INDEX

Page

CITATIONS TO OPINIONS BELOW ........ ... ... 1

QUESTIONS PRESENTED ... ... ...... .. .. ... 1

ADDITIONAL STATUTES INVOLVED .......... .. 2

COUNTER-STATEMENT ... .. ... ... ... ... ... 2
CURTIS’ STATEMENT FAILS TO SET OUT

THE FACTS AS TO WAIVER ............... ... 2
Curtis Raised The Constitutional Defenses

In Two Alabama Libel Suits ................ .. 3

Curtis’ Defensive Strategy .................. 4

CURTIS’ STATEMENT FAILS TO SET OUT
THE FACTS WHICH ESTABLISHED MALICE.. 5

Curtis’ New Editorial Policy .............. .. 5
Curtis Ignored Warnings That The Stories
Were False ... ... .. ... ... . .. ... ... 6
The District Court’s Summary Of The Evi-
dence In Respect Of Malice .................. 8
The Circuit Court Approved The District
Court’s Appraisal Of The Evidence .......... 12
SUMMARY OF ARGUMENT .. ... ... .............. 13
ARGUMENT . 16

I. PETITIONER WAIVED THE RIGHT TO
CHALLENGE THE VERDICT AND
JUDGMENT ON ANY OF THE CON-
STITUTIONAL GROUNDS ASSERTED
IN TIMES V. SULLIVAN .................. 16

Petitioner Chose The Strategy Of Which
It Now Complains . ........................... 16



II
INDEX (Continued)

This Court’s Decisions Relative To Waiver
Support Respondent

This Court’s Holding In Times v. Sullivan
Affords No Excuse For Its Decision Not
To Raise At The Trial The Constitutional
Defenses Now Urged ................... . ... 21

Respondent Was Not A ‘‘Public Official’”’. . . ... 24
II. UNLIKE TIMES V. SULLIVAN, THE
UNDISPUTED EVIDENCE SHOWS
CONCLUSIVELY THAT ACTUAL MAL-

ICE WAS PROVED ....... ... .. ... ... .. ... 26

The Charge As To Malice Was Adequate... ... 33

III. THE JUDGMENT FOR PUNITIVE
DAMAGES VIOLATED NO CONSTI-
TUTIONAL RIGHTS OF PETITIONER....34

CONCLUSION . ... . 42
APPENDIX A
APPENDIX B ... ... ... 45



III
TABLE OF CASES CITED (Continued)

Page
Ackermanv. U. S., 340 U.S. 193 (1950) ........ ... ... 21
Augusta Evening News v. Radford, 91 Ga.

494, 17 S.E. 612 (1893) ... ... ... ... ..., 17
Butts v. Curtis Pub. Co., 225 F. Supp. 916

(D.C. Ga., 1964) .. . ... ... . ... ... 31
Caldwell v. Crowell-Collier Pub. Co.,

161 F. 2d 333 (5th Cir. 1947) ... ... ... ... ... . ... 22
Cox v. Strickland, 101 Ga. 482, 28 S.E. 655 (1897)....37
Gandia v. Pettingill, 222 U.S. 452 (1912) ... ... . .. 22
Hamm v. Rock Hill, 379 U.S. 306 (1964) ........ . ... 23
Kennedy v. Mid-Continent Telecasting, Inc.,

394 P. 2d 400 (Kan. 1964) .................... .. 23
New York Times Co. v. Sullivan,

376 U.S. 254 (1964) ..... ... .. ... .. ... ... ... 13
Page v. Regents of University System of Georgia,

304 U.S. 439 (1938) . ... ... ... ... .. ... ... .. 24
Pape v. Time, Inc., F. 2d

(7th Cir., 1966) ... .. ... .. .. ... ... . ... ... ..... 32
Pearce v. Brower, 72 Ga. 243 (1884) ...... ... .. .. ... 17

Reynolds v. Pegler, 223 F. 2d 429 (2nd Cir. 1955)... .41

Selalise v. National Utility Service, Inc.,

120 F. 2d 938 (56th Cir. 1941) ... ... ... .. ... ... .. 40
Sikes v. Foster, 74 Ga. App. 350, 39 S.E. 2d
585 (1947) ... ... .. . A 40

