coach would be his op-
ponent’s ‘‘game plan.” This would include the ‘field
position’’ tendencies of the team: ‘‘what this team is
going to do over hlere on the hash mark, because they
will be on the hash mark sixty-seven per cent of the
time”; ‘‘both offensively and defensively . . ., what
they are going to do on first down, because it is a guess-
ing game on first down’’; ‘‘what they are going to do”’
on the ‘“five to seven plays in this area here between
the 20’s, five to seven plays that [are] going to de-
termine the game’’; and, more broadly, what the team
will do or tend to do in a given down-yardage situation,
such as third down and long yardage, third down and
medium yardage, etc. (R. 428-29) ‘[T]he kind of
stuff we have been talking about [the Burnett notes]
is not the game plan.” (R. 428)



Coach Bryant testified that he frequently talked
with various football coaches all owver the country, of-
ten discussing football. In fact on the very day the
call in question is alleged to have taken place, he
talked by phone with Coach Darrell Royal of Texas
for 37 minutes. (R. 424)

When asked whether he and Wallace Butts ‘‘threw,”
“fixed”” or ‘‘rigged’” the outcome of the Georgia-Ala-
bama game as charged by the Saturday Evening Post,
Coach Bryant replied, ‘“‘absolutely not, and if we did
we ought to go to jail, and anybody that had anything
to do with this ought to go to jail, because wie didn’t.
Taking their money is not good enough.” (R. 430)
Coach Bryant also testified that during September of
1962 he undoubtedly kad reasons to talk with Coach
Butts by telephone and in person about such matters
as game schedules, problems involving game tickets,
matters relating to team work-outs and other matters
concerning football in general; he testified that he had
talked with Coach Butts several times during that
period about enforcement policies of certain rules be-
cause of Coach Butts’ connection with the rule-making
body of college football. (R. 424-27, 485-86) Coach
Bryant stated that he knew he had talked with Coach
Butts about football in general,

‘‘because that is my business; that is my hob-
by; and I just talk to him in general about
football. I know I have talked to him about
our football. I know I have talked to him
about his football, particularly his passing
game, because he is the greatest passing
coach this area has even known, and most



21

of us, what little we know about passing, we
learned it from him.”” (R. 426-27)

Coach Bryant stated further:

“I have talked a whole lot with different
coaches. I used to talk a lot to Coach Dodd
here at Georgia Tech. I used to talk a lot with
Coach Woodruff down in Florida, and I prob-
ably shouldn’t say this, but Coach Woodruff
is longer winded on the phone than Coach
Butts is. You get him on there, and you are
going to miss dinner.” (R. 427)

The Alabama team was named National Champ-
ion of college football in 1962 (R. 427), as well as the
previous year. (R. 442)

Respondent Butts testified that he knew he had
talked by telephone at times with Coach Bryant about
the enforcement policies of certain new rules, that
he had talked at length with him about such matters
with the hope that it would prevent serious injuries
to players in football, but that he had no way of re-
calling any specific dates on which such conversations
took place. (R. 485)

Charlie Trippi, former All-American football player
at the University of Georgia, former professional play-
er, chief offensive coach at Georgia at the time of the
Georgia-Alabama game involved, and at the time
of the trial a professional coach, testified that the
notes claimed to have been made by Burnett were
baseless, did not indicate ‘‘any tendencies,” and that
if he had received them as a coach the first thing he



22

would have done would have been to tear them up.
(R. 546-47) He stated that as offensive coach for the
University of Georgia in the 1962 Georgia-Alabama
game® he saw nothing indicating that Alabama knew
anything about what Georgia was going to do in that
game and that the only thing he saw was ‘‘that Ala-
bama blocked, tackled and ran harder than we did.”
(R. 549) He further stated that based upon his ex-
perience as a college football player and coach, as
well as a professional football player and coach, the
outcome of a college football game ‘‘definitely’’ can-
not be “pre-arranged, fixed or rigged without the par-
ticipation of the players, or some of the players, them-
selves.” (R. 549-50). Trippi further testified:

“I have studied these notes, and I believe I ex-
pressed my opinion of these notes when they
first were announced; and I still contend
there’s nothing in here to substantiate any-
thing of value in football planning.” (R. 550)

He even stated:

“We give more information to the press every
week to promote the game than is being ex-
pressed in these notes right here.” (R. 550)
(Emphasis added)

Leroy Jordan, All-American linebacker and captain
of the University of Alabama in the 1962 Georgia-
Alabama game and at the time of the trial a member
of the Dallas Cowboys professional football team (R.

6As such Trippi called ninety percent of the plays used by Geor-
gia in that game from the press box. (R. 545) Georgia’s de-
fense coach, Gregory, called all of Georgia’s defensive forma-
tions from the side line. (R. 465)



23

534, 536), testified as a witness for respondent. He
stated that in his opinion an opposing coach’s knowl-
edge of the formations that were going to be em-
rloyed by a team would be of no value to the coach, be-
cause it is ‘““when he is going to run a play’’ that is
important, e.g., the ‘‘tendencies of a team on third
down,” and this information is established from
‘“‘scouting reports and films.” (R. 538-39) With refer-
ence to the Burnett notes which were examined by
Leroy Jordan during his testimony, he stated that
there was nothing contained therein which the Uni-
versity of Alabama specialized in defensively in prep-
aration for its game with the University of Georgia.
(R. 540-41) He was asked whether in his opinion as a
football player ‘‘the outcome of a football game can
be rigged or fixed without participation of the foot-
ball players themselves in it.”” He stated, ‘‘No, sir. It
couldn’t be done.”” (R. 541) He testified further that in
his opinion there is no ‘‘way that two coaches could
rig or fix the outcome of a football game without the
players’ knowledge.” (R. 541)

Jimmy Sharp, who played on the first team for
Alabama in the game, testified that he heard no play-
er on Alabama’s team call out any such thing as
“you can’t run ‘80-8 pop’ on us’ during the game, as
was asserted in the article, (R. 442) He also testified
that no fundamental changes were made in the Ala-
bama defensive plans between the alleged telephone
call and the game (R. 441) and in fact that during
the game the players on the Alabama team were
greatly surprised by a formation (one of the two men-
tioned in Burnett’s notes) used by the University of
Georgia. (R. 438) In speaking of this formation which
was used successfully against them in that game four



24

of five times, Sharp stated, ‘‘we hadn’t anticipated it,
and we could not make the necessary adjustments.”
(R. 439) He said the first time Georgia employed this
formation the Alabama defensive reaction ‘“‘was just
mass confusion, because we hadn’t worked in practice
on the [necessary] adjustment.”’ (R. 439) Sharp further
testified that the other formation alluded to in the Bur-
nett notes had been anticipated by Alabama because it
was utilized 109 times (out of a total of 113 plays run)
in Georgia’s spring game in 1962. (R. 440)

Charles Pell, who played first team tackle on the
Alabama team in the game, testified that from Sep-
tember 1 until the game against Georgia on Septem-
ber 22 there were no significant changes made in the
defenses that Alabama prepared to use in the game,
although sometime prior to that and as a resuit of a
scouting report the Alabama coaching staff had de-
vised a special defense for the formation Georgia had
used 109 times in its 1962 spring game. (R. 447) He also
testified that during that period between Septerber 1
and September 22 the University of Alabama did not
concentrate on any particular two formations or any
particular three formations (R. 451); he stated further
that in his opinion for Alabama to have known Geor-
gia’s formations and plays in advance would be of no
advantage without also knowing ‘‘almost a thousand
other things,” some of which the witness described in
detail. (R. 452-53) Pell also testified that in his opinion
as a football player a football game cannot be rigged
or fixed without the individual players knowing about
it and participating in it. (R. 454)

Robert Williamson (R. 554), Mickey Babb (R. 560)
and Brigham Woodward (R. 573), varsity players for



25

the University of Georgia in the 1962 Georgia-Alabama
game, testified at the trial. Woodward testified that
Georgia players in that game did not take a ““frightful
physical beating’’ as claimed in the article. (R. 575)
Williamson, who played right guard on the first team
for Georgia in the game, testified that there was “‘not
a thing”’ done or said by the Alabama players during
the game which indicated that they knew what Geor-
gia was going to do. (R. 556) He further corroborated
Woodward by saying that the statement in the ariicle
that the Georgia players took a frightful physical beat-
ing in that game was not true. (R. 556-57) Mickey
Babb, right end on the Georgia team, corroborated
Woodward and Williamson’s testimony that the
Georgia players did not take a frightful physical bzat-
ing (R. 563) and stated that as a player in thati game
he did not feel that their moves were being analyzed
by the Alabama team. (R. 563) He specifically denied
having told Furman Bisher, as claimed in the article,
that the Alabama players had taunted them by yell-
ing out ‘‘you can’t run eighty-eight pop on us.” (R.
564)

William C. Hartman, Jr., former Assistant Coach
of the University of Georgia and former professional
football player with the Washington Redskins and at
the time of the trial a businessman, testified. (R. 737)
In addition to detailed testimony givenr by him con-
cerning football technicalities, he testified that in his
opinion the information contained in the Burnett nctes
would not be of any assistance at all to the University
of Alabama in preparing for its game with the Univer-
sity of Georgia, that the information concerned nothing
more than basic “T”’ formations, and that the Univer-
sity of Alabama and everyone else ‘‘in the United



26

States” had those formations in their own offenses.
(R. 745-56) He stated that the University of Alabama
must have previously seen several movies of Georgia
games showing the same information. (R. 746)

John Carmichael was called by respondent as a wit-
ness at the trial. (R. 616) Petitioner and its writer
Frank Graham had known that Carmichael had first-
hand knowledge about the alleged telephone call but
they had not questioned him about it before writing
and publishing the article. Carmichael testified that
on the morning Burnett claims he overheard a conver-
sation between respondent and Coach Bryant, he, Car-
michael, arrived at the office which he shared with
Burnett and found Burnett at Carmichael’s desk (R.
618); that shortly thereafter Burnett showed him some
notes scribbled on pieces of paper which Burnett
claimed he had written while listening in on a long
distance telephone conversation. (R. 620) Carmichael
testified that on that occasion Burnett told him that the
two coaches were merely talking about ‘‘football in
general.” (R. 622) Burnett asked him whether he
thought they should bet anything on the approaching
game; Carmichael responded by asking Burnett if he
knew who he would bet on and if there ‘“was anything
said to lead you to believe that there would be some
favorite in the game.” Burnett’s answer was ‘‘no
(R. 622) During his testimony John Carmichael was
shown the notes which Burnett had previously testi-
fied were the notes he had made in listening in on the
conversation; Carmichael was asked whether those
were the same notes Burnett had shown him immedi-
ately following the alleged telephone conversation in
September 1962. Carmichael’s reply was ‘‘no, sir; these

»



27

are not the same notes that Mr. Burnett handed me.”’
(R. 643-44) (Emphasis added)

Dr. Frank A. Rose, President of the University of
Alabama, former President of Transylvania College,
Lexingion, Kentucky, and a former minister of a
church at Danville, Kentucky, also testified (R. 917)
He testified at length as to his conversation with Coach
Bryant concerning the charges against Coach Bryant
as related in petitioner’s article and explained the con-
tents of a letter he wrote Dr. O. C. Aderhold of the
University of Georgia concerning this matter,” as well
as his lack of knowledge of the technicalities of pres-
ent day football (R. 922) which resulted in his misuse
of certain terminology in this letter. (R. 924-26, 932-34)
Dr. Rose also testified that Coach Bryant had told him
(when Coach Bryant was asked whether what Coach
Butts had told him about rule interpretations, or any-
thing else that was said, could have affected the ocut-
come of the game) that ‘“‘he received no specific in-
formation or any specific knowledge that would affect
the score or the outcome of the ball game between
the University of Alabama and the University of
Georgia,”’ (R. 926) and that the same information had
been given to a meeting of coaches of the Southeastern
Conference by Coach Butts when he spoke to them.
(R. 926-27)

7Petitioner (Brief, pp. 22-23) attempts to lead the Court to be-
lieve that in investigating and writing the story it relied on
Dr. Rose’s March 6 letter to Dr. Aderhold. The fact is that
petitioner was not aware of the letter until long after it pub-
lished the article. (See R. 855-56)



28

In addition to those heretofore mentioned, other di-
rect quotations used in the article were denied under
oath by the parties alleged to have been quoted:

(1) Graham wrote that Burnett had told him that
Georgia quarterback Larry Rakestraw placed his feet
in a certain position while on offense, thereby tipping
off the defensive team as to whether the Georgia play
would be a run or a pass. (This, would have been vital
information for an opponent (R. 266), as petitioner was
aware. (R. 776) ) But Burnett denied under oath that
he had told Graham any such thing. (R. 175) Georgia’s
head coach, Johnny Griffith, who was in a better posi-
tion than anyone else to know whether in fact Rake-
straw did this with his feet, testified that it was not
true. (R. 266)

(2) Sam Richwine, the Georgia trainer, specifically
and categorically denied the quotation in the article
attributed to him to the effect that Alabama knew
Georgia’s plays. (R. 570)

(3) In its article petitioner wrote that Georgia
Coach Griffith had stated: ‘“We knew somebody had
given our plays to Alabama . . . and maybe to a couple
of other teams we played too. But we had no idea that
it was Wally Butts.”” Coach Griffith testified em-
phatically that he had said no such thing. (R. 268-69)

(4) The article states that ‘‘Griffith went to Uni-
versity officials, told them what he knew and said
that he would resign if Butts was permitted to remain
on his job.”” Coach Griffith categorically denied having
done or said that. (R. 269)



29

(5) The article quotes Coach Griffith as saying,
‘““You know, during the first half of the Alabama game
my players kept coming to the sideline and saying,
‘Coach, we been sold out.” > Coach Griffith at the trial
denied that. (R. 269)

(6) The article attributes the following direct quo-
tation to Coach Griffith: ‘“ ‘I never had a chance did
I?” Coach Johnny Griffith said bitterly to a friend the
other day. ‘I never had a chance.” > Coach Griffith de-
nied under oath having said that to anybody. (R.
270)

Petitioner called several witnesses from the Uni-
versity of Georgia in an effort to impeach the testi-
mony of respondent, Petitioner had admitted in its
pleadings in this case that respondent enjoyed a na-
tional reputation (R. 19-21) in his chosen profession
before the article was published, and thereafter pe-
titioner admitted that respondent’s reputation would
be ruined as the result of its article. (R. 693-94, 770) In
short, petitioner had accomplished what it set out to
do.

Curtis’ Post-Trial Motions

Following the two week trial and the jury’s verdict
of $3,060,000 for respondent on August 20, 1963 (reduced
by remittur to $460,000), Curtis, having failed in its trial
strategy of relying on its sole defense of proving
the truth of the article, embarked upon a series of
post-trial motions. It filed a motion for new trial (R.
36) and a motion for judgment notwithstanding the
verdict (R. 67) on August 29, a motion for new trial
based on newly discovered evidence on February 28,
1964 (R. 1090), and finally an extraordinary motion for



30

new trial on March 23, 1964. Certain First, Fifth, and
Fourteenth Amendment claims were raised in the Au-
gust 29, 1963, motion for new trial. (R. 36-38) The First
Amendment claim now insisted on was raised in the
March 23, 1964, extraordinary motion. (R. 1115)

To the new evidence motion respondent filed a re-
sponse stating in part: (R. 1113)

“[The] purported significance attached by
defendant to this so-called ‘recently discov-
ered evidence’ cannot be reconciled with de-
fendant’s action in paying Paul Bryant $300,000,
tax free, to dismiss his libel suit growing out
of this identical Saturday Evening Post article
when at that very time defendant had all of
this ‘recently discovered evidence’ in its pos-
session.”

In overruling Curtis’ motions for new trial the Dis-
trict Court gave its appraisal of the evidence and
stated in part as follows:

“The article charged Butts with being cor-
rupt and with betraying his players, and that
the players were forced into the game like
‘rats in a maze’ and ‘“ook a frightful physical
beating’. The article charged, in an italicized
editorial, Butts, along with Coach Bryant, with
being a participant in the greatest and most
shocking sports scandal since that of the Chi-
cago White Sox in the 1919 World Series. In
the same editorial Butts was relegated to a
status worse than that of ‘disreputable
gamblers’, and a corrupt person who, em-
ployed to ‘educate and guide the young men’,



31

betrays or sells out his pupils.” (225 F. Supp.
at 917)

“Curtis Publishing Company based its de-
fense on certain notes taken by one George
Burnett who made such notes to a telephone
conversation alleged to have been overhead
between Coach Bear Bryant, of the University
of Alabama, and Butts, as Athletic Director of
the University of Georgia, on a morning in
September, a few days prior to the Alabama-
Georgia game, By some mechanical defect,
Burnett was connected by telephone to the con-
versation. These rough notes were kept by
Burnett and revealed to Head Coach Johnny
Griffith, of the University of Georgia, in late De-
cember, 1962, or early January, 1963. Curtis
paid Burnett consideration for the story after
the same was brought to its attention by
Curtis’ Birmingham, Alabama lawyers, who
were defending Curtis in a libel suit brought
by Coach Bryant because of another article in
the Saturday Evening Post.

“The evidence presented showed that Frank
Graham, Jr., the author of the article, and
Davis Thomas, Senior Editor of the Saturday
Evening Post, knew that Burnett had been
convicted of ‘bad check writing.” No repre-
sentative of the Post looked at the notes be-
fore the article was published. According to
Coach Griffith of Georgia, defendant’s wit-
ness, ‘a good number of Burnett’s notes were
incorrect and didn’t even apply to anything
Georgia had.” No effort was made by the Post
to view the actual game film, although the



32

Sports Editor of the Post, one Roger Kahn,
considered that necessary.” (255 F'. Supp. at
918)

“The article was clearly defamatory and ex-
tremely so. The Saturday Evening Post had a
circulation in excess of 6 million copies per is-
oue. It claims readers of 22 million. Butts was
unquestionably one of the leading figures in
the national football picture. The jury was
warranted in concluding from the foregoing
incidents and the persistent and continuing at-
titude of the officers and agents of the defend-
ant that there was a wanton or reckless in-
difference of plaintiff’s rights. The guilt of the
defendant was so clearly established by the
evidence in the case so as to have left the
jury no choice but to find the defendant li-
able.”” (225 F'. Supp. at 919)

The Court of Appeals Approved The
District Court’s Appraisal Of The Evidence

In affirming the trial court on Curtis’ appeal, the
Court of Appeals stated:

“This is no ordinary libel case. The publi-
cation of the article by the Post, in the face of
several specific appeals that it refrain from
doing so, was part and parcel of a general
policy of callousness, which recognized from
the start that Butts’ career would be ruined.
The trial judge’s cppraisal of the evidence,
with which we are in complete accord, was
that it was sufficiently strong to justify the



33

jury in concluding that what the Post did was
done with reckless disregard of whether the
article was false 0r not.

“The case was fully developed during ex-
tensive pre-trials, and in a jury trial lasting
two weeks. The record itself comprises 1613
pages. We have given full consideration to the
entire record, as well as to the more than
650 pages of briefs submitted by both parties,
the numerous authcrities cited therein, and
the oral arguments of counsel. We think that
Curtis has had its day in court. It apparently
thought so too untu the jury verdict was re-
turned. This is attested by the fact that prac-
tically all of its present complaints were not
even raised until after the trial.

“Believing and so finding that the trial
was fair, and that the judgment of the trial
court was correct and proper in all respects,
it is Affirmed.” (351 F. 2d at 719-20) (Em-
phasis added)

SUMMARY OF ARGUMENT
I.

Under the facts of this case, petitioner waived the
right to challenge the verdict and judgment on any of
the constitutional grounds now asserted by electing not
to urge any constitutional grounds of defense before or

during the long and expensive trial.

That Curtis knew of the constitutional defenses and



34

intentionally omitted them in this case as a part of its
deliberate timed strategy is established by (1) the fact
that its general counsel—who also appeared in this
case—urged these defenses in the two companion libel
suits pending against it in Alabama, (2) the fact that it
pleaded the ‘“public man’ defense in the Alabama
cases but omitted it in this case, although it is plainly
provided for under Georgia law (Ga. Code Ann. 105-
709(6)), (3) the intimate knowledge of its Alabama
counsel of the proceedings in the Times case by virtue
of their representation of the New York Times Com-
pany, and (4) its failure to object to the charge as re-
quired by Fed. R. Civ. P. 51,

Respondent suggests that the reason for their trial
strategy is that Curtis hoped to get a favorable decision
in Georgia which would discredit Bryant or realized it
must establish the truth of its career-destroying
charges or have its own reputation impaired or simply
wanted the important right to open and conclude the
arguments to the jury.

The Court of Appeals was correct in holding that
Curtis obviously decided to rely solely on its plea of
truth in this case for its own reasons of trial strategy
and thereby waived its right to raise additional defenses
on appeal. Yakus v. U.S., 321 U.S. 414, 444 (1944); U.S.
v. Sorrentino, 175 F. 2d 721 (3rd Cir. 1949), cert. den.,
338 U.S. 868 (1949); Ackermann v. U.S., 340 U.S. 193
(1950). The limitations expressed in Times were not new
and a like rule had existed for many years in federal
and state courts in cases involving public officials.

The cases cited by petitioner are inapposite here.
Petitioner is not entitled to be relieved of its deliberate



35

decision omitting all constitutional defenses and to sub-
ject respondent tc the time and expense of a new trial.
Curtis has had its day in court.

II.

Assuming the constitutional defenses were not
waived, New York Times should not be used as a basis
for reversal in view of the facts of this case.

The trial court correctly held that respondent was
not a public official within the meaning of Times, but
rather was an employee of a separate business entity.
Therefore, Times could in no event be applicable.

The subject of the libelous article was not a ‘‘public
issue’’ so as to justify its false treatment. One may not
escape responsibility for that which he publishes by
creating the ‘‘public issue’’ upon which he comments.

In this case, as distinguished from the Times case,
there was overwhelming proof of actual malice. The
evidence established that Curtis had deliberately
chosen a policy of ‘‘sophisticated muckraking,”” of
“‘provoking people, making them mad,” and measured
its success by the number of libel suits against it. It
intentionally ignored warnings received well in ad-
vance of publication that the story was false and made
no effort to check the truth of the information it had
obtained.

It would be useless to require another trial in view
of the overwhelming evidence of malice, this Court
having held that if actual malice is proven, a libeller
ceases to enjoy constitutional protection.



36

The trial court’s charge in respect to malice was
adequate and met the standards set out in Times. No
objections were made by Curtis to the court’s charge in
respect to malice as required by Fed. R. Civ. P. 51.

Even if Times is held applicable, the facts fully war-
rant the refusal by this Court to give it retroactive
application in this case.