Sweeney v. Schenectady Union Pub. Co., 122
F. 2d 288 (2nd Cir. 1941)



v
TABLE OF CASES CITED (Continued)
Page

United States v. Alabama, 362 U.S. 602 (1960) ... .23

United States v. Chambers, 291 U.S. 217 (1934) .. .. .. 23
United States v. Sorrentino, 175 F. 2d 721

(3rd Cir. 1949) ... .. .. ... ... 20
United States v. The Schooner Peggy, 1 Cranch

103 (1801) ... ... ... 23
Vandenbark v. Owens-Illinois Glass Co.,

311 U.S. 538 (1941) ... .. ... ... ... ... ... 23
Wardman-Justice Motors v. Petrie, 39 F. 2d 512

(D.C. Cir. 1930) . ....... ... ... ... 41
Wilson v. Sullivan, 81 Ga. 238, 7 S.E. 274 (1888). ... .. 17
Yakus v. United States, 321 U.S. 414 (1944) .. .. . ... 20

STATUTES AND AUTHORITIES CITED

Federal Rules of Civil Procedure, Rule 51....... .. 33
Federal Rules of Civil Procedure, Rule 60(b)..... . .. 13
Ga. Code Ann. §32-152 ... .. ... .. ... .. . ... ... .. ... 25
Ga. Code Ann. §32-153 ... ... . ... . . ... ... . ...... 25

Ga. Code Ann. §105-709(6) ......... ... ... ... ... .. .. 17



IN THE
SUPREME COURT OF THE UNITED STATES

OCTOBER TERM, 1965
CASE NO. 814

CURTIS PUBLISHING COMPANY,
Petitioner,
versus

WALLACE BUTTS,
Respondent.

RESPONSE TO PETITION FOR A WRIT OF
CERTIORARI TO THE UNITED STATES
COURT OF APPEALS FOR THE FIFTH CIRCUIT

CITATIONS TO OPINIONS BELOW
Petitioner' refers to the opinion of the United States
Court of Appeals for the Fifth Circuit as unreported
and reproduces a copy as Appendix B to its petition.

This opinion is reported in 351 F. 2d 702 (5th Cir. 1965).

QUESTIONS PRESENTED

Respondent construes the questions presented to be
as follows:

I. Under the facts of this case, did petitioner waive
the right to challenge the verdict and judgment on any

1Petitioner is hereafter sometimes referred to as “Curtis”.



2

of the constitutional grounds asserted in New York
Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) by its decision
not to assert any such grounds at or before the long
and expensive trial?

II. Assuming that Times v. Sullivan does apply and
the constitutional defenses were not waived, did the
undisputed evidence show conclusively that actual
malice was proved?

III. Under the facts of this case, did the amount of
punitive damages constitute an abridgement of free-
dom of the press or the taking of property without due
process of law?

ADDITIONAL STATUTES INVOLVED

In respondent’s Appendix A are set forth additional
statutory provisions involved.

COUNTER-STATEMENT

The questions must be determined in the light of
the facts of the case. The statement in the petition
for certiorari is deficient in many respects.

CURTIS’ STATEMENT FAILS TO
SET OUT THE FACTS AS TO WAIVER

Curtis fails to set out the background against which
it made its decision as to the strategy it would
employ in defending the case. This is of vital im-
portance in determining the question of waiver. In
considering the facts, the choice made by Curtis
should be kept in mind, to wit, that it would rest its



3

defense squarely and solely on a plea of justification
under which it would obtain the right to open and con-
clude before the jury, and no other defenses would be
relied on. Only when its strategy failed did Curtis
seek some constitutional ground of defense, turning
hopefully to New York Times v. Sullivan as a
means of escape.