II1.

Under the facts of this case the amount of punitive
damages did not constitute an abridgment of freedom
of the press or the taking of property without due
process of law. Curtis carelessly published the sensa-
tional article here involved, knowing it would ruin
respondent. Whether it did so for the purpose of dis-
crediting Bryant or to improve its circulation, or both,
is unimportant. If for the former reason alone, it is
clearly not entitled to protection. If it were done for
profit, it was a “libeller for profit’’ and not entitled to
the same protection under the Federal Constitution
against punitive damages as is the responsibly and
objectively informative segment of the press.

Curtis having requested the trial judge, in open court,
to reduce the size of the verdict, it cannot complain of
the trial judge having done so. Curtis in its desire to
profit from libel deliberately sought to squeeze from
respondent his ‘‘breathing space . .. to survive’’ and
cannot now complain that the $400,000 award of puni-
tive damages deprives it of that ‘‘breathing space.”
Especially is this true considering the fact that prior to
any trial Curtis paid Coach Bryant $300,000 for a dis-
missal of his companion suit. There is no law in Georgia



37

or enunciation of the federal courts that requires the
existence of any relationship between compensatory
and punitive damages, although the ratio here of $60,
000-$400,000 is entirely reasonable.

ARGUMENT

UNDER THE FACTS OF THIS CASE, PETITIONER
WAIVED THE RIGHT TO CHALLENGE THE VER-
DICT AND JUDGMENT ON ANY OF THE CONSTI-
TUTIONAL GROUNDS NOW ASSERTED.

In Johnson v. Zerbst, 304 U.S. 458, 464 (1938) “waiver”’
was defined as the ‘‘intentional relinquishment . . . of
a known right or privilege.” In determining whether
the right is known, the Court expressed the need to
examine the ‘‘particular facts and circumstances’ of
the case.

It is elementary that a litigant who claims a constitu-
tional or other right or defense must assert that right
or defense at an appropriate time in a litigation in
order to rely on it on appeal. It is also elementary that
any defense attorney must determine the trial strategy
best suited to protect his client’s interest, and circum-
stances may be present which require abandoning an
available defense as not fitting in with his over-all plan.
Such circumstances were present in this case from the
beginning, and petitioner quite deliberately evolved a
trial strategy which excluded any number of available
defenses (including the constitutional defenses here
urged) and depended entirely on the defense of truth
or ‘“‘justification.”



38

That such a trial strategy, excluding constitutional
defenses, was evolved and done so knowingly and inten-
tionally within the sense of Zerbst, is the only reason-
able conclusion which can be drawn from the following
facts:

(1) There were pending against petitioner at the
time two libel suits brought by Coach Bryant, one of
them arising out of the same Post story. In both of
these suits petitioner, through its general counsel who
was also leading the defense of the case at bar, had
specifically invoked First and Fourteenth Amendment
defenses at the initial pleading stage. (App. B) No such
defenses were raised in the Butts case.

(2) In both of these Bryant cases petitioner also spe-
cifically pleaded the ‘‘public man” defense. No such
defense was invoked by petitioner here, even though a
Georgia statute has for many years provided a privi-
lege, conditioned on the absence of actual malice, to
publications commenting ‘‘upon the acts of public men
in their public capacity. .. .” Ga. Code Ann. 105-709(6)
(App. A) This statutory privilege has been construed
to grant a complete defense to such publications, even
though the publications may have been false. Sece
Pearce v. Brower, 72 Ga. 243 (1884); Wilson v. Sullivan,
81 Ga. 238, 7 S. E. 274 (1888); Augusta Evening News v.
Riadford, 91 Ga. 494, 17 S. E. 612 (1893).8

(3) Petitioner, through its counsel, was fully in-

8Petitioner’s suggestion (Brief, p. 50 n. 12) that more recent de-
cisions of the Georgia appellate courts require that truth be
established in order to take advantage of the privilege ignores
the fact that the older decisions of the Georgia Supreme
Court control. See, e.g., Cauble v. Weimer, 101 Ga. App. 313,
113 S.E. 2d 641 (1960).



39

formed of the proceedings in the Times case from the
very beginning of that litigation in the Alabama state
courts, including the constitutional defenses urged, as
the Court of Appeals so graphically related (351 F. 2d
at 709-13).

(4) Petitioner made no objection to the court’s
charge on any constitutional grounds as required by
Fed. R. Civ. P. 51, again demonstrating its intention not
to rely on any constitutional defenses.

While Curtis asserts strongly it had no knowledge of
any constitutional rights until this Court’s decision in
Times (March 9, 1964), this is refuted by its first mo-
tion for a new trial, filed August 29, 1963 immediately
after the trial, in which it claims the verdict for puni-
tive damages could not be sustained without violating
the First, Fiifth and Fourteenth Amendments. (R. 36-38)

It is inconceivable that Curtis and its general counsel
should not have kept abreast of the law of libel. Curtis
published not only the Post, but other magazines of
large nationwide circulation. The Post was embarking
on a new campaign to change the magazine’s image
through ‘‘sophisticated muckraking’” which already
had attracted a number of libel suits against Curtis.
That it did keep abreast of the law of libel and was
familiar with constitutional grounds is clear from its
use of constitutional defenses in the two Bryant suits
in Alabama and the constitutional grounds urged in its
first motion for a new trial in this case, long before
Times. (R. 36-38)

It is up to Curtis to explain why it chose the strategy



40

it did. However three guestions do immediately come
to mind:

(1) Was it part and parcel of its strategy to defend
the suits brought by Coach Bryant in Alabama with
Curtis hoping to get a favorable jury verdict in Geor-
gia, thereby discrediting Bryant?

(2) Having made these charges which it knew would
destroy Butts’ career, did Curtis decide that the only
defense open to it was to seek to establish the truth,
this being necessary to preserve its reputation as a
national magazine? Any other defense would have indi-
cated to the public that Curtis had no confidence in the
charges that it made on the one hand or, having de-
stroyed Butts it would assume the attitude that it could
not care less and defend c¢n constitutional grounds.

(3) Was it for the purpose of obtaining the valuable
right to open and conclude the arguments to the jury?

This strategy having been unsuccessful, Curtis now
asks the Court to give it a second chance or as the
District Court called it, ‘‘a second bite at the cake.”’®
It was against this background that the Court of Ap-
peals held these defenses to have been belatedly raised:

9During the hearing on the first motion or new trial, petitioner’s
counsel offered a unique thesis which was characterized by the
trial judge as the ‘‘two bites at the cake” theory. Bite one
comes when the “error” is made; couunsel for the aggrieved
party may object and either have the error corrected or the
record perfected. But if he feels that his client is sure to win
the jury verdict, he will consciously fail to object. If he loses
this gamble, i.e., if his client loses the jury verdict, he may
nevertheless have bite two by convincing a federal appellate
court that it should grant a new trial in the face of counsel’s
conscicus decision not to object to the “error.” Transcript of
Proceedings, Hearing on First Motion for New Trial, Dec. 10,
1963, p. 17-18: (“MR. CODY: ‘You never can tell how it af-
fects —. you can’t tell how it affects the trial of a case until it



41

‘“We think that Curtis has had its day in Court.
It apparently thought so too until the jury ver-
dict was returned.” 351 F. 2d at 720. (Emphasis
added)

The Court of Appeals in the second of its two opinions,
after considering the affidavits filed in support of the
petition for rehearing and the questions of law involved,
reached the following conclusion relative to petitioner’s
choice of trial strategy (351 F. 2d at 735):

‘““Whatever may have been the reasons for
invoking the First Amendment claim in the
Alabama suits while remaining silent in Geor-
gia, Curtis cannot sustain the proposition that
it was unaware that a defendant in a libel
action might assert the constitutional claim
as a defense. Counsel for Butts make a per-
suasive suggestion that Curtis elected to de-
fend this case on its plea of justification, rather
than raise the jurisdictional, constitutional and
other affirmative defenses® it had raised in
the Alabama Bryant cases, in order to get the
right to open and close the arguments.”

“6These would include the conditional privilege recognized
by § 105-709 (6) of the Georgia Code concerning pub-
lished statements relating to the ‘acts of public men
in their public capacity.’ See Note 20, 376 U.S. 254
at 280. . . .”

is over, and the —’ THE COURT: ‘Well, under that theory,
yocu get two bites at the cake’ MR. CODY: ‘That’s possible;
that is exactly what the courts have said.’”’). It is submitted
that this manipulation of the spirit of federal procedure
should not be sanctioned. A successful party to a verdict
should not have to be the loser in the cther party’s wager
with the jury and courts.



42

The doctrine of waiver, as applicable to the facts of
this case, is classically stated by this Court in Yakus
v. U.S., 321 U.S. 414, 444 (1944) as follows:

“No procedural principle is more familiar
to this Court than that a constitutional right
may be forfeited in criminal as well as civil
cases by the failure to make timely assertion
of the right before a tribunal having jurisdic-
tion to determine it. [Citing cases]. Courts may
for that reason refuse to consider a constitu-
tional objection even though a like objection
had previously been sustained in a case in
which it was properly taken. [Citing cases].”

Eleven years later this Court reaffirmed its ruling in
Yakus and found waiver of a constitutional right in a
case involving capital punishment. Michel v. Louisiana,
350 U.S. 91, 99 (1955)

The waiver cases cited by petitioner are distinguish-
able because here petitioner deliberately chose, as a
matter of strategy, to waive the constitutional grounds
asserted in Times. Courts have long recognized that
- counsel may choose not to use certain defenses for stra-
tegic purposes and such choice will amount to an inten-
tional relinquishment of a known right. U. S. V. Sorren-
tino, 175 F'. 2d 721 (3rd Cir. 1949), cert. den., 338 U.S. 868
(1949).

In Ackermann v. U.S., 340 U.S. 193, 198 (1950), the
Court held:

““His choice was a risk, but calculated and
deliberate and such as follows a free choice.



43

Petitioner cannot be relieved of such a choice
because hindsight seems to indicate to him
that his decision . .. was probably wrong, con-
sidering the outcome of the Keilbar Case. There
must be an end to litigation someday, and free,
calculated, deliberate choices are not to be re-
lieved from.” (Emphasis added)

It is of further interest to note that even Judge Rives,
who dissented from the decision of the Court of Appeals
relative to waiver, felt that the issue of waiver was a
‘‘debatable’ one. (351 F. 2d at 726). Respondent respect-
fully submits that issue should be here decided in his
favor as it was below.

Quite apart from the specific facts found by the Court
of Appeals to constitute waiver in this case, we submit
that defense counsel in any other libel case tried prior
to Times would have had every reason and opportunity
to include the constitutional claim in his defense if he
had chosen. An analysis of Times, in proper historical
context, shows that it made no fundamental change of
law but merely gave sanction to a long-standing rule
of state law and federal constitutional law as enunci-
ated by courts and supported by scholars.

The Times case did not create the First Amendment.
In that decision, this Court emphasized that the ‘“‘gen-
eral proposition that freedom of expression upon public
questions is secured by the First Amendment has long
been settled by our decisions.” 376 U.S. at 269.

This Court held in a libel case over fifty years ago
that since the plaintiff was a ‘‘public officer [U.S.
Attorney] in whose course of action connected with his



44

office the citizens of Porto Rico had a serious interest

. ., anything bearing on such action was a legitimate
subject and comment . . . at least in the absence of
express malice. . . .” Gandia v. Pefttingill, 222 U.S. 452,
457 (1912). Gandia stands for the proposition that a
qualified privilege has long existed under federal law
in libel cases where the plaintiff is a ‘‘public official.”

The identical constitutional issue now insisted on was
raised twenty-six years ago in Sweeney v. Schenectady
Union Pub. Co., 122 F. 2d 288 (2nd Cir. 1941), aff’d by
equally divided Court, 316 U.S. 642 (1942). Twenty years
ago the Fifth Circuit Court of Appeals applied this spe-
cific defense in Caldwell v. Crowell-Collier Pub. Co.,
161 F'. 2d 333, 336 (5th Cir. 1947). The argument offered
by counsel for that defendant (Crowell-Collier) was
that since the publication in question ‘‘related to a pub-
lic officer,” it was privileged. The Court of Appeals
apparently accepted this contention as a sound state-
ment of law, holding that the privilege had been avoided
by an allegation in the complaint that the publisher was
guilty of ‘‘malice in fact.”

An indication of what was to come in Times is found
in Beauharnais v. Illinois, 343 U.S. 642 (1952). In uphold-
ing a group libel statute, Mr. Justice Frankfurter,
speaking for the Court, stated that he was not dealing
with a statute outlawing defamation of political parties.
He noted that quite different problems would be raised
by such a statute because ‘‘political parties, like public
men, are, as it were, public property.” (Emphasis
added) Id. at 263 n. 18.

This Court in Times recognized that a ‘‘like rule”
has existed for many years in state courts. It stated



45

at page 280, ‘‘an oft-cited statement of a like rule,
which has been adopted by a number of state courts, is
found in the Kansas case of Coleman v. MacLennan, 78
Kan. 711, 98 P. 281 (1908).”” In a footnote at that point in
its decision this Court cited eleven decisions from ten
different states'® as well as six scholarly works. The
Kansas Supreme Court has since stated that Times
requires no change in the law of that state since the
principles of Times have long been the law. Kennedy
v. Mid-Continent Telecasting, Inc., 394 P. 2d 400 (Kan.
1964).

It is obvious from Times itself, Gandia, Sweeney,
Caldwell, Coleman, the Georgia statute and cases, and
the decisions from ten different states cited in the foot-
note at page 280 of this Court’s decision in Times, as
well as the six scholarly works there cited, that the
defenses there discussed have long been recognized as
being available to a defendant in a libel suit.

The decisions cited by petitioner for the proposition
that this Court may apply any fundamental change in
the law pending appeal are inapposite here. Those
cases involve the effect of an intervening treaty in U.S.
v. The Schooner Peggy, 1 Cranch 103 (1801); applica-
bility of state law under the rules of decision statute in
Vandenbark v. Owen-Illinois Glass Co., 311 U.S. 538
(1941); enactment of the Eighteenth Amendment re-
pealing prohibition in U.S. v. Chambers, 291 U.S. 217
(1934); enactment of a statute in U.S. v. Alabama, 362
U.S. 602 (1960); enactment of the Civil Rights Act of
1964 in Hamm v. Rock Hill, 379 U.S. 306 (1964). We are

10A complete assemblage of authorities, it is submitted, would
have included the Georgia statute and decisions on the “public
man’ defense.



46

not here concerned with such a change in the law;
Times v. Sullivan merely gave renewed constitutional
sanction to a long recognized legal principle.

In addition, we submit that it is one thing to say that
a change in the law may be taken advantage of by a
litigant into whose chosen theory of the case the change
fits without disrupting the premises of the litigation,
but an entirely different thing to allow a litigant to try
his case on one studied theory and then on appeal aban-
don this theory (or theories) and attempt to get a sec-
ond chance at the jury on a quite different theory made
available (or simply discovered by counsel) in the
interim. There must be an end to litigation, and none
of the cases cited by petitioner proposes that a litigant
be allowed to proceed through pleading and the trial as
many times as he chooses or as there may be innova-
tions—real or supposed—in the body of all law. We can-
not imagine this Court encouraging any such notion of
piecemeal, hindsight litigation, yet it is precisely this
that is being urged by petitioner and upon which its
entire case stands.

We submit that petitioner should not now be relieved
of its deliberate decision not to invoke any constitu-
tional defenses.

IL

ASSUMING THE CONSTITUTIONAL DEFENSES
WERE NOT WAIVED, NEW YORK TIMES V. SUL-
LIVAN SHOULD NOT BE USED AS A BASIS FOR
REVERSAL IN VIEW OF THE FACTS OF THIS
CASE.

In Georgia, civil libel is a false and malicious defa-
mation in print which exposes the victim to public



47

hatred, contempt or ridicule and which tends to injure
him in his reputation. (Ga. Code Ann. § 105-701. See
App. A) In finding for respondent in this case, the jury
found the charges against him in petitioner’s maga-
zine article to be false. That these charges injured
respondent’s reputation and exposed him to public
hatred, contempt and ridicule is beyond doubt.

Since this case was tried before a jury in August
1963, ending in a verdict and judgment in favor of
respondent, this Court has handed down several deci-
sions interpreting the constitutional right of free speech
and free press in the area of libel and, in one instance,
the right-of-privacy. These are New York Times Com-
pany v. Sullivan (March 9, 1964); Garrison v. Louisiana,
379 U.S. 64 (November 23, 1964); Rosenblatt v. Baer,
383 U.S. 75 (February 21, 1966); and Time, Inc. v. Hill,
No. 22, October Term 1966 (January 9, 1967).

In these cases (the first three of which petitioner
relies upon) the Court has discussed the question of
limitations imposed by the free speech guarantees of
the First Amendment at some length, viz, fifteen
opinions covering approximately 145 pages. We submit
that there is a wide divergence between the factual
situations in those cases and the one now under
consideration.

The opinions of the Court in those cases emphasize
the necessity for freedom of discussion where public
issues are involved, saying that the press must have
‘“breathing space’ in order to survive and that the
First Amendment embodies ‘‘a profound national com-
mitment to the principle that debate on public issues
should be uninhibited, robust, and wide-open, and that



48

it may well include vehement, caustic, and sometimes
unpleasantly sharp attacks on government and public
officials.”” 376 U.S. at 270.

In Times the plaintiff claimed to have been libeled
in an advertisement appearing in a Sunday edition of
the paper published by that company. A judgment was
recovered in favor of the plaintiff. This Court reversed
that judgment, holding that a state’s power to award
damages for libel in actions brought by public officials
against critics of their official conduct is limited by
the First Amendment and that factual error or content
defamatory of an official’s reputation, or both, are
insufficient to support an award of damages for false
statements unless actual malice, that is, knowledge
that the statements were false or made in reckless
disregard of their truth or falsity, is proved. The Court
went on to hold that the case was not submitted to the
jury under these restrictions and therefore the verdict
and judgment offended the First Amendment.

The facts in the Times case more resemble those in
the Rosenblatt case than those in the one under review.
In both cases the plaintiffs had considerable difficulty
in proving that the publications referred to them at all,
for they were not named. Neither publication was a
conscious destruction of the plaintiff’s career, acknowl-
edged to be ‘‘his death in his chosen profession,”” as in
this case. The plaintiff in Times was the Commissioner
of Public Affairs of Montgomery, Alabama, elected by
the people and very properly classified as a public
official, whereas the plaintiff in this case was an ath-
letic director.

The Garrison case involved a conviction for criminal



49

defamation, under Louisiana statutes, of a district
attorney who criticized the judicial conduct of eight
judges of the criminal district court. The Court held
that the restrictions on state power as to civil libel
statutes set out in Times also limit state power to
impose criminal sanctions for criticism of the official
conduct of these public officials.

In Garrison the Court commented on the use of calcu-
lated falsehood (and this is quoted by Mr. Justice
Brennan in Time, Inc. v. Hill) as follows:

‘““The use of the calculated falsehood . . .
would put a different cast on the constitu-
tional question. Although honest utterance,
even if inaccurate, may further the fruitful
exercise of the right of free speech, it does
not follow that the lie, knowingly and delib-
erately published . . . should enjoy a like im-
munity. . . . For the use of the known lie as a
tool is at once at odds with premises of demo-
cratic government and with the orderly man-
ner in which economic, social, or political
change is to be effected. Calculated falsehood
falls into that class of utterances which ‘are
no essential part of any exposition of ideas, and
are of such slight social value as a step to truth
that any benefit that may be derived from them
is clearly outweighed by the social interest
in order and morality. . . .’ Chaplinsky v. New
‘Hampshire, 315 U.S. 568, 572. Hence, the know-
ingly false statement and the false statement
made with reckless disregard of the truth, do
not enjoy constitutional protection.”” 379 U.S.
at 75.



50

One important factor involved in the Garrison case
was that the Louisiana statute authorized recovery
where the remarks were true but uttered with actual
malice. This was held unconstitutional, and this point
is not present in the instant case.

The Rosenblatt case involved charges made against
a former supervisor of a county recreation area which
—he claimed—referred to him and constituted libel.
The Court reversed the verdict and judgment and sent
the case back for retrial, directing the trial court first
to determine whether plaintiff Baer was a public offi-
cial within the meaning of Times, and if it found that
he was, to charge the jury in terms of the actual malice
of Times.

In Rosenblatt there had been no finding by the trial
court of whether Baer was such a public official. But
in the case at bar, at the instance of petitioner’s third
motion for new trial (R. 1115), the trial court specifi-
cally found that respondent Butts was mot a public
official. 242 F. Supp. at 393-95. This is a compelling dif-
ference between the present case and Rosenblatt. In
addition, unlike Rosenblatt, no existing ‘‘public issue’’
was being commented on in the libelous publication
here, since there was at that time no suggestion about
any corrupt dealings between Butts and Bryant. We
submit that a publisher should not be allowed to escape
liability by creating a public issue through the use of
untrue statements and then to comment on that issue
with impunity. Petitioner had itself created the issue
here, and it is only logical to conclude that its purpose
(aside from using a sensational story to sell more
copies of its magazine) was to thwart Coach Bryant in
his effort to obtain redress against petitioner for prior



51

articles. The charges made by petitioner cannot prop-
erly be described as a debate of a governmental opera-
tion or an attack on a public official entitled to special
protection by our Constitution.

Time, Inc. v. Hill did not involve libel but an action
under the New York right-of-privacy statute. The Court
held that the limitations set out in Times are applicable
to certain cases arising under the New York statute
even where the plaintiff is not a public official. It
expressly disclaimed that its ruling should be taken
as applying to libel cases, such as the one at bar.

This brings us to the specific questions here involved.

1. Was respondent a public official within the con-
cept of Times?

2. If Times applies, does not the undisputed evidence
show that actual malice was proved?

3. If the facts of the case fall within the purview of

Times, was the jury charge insufficient in the light of
that decision?

4. Under the facts of this case, should Times be
applied retroactively to it?

1.

Was Respondent A Public Official Within
The Concept Of The Times Case?

Petitioner argues that respondent must be regarded
as a ‘“‘public official’’ under the criteria laid down in



52

Rosenblatt. Petitioner recognizes that this Court did
not definitely hold that the constitutional standard of
proof must apply if the publication in that case involved
implied dishonesty in the financial management of the
Belknap County Recreation Area, but argues that the
Court’s disposition of that case suggests that this must
be so. Petitioner presents a lengthy argument in an
effort to sustain its contentions and then goes on to
assert that, in view of the conclusion for which it
argues, the respondent here must have been a ‘‘public
official”’ and the constitutional privilege of necessity
has application in this case.