Curtis Raised The Constitutional
Defenses In Two Alabama Libel Suits

One of a number of libel suits pending against Cur-
tis when the article involved in this action was pub-
lished was a suit filed in Alabama by Paul Bryant,
head football coach of the University of Alabama, be-
cause of a previous article that had been published
by the Post. A co-defendant with Curtis in that libel
suit was Furman Bisher, Sports Editor of The Atlanta
Journal, the author of the previous article. (R. 497-98).
The Birmingham, Alabama law firm defending peti-
tioner and Bisher in that libel suit steered the editors
of the Post to one George Burnett in Atlanta from
whom they bought the instant Butts-Bryant story. (R.
497-98). In that libel suit, as well as a later suit filed
by Bryant because of the article here involved, Cur-
tis raised the following constitutional defenses:

““(f) To subject this defendant to libel in the
circumstances complained of would abridge
the freedom of speech and of the press in vio-
lation of the First Amendment to the Constitu-
tion of the United States, made applicable to
the States by the Fourteenth Amendment to
the Constitution of the United States.



4

““(h) To subject this defendant to libel in
the circumstances complained of would be
repugnant to the due process clause of the
Fourteenth Amendment to the Constitution of
the United States.”

(See respondent’s Appendix B; petitioner’s
Appendix B, pp. 64a-65a).

Curtis’' Defensive Strategy

Two days after publication, respondent filed suit
against petitioner. (R. 1925). Petitioner filed its defen-
sive pleadings, relying solely upon its plea of justifi-
cation.

No constitutional questions of any kind were raised
by Curtis in its answer, notwithstanding the following
remarkable situation: Petitioner, represented by the
same lawyers who defended The New York Times in
Times v. Sullivan, raised the First and Fourteenth
Amendment defenses in the first Bryant suit in Ala-
bama and again in the second Bryant suit in Alabama.
(Exhibits A and B to ‘‘Response To Petition For Re-
Hearing En Banc” as filed in the Court of Appeals,
Respondent’s Appendix B). Curtis’ General Counsel
(through Mr. Strubing) actively participated in both
Alabama cases, as well as in this case. Notwithstand-
ing, no constitutional defenses were raised in this
case. As pointed out by the Court of Appeals (351 F.
2d at 734; Pet. for Cert., App. B, p. 65a):

‘“0f the First and Fourteenth Amendments
were thought by Mr. Strubing and his law firm
to be valid grounds for dismissal of the related



Bryant cases in Alabama, why did they not
assert them in the Butts case? By his own
statement Mr. Strubing was an active partic-
ipant in all three cases, so he certainly should
have known what the rights of Curtis were.”

Even though given the full opportunity during the
lengthy pre-trial proceedings and during the trial,
which lasted fifteen days, petitioner chose not to raise
any constitutional grounds of defense, and no such ob-
jections were made to the trial court’s charge as to
malice as required by Fed. R. Civ. P. 51.

CURTIS’ STATEMENT FAILS TO SET
OUT THE FACTS WHICH ESTABLISHED MALICE

Petitioner knew and admitted it knew when the
article was published that its publication would ‘‘ruin
the career of Wallace Butts”’ and ‘““would result in his
death in his chosen profession.”” (R. 915-16).

Curtis’ New Editorial Policy

Prior to publication of the article in question, the
Post’s Editor-in-Chief, due to a severe and continuing
loss of revenues (R. 935-36), had embarked upon a new
editorial policy characterized by the Post’s Editor
as ‘‘sophisticated muckraking’’ — of conducting an
‘“‘expose type magazine,”” (R. 943) ‘‘of provoking peo-
ple, making them mad.” (R. 944). When Mr. Blair
was asked in the taking of his testimony if he
had not been facetious when he boasted on a pre-
vious occasion that he would change the image
of the Post from that which everyone had learned
to admire and respect to that of a ‘‘sophisti-