In Rosenblatt, this Court sent the case back with
instructions that upon retrial the trial court should first
determine if Baer was a ‘“‘public official’”’ to whom the
constitutional privilege applied. In this case, the trial
court has considered this particular question on peti-
tioner’s third motion for a new trial (R. 1115) and deter-
mined that respondent was not such a public official.
As the District Court held on this point:

‘“Plaintiff Butts was Director of Athletics
at the University. The Athletic Director, along
with the various coaches in the Athletic De-
partment, were employed by the separate in-
corporated athletic associations. However, the
defendant seeks by this motion to extend the
category of ‘public officials’ to one employed
as agent by the University of Georgia Athletic
Department. Even if plaintiff was a professor
or instructor at the University, and not an agent
of a separate governmental corporation carry-
ing on ‘a business comparable in all essentials
to those usually conducted by private owners’



53

he would not be a public official or officer.
Under Georgia law, the position of a teacher
or instructor in a State or public educational
institution is not that of a public officer or
official, but he is merely an employee thereof.
Regents of the University System of Georgia
v. Blanton, 49 Ga. App. 602(4), 176 S.E. 673;
Board of Education of Doerun v. Bacon, 22 Ga.
App. 62, 95 S.E. 753.”” 242 F. Supp. at 3%94.

Thus the question has already been determined and,
we submit, correctly so. Respondent was employed by
the Athletic Association (a separate, non-governmental
entity, Ga. Code Ann. §%32-152, 32-153) to supervise
the sports program of the University of Georgia. This
Court described the supervision of that program as the
exercise of a proprietary rather than a governmental
function. It held in Allen v. Regents of University Sys-
tem of Georgia, 304 U.S. 439, 452 (1938):

“The important fact is that the State, in
order to raise funds for public purposes, has
embarked in a business having the incidents
of similar enterprises usually prosecuted for
private gain . ..

¢

‘... however essential a system of public
education to the existence of the State, the con-
duct of exhibitions for admissions paid by the
public is not such a function of state govern-
ment as to be free from the burden of a . . .
tax laid on ... admissions . ..”

Since, therefore, respondent was not a ‘‘public official”
as envisioned by Times (and this has been judicially
determined by the trial court), this action is based



54

upon a purely private defamation. And, as noted in the
concurring opinion of Justices Goldberg and Douglas,
the Times holding does not apply to libel of private
individuals (376 U.S. at 301-02):

“Purely private defamation has little to do
with the political ends of a self-governing
society. The imposition of liability for private
defamation does not abridge the freedom of
public speech. . ..”

If there is no limit to the concept of public official
as used in Times, there seems no reason to be con-
cerned with such a question and this Court may as well
hold that the constitutional privilege announced in
Times is applicable to all suits for libel under state
defamation laws, regardless of the status of the plain-
tiffs. We submit this Court has not gone so far and we
cannot envision it doing so.

In an attempt to avoid the facts as to respondent’s
status and the holding of the trial court on this point,
petitioner asks the Court to extend the Times rule to
situations where a ‘‘public issue’’ is involved. Petitioner
argues that college football is of such importance that
anything connected with it must be classified as a
‘‘public issue’’, as to which the discussion and debate
‘‘should be uninhibited, robust and wide-open.”

We do not deny that college football is of interest to
a great many people. In fact, we would assume that in
selecting the material for its magazines—as a purely
commercial decision—petitioner would endeavor to
select only that which it thinks would be of ‘‘public
interest’’, either before the article is published or as



95

a result of it being published. But we do not believe
that this Court has elevated to a position of constitu-
tional sanctuary every subject which ‘‘sells’ maga-
zines.

The absurdity of petitioner’s argument in the context
of this specific publication is apparent. There was, for
example, no discussion of the role of football in college
life, whether good or bad, no discussion of the question
of its importance or over-emphasis. The article was a
plain, unadulterated attack on the integrity of two indi-
viduals, Butts and Bryant. (We have already indicated
as a probable reason for petitioner’s enthusiasm in
publishing the story its existing legal troubles with
Bryant.) We do not believe that the Constitution guar-
antees the right to make false accusations and then to
escape responsibility by asserting that the general pub-
lic is interested in college football.

At any rate, there was no ‘“‘public issue’’, even of the
kind petitioner suggests, until this story was published.
Yet, while Curtis’ editors charged respondent with giv-
ing to Coach Bryant ‘“Georgia’s plays, defensive pat-
terns, all the significant secrets Georgia’s football
team possessed,’’ now petitioner unabashedly concedes
(Brief, p. 27):

“There was no evidence, however, that related
Alabama’s strategy or performance in the
game to specific informatior in the Burnett
notes and there was some to the effect that Ala-
bama did not take advantage in its play of
points that the notes revealed.”



o6

The only ‘‘public issue’’ in this case was the validity
of the charges made in the article itself, and that
“issue”” was put to rest five months later when the
jury returned its verdict.

2.

The Undisputed Evidence Shows Conclusive-
ly That Actual Malice Was Proved

Even if it should be heid that respondent was a ‘“pub-
lic official’”’” or that college football is a ‘‘public
issue’’ and that the Times rule should be extended
so as to apply here, we submit that its application
would immediately terminate when the evidence is
reviewed. Petitioner argues illogically that the fact
that ‘“‘actual malice within New York Times was con-
clusively proven is . . . legally immaterial.’’ (Brief,
p. 42, 65). But this Court obviously disagrees when it
emphatically states, as it did in Garrison:

‘“the knowingly false statement and the false
statement made with reckless disregard of the
truth, do not enjoy constitutional protection.”
(379 U.S. 175) (Emphasis added)

We say, therefore, that if actual malice was proven
(as it was) the case should end since the article would
‘“not enjoy constitutional protection.”

We invite the Court’s attention to the fact that the
District Court and the Court of Appeals have reviewed
the evidence and have each concluded that the article
was published at least with a reckless disregard of the



o

truth.”” We feel that these concurrent findings of fact
by two courts below should bring this case within the
‘“two-court’’ rule discussed in Berenyi v. Immigration
Service, No. 66, October Term 1966 (January 23, 1967)
that:

“This Court . . . ‘cannot undertake to review
concurrent findings of fact by two courts below
in the absence of a very obvious and excep-
tional showing of error.” E.g., Graver Tank &
Mfg. Co. v. Linde Air Products Co., 336 U.S.
271, 275. . ..

‘“The policy underlying the ‘two-court’ rule
is obvious. This Court possesses no empirical
expertise to set against the careful and reason-
able conclusions of lower courts on purely fac-
tual issues. When, as here, resolution of the
disputed factual issues turns largely on an
assessment of the relative credibility of wit-
nesses whose testimonial demeanor was ob-
served only by the trial court, the rule has
particular force.”

Both courts below found that the article was libelous
per se under state law. This Court will not set aside

11“In the trial of this case, there was ample evidence from which
a jury could have concluded that there was a reckless disre-
gard by defendant of whether the article was false cor not.
See the court’s ruling on defendant’s moticn for a new trial
dated January 14, 1964. Butts v. Curtis Publishing Co., 225
F. Supp. 916.” 242 F. Supp. at 395. “The trial judge’s ap-
praisal of the evidence, with which we are in complete ac-
cord, was that it was sufficiently strong to justify the jury
in concluding that what the Post did was done with reckless
disregard of whether the article was false or nct.” 351 F. 2d
at 719-20.



58

the ruling of lower federal courts applying state law in
diversity suits except on a plain showing of error.
Palmer v. Hoffman, 318 U.S. 109 (1943). On the issue
of truth, the jury found for the respondent. This is a
traditional element of the state right, in no way
changed by the Times decision. Since truth was prop-
erly put to the jury as an absolute defense this Court
will not determine that fact, for an evidentiary basis
is apparent in the record. Lavender v. Kurn, 327 U.S.
645 (1946); Atlantic & Gulf Stevedores, Inc. v. Ellerman
Lines, Ltd., 369 U.S. 355 (1962).

On the other hand, should the Court feel it necessary
“to undertake independent examination of factual
issues when constitutional claims may depend on their
resolution”” and review the evidence in this case, we
respectfully offer the following in support of our con-
tention that actual malice was proved:

(1) Curtis was informed of the falsity of the story
eleven days prior to publication of the story as a result
of the telegram, letter, and telephone call. (R. 16-17, 20,
717-18, 777-78).

(2) Although there was adequate time in which to
do so, no investigation or any other action was carried
out as a result of these communications. (R. 717-18,
777-178).

(3) Prior to the publication of the story, Curtis’ ad-
vertising revenues had been falling drastically. (R.
707-08). In order to bolster these revenues Editor-in-
Chief Blair undertook four months before publication
of this story to ‘‘change the image’’ of the magazine.
(R. 711). He initiated a policy of ‘‘sophisticated muck-



39

raking,” of ‘““‘expose in the mass magazines.”” (R. 712-
14). The new image was intended ‘‘to provoke people,
make them mad.” (R. 714-15). Blair testified that he
““was not being facetious,” that he ‘‘meant it then
[November 1962]”’ and ‘‘mean[s] it now [May 1963].”
(R. 710-11).

(4) Only two months prior to publication of this
story, Curtis’ Blair wrote a memorandum to his per-
sonnel complimenting them on their work under the
new editorial policy and outlining “the final yard-
stick: we have about six lawsuits pending, meaning
that we are hitting them where it hurts, with solid,
meaningful journalism.”’” (R. 1040). Blair later testi-
fied that the ‘““them’ who were being hit was everyone
in the United States and that the law suits were all
libel suits. (R. 708-10).

(5) Editor Blair later considered the Butts issue
as bringing the magazine ‘‘25 per cent toward the goal
of the magazine that I envision.” (R. 711),

(6) The sole source of the story was one George
Burnett, a man known to Graham from the beginning
as a bad-check artist. (R. 689-92). Managing Editor
Thomas, who also knew of Burnett’s bad-check rec-
ord, considered such a person to be a liar. (R. 771-72).

(7) Neither author Graham nor anyone else with
Curtis made any attempt to talk to John Carmichael,
who was known to Graham to have been with Burnett
when the latter allegedly overheard the telephone
conversation. (R. 378-79, 771-72). By performing this
easy task, Graham would have learned at the outset
that the whole story was a fabrication. (See R. 636-



60

44). Managing Editor Thomas admitted that ‘“a re-
sponsible journalist’”’ should rely on something more
than the mere word of Burnett. (R. 772).

(8) Although the story as written relied heavily
on the supposed existence and contents of some notes
which Burnett allegedly made of the telephone con-
versation, no Curtis representative ever saw or read
the notes (R. 772-73), notwithstanding the fact that
Burnett told Graham that he needed the notes to re-
fresh his memory (R. 154) and that he ‘‘couldn’t re-
member anything definite about it . . . without his
notes.”” (R. 390). When the notes were finally analyzed,
they turned out to be largely nonsensical. (See R.
281).

(9) Before publishing the story, Curtis made no
effort to view the game film, although Sports Editor
Kahn considered that to be necessary (R. 736) and
the collaborator, Furman Bisher, thought ‘it would
have been a very good idea.”” (R. 779).

(10) No effort was made to interview any member
or coach of the Alabama team in order to determine
whether any changes had been made in the game
plans. (R. 779).

(11) The patently outrageous story was never sub-
mitted to anyone familiar with the sport of football
in order to get a knowledgeable reaction.

(12) Neither principal mentioned in the story was
ever contacted before publication.