cated muck-raker,”” Mr. Blair testified that he ‘“‘was
not being facetious,”” that he ‘‘meant it then’” and
“mean it now.” (R. 939). When asked how the article
which is the subject of this suit fitted in with the ‘“‘new
image,” the Editor-in-Chief of the Post testified “I
would say we have gone 25 per cent toward the goal of
the magazine that I envision.”” (R. 940). Mr. Blair testi-
fied that he had in fact changed the image of the Post.
(R. 940). On January 15, 1963, Clay D. Blair, Jr., as
Editor-in-Chief, had written a memorandum to the
staff of the Post congratulating them on ‘putting
out one hell of a fine magazine,” stating ‘‘the final
vard stick: we have about six law suits pending, mean-
ing that we are hitting them where it hurts, . . .” (R.
1376). When questioned in this case as to what kind
of law suits he was referring to in that memorandum,
Mr. Blair stated ‘‘all of these are libel suits.”” (R. 938).
When asked whom he had reference to in his use of the
phrase ‘‘hitting them where it hurts,”” Mr. Blair testi-
fied ‘“ ‘Them’ is the general phrase to refer to the
whole United States of America.” (R. 938.)

Curtis Ignored Warnings
That The Stories Were False

Eleven days before publishing the story petitioner
was categorically informed by telegram and letter of
the ‘‘absolute falsity of the charges’ to be made in the
proposed story. (R. 1023) (R. 947-48). Petitioner ignor-
ed those warnings and published the story knowing full
well in advance that it would ‘‘ruin the career of Wal-
lace Butts’’, ‘““would result in his death in his chosen
profession’’, and ‘‘that the careers of two men would
be ruined as a result of the publication of the story.”
(R. 1014). Before publishing the article petitioner made



7

no effort to contact either Wallace Butts or Coach Paul
Bryant of the University of Alabama for any state-
ment to be carried in the article by either of them as
to whether the charges against them were true. (R.
897). The Post had a readership of twenty-two million
(R. 1014-15) and neither respondent nor Coach Bryant
was given any opportunity whatsoever for a retort
before that forum. After the article was published re-
spondent was further denied any voice before peti-
tioner’s forum of twenty-two million readers in that
petitioner ignored a prompt and urgent demand by re-
spondent that it publish a retraction of the defamatory
statements against him. (R. 22, 26).

Petitioner paid George Burnett $5,000 for the story.
(R. 1380-81). This was in February, 1963. The telephone
call which Burnett claimed he had listened in on be-
tween respondent and Coach Bryant was in Septem-
ber, 1962. Petitioner and its writer, Frank Graham,
Jr., knew when they bought the story from Burnett
that he had been convicted of writing bad checks and
was at that time on probation (R. 911, 912, 913). They
further knew there were possibly other instances of
“bad-check writing’”’ by George Burnett. (R. 1016).
Davis Thomas, a Senior Editor of the Post, knew the
criminal background of George Burnett and testified
that he considered one who wrote bad checks to be the
same as a ‘liar.” (R. 1016).

As will be shown, the record is replete with evidence
of Curtis’ malice, all of which was artfully ignored in
Curtis’ Statement of the Facts.



8

The District Court’s Summary Of
The Evidence In Respect Of Malice

The facts in respect of malice were summarized by
the trial judge as follows:

‘““The article charged Butts with being cor-
rupt and with betraying his players and that
the players were forced into the game like
‘rats in a maze’ and ‘took a frightful physical
beating.’ The article charged, in an italicized
editorial, Butts, along with Coach Bryant, with
being a participant in the greatest and most
shocking sports scandal since that of the
Chicago White Sox in the 1919 World Series.
In the same editorial Butts was relegated to a
status worse than that of a ‘disreputable
gambler,” and a corrupt person who, employed
to educate and guide the young men, betrays
or sells out his pupils.” (225 F. Supp. at 917;
Pet. for Cert., App. B. p. 77a).

““‘Curtis Publishing Company based its de-
fense on certain notes taken by one George
Burnett who made such notes to a telephone
conversation alleged to have been overheard
between Coach Bear Bryant, of the University
of Alabama, and Butts, as Athletic Director of
the University of Georgia, on a morning in
September, a few days prior to the Alabama-
Georgia game. By some mechanical defect,
Burnett was connected by telephone to the
conversation. These rough notes were kept by
Burnett and revealed to Head Coach Johnny
Griffith, of the University of Georgia, in late



9

December, 1962, or early January, 1963. Curtis
paid Burnett consideration for the story after
the same was brought to its attention by Cur-
tis’ Birmingham, Alabama lawyers, who were
defending Curtis in a libel suit brought by
Coach Bryant because of another article in the
Saturday Evening Post.