61

(13) After such a shockingly shoddy ‘‘investigation’’,
Curtis published the story with full knowledge that it
would ruin the career of Wallace Butts and would result
in ““the death of Wally Butts in his chosen profession.”
(R. 693).

(14) Furthermore, certain direct quotations which
were inserted in the article for the sole purpose of
lending truth to the charges were denied under oath
by the parties alleged to have been quoted.

(a) Graham wrote that Burnett had told
him that Georgia quarterback Rakestraw
placed his feet in a certain position while on
offense, thereby tipping off the defensive team
as to whether the forthcoming Georgia play
would be a run or a pass. (This, of course,
would have been vital information for an oppon-
ent. (R. 266)) Petitioner was aware of the
importance of this information and put it in
its article to convince the readers of the truth
of its indictment of Wallace Butts. (R. 776). But
Burnett denied under oath that he had told
Graham any such thing. (R. 175). Georgia’s
head coach, Johnny Griffith, a witness for
petitioner, who was in a better position than
anyone else to know whether in fact Rakestraw
did this with his feet, testified that it was not
true. (R. 266).

(b) Mickey Babb, University of Georgia
all-conference end, specifically denied the
quotation in the article attributed to him that
the Alabama team knew the Georgia forma-
tions and plays. (R. 564). Babb was quoted in



62

the article as saying the Alabama players
knew Georgia’s key play (described in the
article as ‘“‘eighty-eight pop’’) and knew when
Georgia would use it. Babb testified Georgia
had no “eighty-eight pop’’ play. (R. 564). This
was confirmed by Coach Johnny Griffith. (R.
279).

(c) Sam Richwine, Georgia trainer, speci-
fically and categorically denied the quotation
in the article attributed to him to the effect
that Alabama knew Georgia’s plays. (R. 570).

(d) In its article petitioner wrote that
Georgia Coach Griffith had stated: ‘“We knew
somebody had given our plays to Alabama . . .
and maybe to a couple of other teams we played
too. But we had no idea that it was Wally
Butts.”” Coach Griffith, appearing as a witness
for petitioner, testified emphatically that he
had said no such thing. (R. 268-69).

(e) The article states that ‘‘Griffith went
to University officials, told them what he knew
and said that he would resign if Butts was per-
mitted to remain on his job.”” At the trial Coach
Griffith categorically denied having done or
said that. (R. 269).

(f) The article quotes Coach Griffith as
saying, ‘““You know, during the first half of
the Alabama game my players kept coming to
the sideline and saying, ‘Coach, we been sold
out.”” Coach Griffith at the trial denied that.
(R. 269).



(g) The article attributes the following direct
quotation to Coach Griffith: ‘‘ ‘I never had a
chance did 1?7’ Coach Johnny Griffith said bit-
terly to a friend the other day. ‘I never had a
chance.”” Coach Griffith denied under oath
having said that to anybody. (R. 270)

(15) There was no immediate urgency to put this
story on the news stands. The alleged incident occurred
six months earlier. Petitioner had an exclusive on the
story from Burnett. Publication could have waited until
at least the minimum standards of investigation had
been met. In view of the gravity of the charges, the
harm and the certainty of its occurrence, the standard
of recklessness required no less,

That reckless disregard of a much lesser degree
than proved here is proscribed was confirmed by the
Court of Appeals for the Seventh Circuit in Pape v.
Time, Inc., 354 F. 2d 558, 560-61 (1965), cert. den., 384
U.S. 909 (1966), wherein it was stated:

““As stated in our previous decision—
.. . Time took the risk, when it reworded parts
of the Commission Report, that it might go too
far. ... We noted that Time had departed from
fidelity to the Commission’s Report in order
to make the article more interesting and read-
able for its audience. ... As we put it (318 F.
2d at page 655)—‘It is our opinion that a jury
could read the Time article as stating that the
Report said Pape and his follow (sic) officers
did what the Commission Report merely said
the Monroe complaint alleged they did.’



64

‘““We hold that a sufficient showing has been
made so that a jury could find Time, Incorpo-
rated acted with reckless disregard as to
whether or not the reworded statements, here-
inbefore described, were true or false.”

Respondent submits that since both the District
Court and the Court of Appeals have held unequivocal-
ly that actual malice was proved in the instant case,
nothing would be accomplished by remanding the case
for further consideration in light of Times.

3.

If The Facts Of The Case Fall Within The
Purview Of Times, Was The Jury Charge In-
sufficient In The Light Of That Decision?

There is no fatal difference between the definition
of malice in Times and that charged by the trial court.
The latter, in its charge relative to punitive damages,
told the jury (R. 1026):

‘““Where it is established that the defendant
was inspired by actual malice in the publication
of the defamatory matter, the jury, in its dis-
cretion, may, but is not required to, award
punitive damages. As previously stated to you,
actual malice encompasses the notion of ill
will, spite, hatred and an intent to injure one.
Malice also denotes a wanton or reckless
indifference or culpable negligence with regard
to the rights of others. ... The plaintiff charges
that the column was written and published both
with actual malice and in utter and wanton dis-



65

regard of his rights . . . Whether actual malice
or wanton and reckless indifference has been
established must be determined from all of the
evidence in the case.”

In the Times case the Court held that a statement
is made with actual malice when it is made ‘‘with
knowledge that it was false or with reckless disregard
of whether it was false or not.”” It did not announie
that malice can be established only by proving that the
publisher knew without any doubt that the charges it
planned to make were false.

Although not in the exact language of the test set
forth in Times, certainly it cannot be said that the jury
in this case did not get the message expressed in the
charge. Lest the Court be concerned about the use of
the term ‘“‘culpable negligence’’ in the charge, we point
out that the concept denoted thereby is one of criminal
law, with all of the attendant requisites of conscious
conduct and narrowness of meaning. The term means—
at the least—reckless or wanton misconduct.'?

12See language in Cain v». State, 55 Ga. App. 376, 190 S.E. 371, 374
(1937) that “the words ‘criminal negligence’ are synonymous
with the words ‘culpable negligence’. . . Culpable negligence
rests cn the assumption that he knew the probable conse-
quences but was intentionally, recklessly . . ., or wantonly in-
different to the results.”; and see following cases where the
term “culpable negligence” is regarded as connoting, at the
least, reckless or wanton conduct: State v. Sealy, 253 N.C.
802, 117 S.E. 2d 793 (1961) (“‘intentional, wilful or wanton”);
People v. Carlson, 26 N.Y.S. 2d 1003 (1941) (“wanton disre-
gard”); State v. Schriver, 275 S.W. 2d 304 (Mo. 1955) (“reck-
less or wanton”, “utter indifference”); State v. Tjaden, 69 N.W.
2d 272 (N.D. 1955) (‘“‘utter disregard”). It is universally held
that “culpable negligence” is quite distinct from the concept of
“simple negligence” as is applied in ordinary civil cases (and
as was found by the Court in Times to be insufficient.)



66

In the case now before this Court, considered in its
full perspective, we submit even if the exact words
used by this Court in Times in defining actual malice
had been used, the verdict would have been the same.
(As the trial court said: ‘“The guilt of the defendant
was so clearly established by the evidence in the case
so as to have left the jury no choice but to find the
cdefendant liable.”” (R. 73)).

A cursory view of the record here will show that
respondent’s prime contention throughout the trial was
that the story was published with no real investigation
of its truth prior to publication, thereby demonstrating
petitioner’s utter disregard for the truth or falsity of its
categorical statement of guilt. It will be seen that:

(a) Petitioner refused to interview any member of
the Georgia coaching staff — the purported ‘‘victims”’
— to obtain their first-hand impression of the alleged
“fix,” ‘“‘rig’’ and ‘‘sell-out.”” Yet, when questioned,
petitioner’s witness, Head Coach Griffith, stated that
the only benefit Bryant could have obtained from the
“information’” was a shortening of his practice time;
petitioner’s witness, Pearce (first assistant coach to
Griffith), when questioned, stated that he had seen
nothing that related Alabama’s strategy or perform-
ance in the game to the information in the Burnett
notes.

(b) No one familiar with football terminology was
consulted to give an interpretation of Burnett’s infor-
mation — this was author Graham’s first football
story.

(c) As “impartial”’ field investigators, petitioner



67

hired its own counsel (Beddow) and its co-defendant
(Bisher) in the initial Alabama litigation with Bryant.

(d) No effort was made to review the game films
which later were viewed by the jury which decided
they in no way substantiated the charges.

(e) Petitioner made no effort to determine the
truth of the story after being warned that it was un-
true before publication.

The above enunciated failures (and many others)
of petitioner showing beyond any question that the
story was published without any meaningful inves-
tigation as to truth or falsity were repeatedly em-
phasized to the jury by respondent. The jury’s action
showed that it agreed. The fact that the trial court
did not use the exact technical language of Times was
not important and would not be important at a retrial.
The jury understood the message, just as would any
other twelve people who had these inexcusable fail-
ures of petitioner impressed upon them every day for
over two weeks.

4.

Under The Facts Of This Case, Should Times
Be Applied Retroactively To It?

Even if this Court should be of the opinion that if
this case had been tried subsequently to the date
of the decision in Times the limits expressed in that
case would apply to it, the facts here involved never-
theless fully warrant this Court in holding that it will
not give retroactive application to Times in this case.



68

The question of making new constitutional interpre-
tations retroactive has been recently dealt with by
this Court in Johnson v». N. J., 384 U.S. 719 (1966).
The Court there held that two landmark decisions's
announcing constitutional rights of persons accused
of crime should not be applied retroactively to cases
tried before the decision dates, even where appeals
were pending on such dates and the judgments had not
become final.

In reaching its decision against retrospective appli-
cation, the Court noted that it had the right to confine
rules promulgated concerning constitutional claims
to subsequently tried cases ‘‘ ‘wWhere the exigencies of
the situation require such an application.”” 384 U.S.
at 726-27. Mr. Chief Justice Warren commented, ‘‘to
reiterate what was said in Linkletter [v. Walker],
we do not disparage a constitutional guarantee in any
manner by declining to apply it retroactively.”” 384 U.S.
at 728. The Court noted that retroactive application
would seriously disrupt the administration of the
criminal laws and found no persuasive reason to do
so.'4

In the instant case, a comparable situation is pre-
sented, for the case was tried before the Court’s de-
cision in Times. The Court noted in both Escobedo and

13Escobedo v. Illinois, 378 U.S. 478 (1964), and Miranda v. Arizona,
384 U.S. 436 (1966).

140ther cases of interest on this point are Linkletter v. Walker,
381 U.S. 618 (1965), holding that no distinction is to be drawn
between civil and criminal litigation in determining whether a
case is to be applied retroactively and that the exclusionary
rule in Mapp ». Ohio, 367 U.S. 643 (1961), should not be
given retroactive effect; and Tehan v. Shott, 382 U.S. 406
(1966), holding that the doctrine of Griffin v. California,
380 U.S. 609 (1965), should not be applied retroactively.



69

Miranda that its decisions had been foreshadowed by
earlier cases. This was equally true of its decision in
Times, as this Court pointed out in its opinion. There
are no special considerations requiring that Times be
applied retroactively here. On the contrary, where a
person’s career has been intentionally destroyed by
libel, there is a special consideration that he should not
be denied redress as a result of constitutional interpre-
tations made subsequent to the trial, delaying indefi-
nitely any relief he can hope to obtain. If a person con-
victed of murder prior to Escobedo and Miranda (as
in Johnson) may not obtain the benefit of the constitu-
tional right interpreted in those decisions, then we sub-
mit petitioner is not entitled to a new trial because of
the subsequent decisions.

II1.

UNDER THE FACTS OF THIS CASE THE
AMOUNT OF PUNITIVE DAMAGES DID NOT
CONSTITUTE AN ABRIDGEMENT OF
FREEDOM OF THE PRESS OR THE TAK-
ING OF PROPERTY WITHOUT DUE PROC-
ESS OF LAW

Petitioner’s third Question Presented (Brief p. 2), to
which this section of its brief relates, is specifically
framed in terms of ‘‘the circumstances’ of this case.
Applying petitioner’s premise of examining this ques-
tion “‘in the circumstances’ of this case, respondent
shows:

First: As stated by the Court of Appeals in its deci-
sion:



70

““This is no ordinary libel case. A publica-
tion of the article by the Post ... was part and
parcel of a general policy of callousness, which
recognized from the start that Butts’ career
would be ruined.”” (351 F. 2d at p. 719)

Petitioner concedes ‘““arguendo’ (p. 72) ‘“‘that an award
of damages imposed as a deterrent to the defendant and
to others and ‘to protect the community’ (R. 1026) is
not per se invalid in a civil case.”

Examined ““in the circumstances’ of this case (‘‘peti-
tioner’s general policy of callousness’) and in light of
petitioner’s above quoted concession, the judgment for
punitive damages ($400,000) is not invalid on any consti-
tutional basis.

Was not the judgment imposed as a valid deterrent to
petitioner, deterring it from a repetition of the offense
and warning others not to commit a like offense, neither
of which purposes petitioner claims to be invalid. The
judgment was in no sense to be used as an attempt to
regulate publication or to infringe protected freedom of
the press.

Was not this judgment for punitive damages also im-
posed ‘““to protect the community,” a purpose which
petitioner concedes is not invalid? Is not the commun-
ity in which this case was tried—and, indeed, the na-
tional community—entitled to such protection as hope-
fully could be obtained by the assessment of the judg-
ment?

Petitioner argues that the verdict here was grossly
excessive and ‘‘was designed to put defendant out of



71

business.” That, respondent says, is pure melodrama
and is intended by petitioner to draw the court’s atten-
tion away from its own defamatory article, ‘““The Story
Of A College Football Fix,”” which was admittedly de-
signed to put respondent out of business. Petitioner
admitted (R. 693-94) it “knew when the article was
published it would ruin Coach Butts’ career.” It was
also admitted that ‘““when the article was published
that was the death of Wally Butts in his chosen profes-
sion.” (R. 693-94) The article itself stated: ‘‘But careers
will be ruined that is sure.” By admittedly ‘‘ruining
the career of Wally Butts’’ and admittedly ‘‘killing him
in his chosen profession’ did not petitioner flagrantly
deprive Wally Butts of his property without due process
of law in violation of the Fourteenth Amendment?

It strikes respondent that petitioner would urge this
Court to substitute the laws of economics in place of
‘... the Constitution’s concern for the essential values
represented by ‘our respect for the inviolability of the
human personality and of the right of each individual
“to a private enclave where he may lead a private
life. . . .””’ That privilege, like the guarantees of the
Fourth Amendment, stands as a protection of quite
different constitutional values—values refliecting the
concern of our society for the right of each individual
to be let alone.”” Tehan v. Shott, 382 U.S. 406, 416 (1966)
(Emphasis added).

We recognize the constitutional provisions which
guarantee freedom of the press and do not suggest that
this right be circumscribed. But freedom of the press
does not include a license to publish untruthful and



defamatory charges against another who has no means
of retaliation except through the processes of the law,
the cost of which can be prohibitive. Those who enjoy
the freedom of the press must recognize that it includes
a corresponding obligation and responsibility to print
only that which is true and not that which falsely and
maliciously holds individuals up to public hatred, scorn
and ridicule.

The most valuable possession of the journalistic
profession is unquestionably the constitutional provi-
sions which protect its right to a free press. The most
valuable possession of an individual is his good reputa-
tion and good character. Loss of career, health, reputa-
tion of any man in his declining years cannot be meas-
ured by a few dollars—nor in fact by many. The true
injury of a libel such as this one is the inescapable
legacy of shame falling upon all who follow in blood
and name.

““l[A] good name is rather to be chosen
than great riches.... A good reputation honest-
lv earned is not only one of the most satisfying
sources of a man’s own contentment, but from
a commercial standpoint it is one of the most
productive kinds of capital he can possess.
Therefore it ought to find guarantees of pro-
tection in the fundamental law along with those
which guard the liberty of the press, and such
is indeed the case.”” Coleman v. MacLennan, 78
Kan. 711, 721, 98 Pac. 281, 284-85 (1908); See



73

Clark v. Pearson, 248 F. Supp. 188, 191 (D.D.C.
1965).

As the Court so aptly said in Tehan, quoting Linkletter,

“the ruptured privacy . .. cannot be restored.”” 382 U.S.
at 416.

The courts have kept in mind that ‘‘a good reputa-
tion is one of man’s choicest treasures and that its
uncompensated loss through false charges should be
required only where it is clear that the public good
requires this sacrifice.”” Noel, Defamation of Public
Officers and Candidates, 49 Colum. L. Rev. 875, 891
(1949).

The proof in this case conclusively shows that this
“Story Of A College Football Fix’’ was an integral part
of the new editorial philosophy adopted by petitioner to
ameliorate the dramatic decline in its revenues. Peti-
tioner felt that hitting people ‘‘where it hurt” and
thereby inviting widely publicized libel suits would
inure to its financial advantage. Historically, this type
of libeller has been classified as a ‘‘libeller for profit.”
Strickland v. Cox, 101 Ga. 482, 495, 28 S.E. 655 (1897).
Certainly this type of libeller is not representative of
the ‘““American press’’ referred to by Mr. Justice Black
in Times as being ‘‘virile enough to publish unpopular
views on public affairs and bold enough to criticize the
conduct of public officials.”’ 376 U.S. at 294

It is our position that our Constitution, laws and
courts were not and are not designed for the protection
of irresponsible libellers who are concerned only with
the character assassination of their victims.



74

Second: Petitioner argues that the jury’s verdict was
unconstitutional and therefore could not be saved by
the remittitur required by the District Court.

To that line of argument the Court of Appeals pointed
out (351 F. 2d at 718):

““Georgia prescribes that ‘(t)he measure
of . . . punitive damages is to be fixed by the
enlightened conscience of an impartial jury.’
What the ‘enlightened conscience’ of one im-
partial jury might consider to be fair may not
satisfy another impartial jury with an equally
enlightened conscience. A wide variance in the
amounts of such awards is inescapably inher-
ent in any submission of the issue of punitive
damages. . ..

“The trial judge had the duty of determin-
ing whether as a matter of law (a) any allow-
ance for punitive damages could be made, and
(b) what the maximum would be. As to, (a) the
trial court not only expressed the opinion that
the article was extremely defamatory, and that
the jury had no choice other than to find Curtis
liable, but he also thought that there was
‘ample evidence from which a jury could have
concluded that there was reckless disregard
by defendant of whether the article was false
or not” Upon determining (b) he had then to
decide whether to grant a new trial or require
a remittitur as to the excess. The latter is a
permissible course and does not infringe upon
the Seventh Amendment’s guaranty of a jury
trial. In making his determination as to (b), he



75

pursued the correct standard of keeping the
verdict ‘within reasonable bounds considering
the purpose to be achieved as well as the cor-
porate defendant’s wanton or reckless indiffer-
ence to the plaintiff’s rights.” Obviously, in de-
ciding the matter the judge had to pick a dollar
figure beyond which the law would not go. He
selected the sum of $400,000 as the maximum
which the law would accept to deter Curtis from
repeating the trespass or to compensate the
wounded feelings of Butts. Although the reduc-
tion required, and the sum remaining, were
each substantial, there was ample basis for the
trial court’s judgment.”

Petitioner argues further that the remittitur required
by the District Court was ‘‘inescapably a ‘fruit’ of the
illegal action of the jury.”” (Brief, p. 75) Petitioner made
the same point in its brief to the Court of Appeals. This
entire position is diametrically contrary to the position
taken by petitioner in oral arguments before the Dis-
trict Court on its motion for new trial, at which time
the subject of the District Court’s right to order a
remittitur was discussed at length by the trial judge
and counsel for petitioner.

As noted in respondent’s Court of Appeals brief, at
the time petitioner filed its designation of parts of the
record to be printed, respondent did not know that peti-
tioner intended to argue that the District Court did not
have the authority to require the remittitur and, there-
fore, did not designate that portion of the transcript
containing statements in open court by petitioner’s
counsel which not only agreed that the trial judge had
this authority but even told the court that it would be



76

his ‘‘responsibility and . . . duty . . . to write it down to
the point where it does meet with your own conscience.”
At page 171 of respondent’s brief in the Court of
Appeals, he set forth direct quotations from statements
made by petitioner’s leading counsel at the hearing:

“l understand Your Honor perfectly . . .
[11f in your own conscience you feel that this
verdict is excessive, then in that situation you
have the right and, as Judge Hutcheson said,
the duty to change that verdict. . . . [I]f that
verdict is excessive, you have the responsibil-
ity and the duty, to use the lawyers’ expres-
sion, to write it down to the point where it does
meet with your own conscience.”

In view of the position taken by petitioner in open court
and petitioner having obtained the reduction it was
seeking from the District Court (which at the time was
questioning its right to order a remittitur), the conten-
tion here made by petitioner should receive the same
treatment given it by the Court of Appeals as herein-
above quoted.

Third: Petitioner argued in its petition for certiorari
and argues again here that the amount of the remittitur
is repugnant to the Constitution, that it impinges far too
heavily and arbitrarily upon the freedom of the press
to preserve the ‘‘breathing space’ required by the
First Amendment freedom ‘‘to survive’’ and that the
assessment was ‘‘arbitrary and unprincipled.”

If the award of $400,000 in this case ‘‘impinges’’ as
petitioner complains, how does petitioner explain its
voluntary payment of $300,000 to Coach Bryant without



7T

even a trial in this same matter? (R. 1113) How did
that payment affect petitioner’s ‘‘breathing space ... to
survive’’ ? Obviously petitioner did not consider that its
$300,000 payment to Coach Bryant would ‘‘put defendant
out of business’ or would affect its breathing space to
survive. What about the effect of petitioner’s malicious
libel upon respondent’s breathing space to survive and
its effect of putting Wally Butts out of business?

Is the Constitution to be construed and applied so
as to safeguard only the breathing space to survive and
the financial well-being of that portion of the public
press represented by petitioner and not to safeguard
and protect those same interest of an individual who
is subjected to such a malicious, libelous attack?

At this point we respectfully ask the Court to refer
again to the editorial written by ‘“The Editors’’ of the
Post and superimposed on the picture on the first page
of the article. (R. 1071) That editorial was not written
by the author of the article but was written and signed
by “The Editors’ of the Post. It expressed the venom
of petitioner’s editors—presumably all of them. There,
the editors did not raise the question of whether Wal-
lace Butts had “‘fixed” and ‘‘rigged” the game; the
editors stated unequivocally as a fact that he had
“fixed’’ and ‘rigged’ the game. The editors said Wal-
lace Butts was corrupt. They labeled him a ‘‘fixer”
and a ‘‘rigger.”’ They tried him in absentia. They found
him guilty and then sentenced him for the remaining
days of his life to public hate, scorn, ridicule and
oblivion with, in their own words, a ‘‘ruined career.”

Petitioner seeks to relate the judgment for punitive
damages here to what this Court said of the $500,000



78

judgment rendered in the Times case. There is no
analogy whatsoever between the scurrilous attack
made against respondent in the editorial written by the
editors of the Post and the language used in the adver-
tisement which formed the basis of the action in the
Times case. The advertisement in the Times case and
the statements therein were not directed at any partic-
ular person; its attacks were directed at ‘‘the police.”
Here respondent is named repeatedly in the article, his
picture is used and he is categorized as being ‘‘cor-
rupt.” In the Times case, the New York Times was act-
ing in the capacity of an impartial public forum, a
medium for the expression of ideas by ‘‘a movement
whose existence and objectives are matters of the
highest public interest and concern.” 376 U.S. at p. 266.
In the present case, Curtis published an article origi-
nating from within its own ranks pursuant to a self-
advancing policy of ‘‘sophisticated muckraking” in-
tended to ‘‘provoke people’ and ‘‘make them mad’ by
“hitting them where it hurts,”” in order to increase
circulation and advertising revenues. As a result of the
Butts-Bryant article Curtis considered itself ‘“25 per-
cent”’ of the way to its new image as a ‘‘sophis-
ticated muckraker.”” In Times, the court was concerned
about foreclosing ‘“‘an important outlet for the promul-
gation of information and ideas by persons who do not
themselves have access to publishing facilities — who
wish to exercise their freedom of speech even though
they are not members of the press.” 376 U.S. at p. 266.

Petitioner argues that an award of punitive damages
must bear a reasonable relationship to the allowance
of actual damages. It has always been the law in Geor-
gia that nominal damages will support punitive dam-
ages and that no relationship is required. Sikes v. Fos-



79

ter, 74 Ga. App. 350, 39 S.E. 2d (1946), and reverse title,
202 Ga. 122, 42 S.E. 2d 441 (1947) In the federal courts,
punitive damages need not bear any relationship to
actual damages. In Selalise v. National Utility Service,
Inc., 120 F. 2d 938 (5th Cir., 1941) it was said:

“In Florida, as in the Federal courts, the
giving of punitive damages is not dependent
upon, nor must it bear any relation to, the al-
lowance of actual damages.” (Emphasis added)

In Wardman-Justice Motors v. Petrie, 39 F. 2d 512, 516
(D.C. Cir. 1930) the court stated:

“In many states the rule prevails that
actual damages must be established as a
basis for the assessment of punitive damages,
but this is not the Federal rule nor the rule
applied in this district.”

Attention is also called to the case of Reynolds v.
Pegler, 233 F'. 2d 429 (2nd Cir. 1955), cert. den., 350 U.S.
846 (1955), which upheld an award of $1.00 compensa-
tory damages and $175,000 punitive damages, a ratio
of one hundred seventy-five thousand to one.



80
CONCLUSION

The Court of Appeals stated in its decision rendered
in this case July 16, 1965:

‘““We think that Curtis has had its day in
Court. It apparently thought so too until the
jury verdict was returned.” 351 F. 2d at 719.

For the reasons which prompted the Court of Appeals
to that conclusion and for all the foregoing reasons, the
judgment in this case should be affirmed, or, in the
alternative, the writ should be dismissed.

WILLIAM H. SCHRODER

ALLEN E. LOCKERMAN

ROBERT S. SAMS

MILTON A. CARLTON, JR.
Attorneys for Respondent
Wallace Butts

Of Counsel:

Troutman, Sams, Schroder & Lockerman
1600 William-Oliver Building

Atlanta, Georgia 30303



81
APPENDIX A
STATUTORY PROVISIONS INVOLVED

FEDERAL RULES OF CIVIL PROCEDURE
RULE 51

INSTRUCTIONS TO JURY: OBJECTION.
““At the close of the evidence or at such earlier
time during the trial as the court reasonably
directs, any party may file written requests
that the court instruct the jury on the law as
set forth in the requests. The court shall in-
form counsel of its proposed action upon the
requests prior to their arguments to the jury,
but the court shall instruct the jury after the
arguments are completed. No party may as-
sign as error the giving or the failure to give
an instruction unless he objects thereto before
the jury retires to consider its verdict, stat-
ing distinctly the matter to which he objects
and the grounds of his objection. Opportunity
shall be given to make the objection out of
the hearing of the jury.”

GEORGIA CODE ANNOTATED.

§ 32-152.

ATHLETIC ASSOCIATIONS OF UNIVERSI-
TY OF GEORGIA AND GEORGIA SCHOOL
OF TECHNOLOGY DECLARED TO BE COR-
PORATIONS. — ““The Athletic Associations of
the University of Georgia and the Georgia
School of Technology are hereby declared to
be corporations, incorporated under charter



82

issued by the superior court of the county in
which said associations are located. (Acts
1949, p. 29.)”

§ 32-153.

ASSOCIATIONS AS NOT STATE AGEN-
CIES: FINANCIAL OPERATION RULES
AND REGULATIONS. — ‘““The Associations
named are hereby declared not to be agencies
of the State and not subject to the limitations,
restrictions and laws of general application
imposed on State agencies by the Constitution
of Georgia and the laws enacted by the Gen-
eral Assembly of Georgia in compliance with
the Constitution of Georgia, and the Associa-
tions are authorized under their corporate
charter issued by the superior court to make
such rules and regulations for the financial
operations of the Associations as they deem
necessary: Provided, however, that this reso-
lution shall not apply to any tax money appro-
priated by the State of Georgia. (Acts 1949,
p. 29.)”

§ 105-701.

LIBEL DEFINED; NECESSITY OF PUB-
LICATION. — “A libel is a false and malicious
defamation of another, expressed in print, or
writing, or pictures, or signs, tending to injure
the reputation of an individual, and exposing
him to public hatred, contempt, or ridicule.
The publication of the libelous matter is essen-
tial to recovery.”



83

§ 105-709.
PRIVILEGED COMMUNICATIONS. — ‘““The

following are deemed privileged communica-
tions: .

“6. Comments upon the acts of public men
in their public capacity and with reference
thereto.”

APPENDIX B
EXHIBIT “A”
Filed: Feb. 26, 1963

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ALABAMA
WESTERN DIVISION

PAUL BRYANT,

Plaintiff,
versus Civil Action No. 63-2-W

THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, and
FURMAN BISHER,

Defendants.

MOTION OF DEFENDANT,
THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, TO DISMISS

Comes the defendant, The Curtis Publishing Com-
pany, a Corporation, and moves the Court as follows:



84

1. To dismiss this action because the complaint
fails to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted.

2. To dismiss the action inasmuch as the same is
brought improperly in the Western Division of the
Northern District of Alabama.

3. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted in the following particulars,
separately and severally:

(a) For that the magazine article complained
of is not libelous as a matter of law.

(b) The magazine article complained of is not
libelous per se and there is no allegation of special
damages.

(c) Part of the magazine article complained
of and relied upon as libelous is not of and concerning
the plaintiff.

(d) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is alleged out of the context
of the entire magazine article which is not libelous as
a matter of law.

(e) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would impose an unrea-
sonable burden upon interstate commerce in violation
of Article 1, Section 8 of the Constitution of the United
States.



85

(f) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would abridge the free-
dom of speech and of press in violation of the First
Amendment to the Constitution of the United States,
made applicable to the States by the Fourteenth
Amendment to the Constitution of the United States.

(g) To subject this defendant to liability in
the circumstances complained of would be repugnant
to Article 1, Section 6 of the Constitution of the State
of Alabama in denying to this defendant due process
of law.

(h) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
the due process clause of the Fourteenth Amendment
to the Constitution of the United States.

(i) The magazine article complained of is not
libelous as a matter of law in that it is fair comment
concerning a personality who is famous throughout the
United States and abroad.

PEPPER, HAMILTON &
SCHEETZ
BEDDOW, EMBRY &
BEDDOW

BY T. ERIC EMBRY
T. Eric Embry,
Attorneys for
The Curtis Publishing
Company, A Corporation



86
CERTIFICATE OF SERVICE

I hereby certify that I have served a copy of the
above and foregoing Motion on Messrs. Pritchard, Mc-
Call and Jones, Attorneys for Plaintiffs in this cause,
by mailing a copy of same to them at their office at
the Frank Nelson Building, Birmingham, Alabama,
United States postage prepaid.

This 26th day of February, 1963.

(Signed) T. ERIC EMBRY
Of Counsel

EXHIBIT “B”’
Filed: Apr. 30, 1963

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ALABAMA
SOUTHERN DIVISION

PAUL BRYANT,
Plaintiff,
versus Civil Action No. 63-166

THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation,
Defendant.

MOTION OF DEFENDANT,
THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, TO DISMISS

Comes the defendant, The Curtis Publishing Com-
pany, a corporation, and moves the Court as follows:



87

1. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted.

2. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted in the following particulars,
separately and severally:

(a) For that the magazine article complained of
is not libelous as a matter of law.

(a) The magazine article complained of is not
libelous per se and there is no allegation of special
damages.

(c) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is not of and concerning
the plaintiff.

(d) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is alleged out of the con-
text of the entire magazine article which is not libelous
as a matter of law.

(e) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would impose an un-
reasonable burden upon interstate commerce in viola-
tion of Article 1, Section 8 of the Constitution of the
United States.

(f) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would abridge the free-
dom of speech and of press in violation of the First
Amendment to the Constitution of the United States,



88

made applicable to the States by the Fourteenth
Amendment to the Constitution of the United States.

(g) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
Article 1, Section 6 of the Constitution of the State of
Alabama in denying to this defendant due process of
law.

(h) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
the due process clause of the Fourteenth Amendment
to the Constitution of the United States.

(i) The magazine article complained of is not
libelous as a matter of law in that it is fair comment
concerning a personality who is famous throughout
the United States and abroad.

PEPPER, HAMILTON &
SCHEETZ

BEDDOW, EMBRY &
BEDDOW

BY T. ERIC EMBRY

T. Eric Embry,
Attorneys for

The Curtis Publishing
Company, A Corporation



89
CERTIFICATE OF SERVICE

I hereby certify that I have served a copy of the
above and foregoing Motion on Messrs. Pritchard, Mc-
Call and Jones, Attorneys for Plaintiff in this cause,
by mailing a copy of same to them at their office at
the Frank Nelson Building, Birmingham, Alabama,
United States postage prepaid.

This the 30th day of April, 1963.

(Signed) T. ERIC EMBRY
Of Counsel

CERTIFICATE OF SERVICE

I do hereby certify that I am of counsel for Respond-
ent in the above styled case and I have this day served a
copy of the within and foregoing Brief for Respondent,
by mailing, in the United States Mail, a copy of same
to Petitioner’s attorneys of record, HERBERT
WECHSLER, ESQ., 435 West 116th Street, New York,
New York 10027; PHILIP H. STRUBING, ESQ., PEP-
PER, HAMILTON & SCHEETZ, 123 South Broad Street,
Philadelphia, Pennsylvania 19109 and KILPATRICK,
CODY, ROGERS, McCLATCHEY & REGENSTEIN,
1045 Hurt Building, Atlanta, Georgia 30303, in en-
velopes properly addressed and with sufficient pre-paid
postage thereon, pursuant to Supreme Court Rule 33.

This day of February, 1967.

Of Counsel for Respondent