‘“The evidence presented showed that Frank
Graham, Jr., the author of the article, and
Davis Thomas, Senior Editor of the Saturday
Evening Post, knew that Burnett had been
convicted of ‘bad check writing.” No repre-
sentative of the Post looked at the notes be-
fore the article was published. According to
Coach Griffith of Georgia, defendant’s wit-
ness, ‘a good number of Burnett’s notes were
incorrect and didn’t even apply to anything
Georgia had.’ No effort was made by the Post
to view the actual game film, although the
Sports Editor of the Post, one Roger Kahn,
considered that necessary.

“Inserted in the article were the following
direct quotations, which were subsequently
denied under oath by the parties quoted:

(1) Graham wrote that Burnett
had told him that Larry Rakestraw,
Georgia quarterback, placed his feet in
a certain position while on offense,
thereby tipping off the defensive team
as to whether the Georgia play would
be a run or a pass. Burnett later testi-



10

fied under oath that he had not told
Graham any such thing.

(2) Mickey Babb, another Georgia
football player, specifically denied
the quotation in the article attributed
to him pertaining to knowledge by the
Alabama team of the Georgia forma-
tions and plays. Babb was quoted in the
article as saying the Alabama players
knew Georgia’s key play (eighty-eight
pop) and knew when Georgia would use
it. Babb testified Georgia had no ‘eigh-
ty-eight pop’ play. This was confirmed
by Coach Johnny Griffith.

(3) Sam Richwine, the Georgia
trainer, specifically and categorically
denied the quotation in the article at-
tributed to him, which was also to the
effect that Alabama knew Georgia’s

plays.

(4) Coach Johnny Griffith categori-
cally denied three separate and dis-
tinct quotations in the article that were
attributed to him.

(5) There were many other in-
stances in which the individual, credit-
ed by Graham as giving Graham cer-
tain information which was included
in the article, categorically denied un-
der oath that any such information had
been furnished.



11

“Frank Graham, Jr., author of the article,
and Charles Davis Thomas, the Managing
Editor of the Saturday Evening Post, testi-
fied by deposition that they both knew that
after the article was published plaintiff Butts’
career would be ruined. The author of the
article, Frank Graham, Jr., testified by dep-
osition at the trial. Curtis’ Editor-in-Chief,
Clay Blair, Jr., and its Senior Editor, Davis
Thomas, were present in court but testified by
deposition. Furman Bisher, of Atlanta, who
was paid to assist in the preparation of the
article, testified by deposition.

‘““The article was clearly defamatory and
extremely so. The Saturday Evening Post had
a circulation in excess of 6 million copies per
issue. It claims readers of 22 million. Butts
was unquestionably one of the leading figures
in the national football picture. The jury was
warranted in concluding from the foregoing
incidents and the persistent and continuing
attitude of the officers and agents of the de-
fendant that there was a wanton or reckless in-
difference of plaintiff’s rights. The guilt of the
defendant was so clearly established by the
evidence in the case so as to have left the
jury no choice but to find the defendant
liable.” (225 F. Supp. at 918-19; Pet. for
Cert., App. B, pp. 78a-80a).



12

The Circuit Court Approved The
District Court’s Appraisal Of The Evidence

In affirming the trial court, the Court of Appeals
stated:

““This is no ordinary libel case. The publica-
tion of the article by the Post, in the face
of several specific appeals that it refrain from
doing so, was part and parcel of a general
policy of callousness, which recognized from
the start that Butts’ career would be ruined.
The trial judge’s appraisal of the evidence,
with which we are in complete accord, was
that it was sufficiently strong to justify the
jury in concluding that what the Post did was
done with reckless disregard of whether the
article was false or not.

‘““The case was fully developed during ex-
tensive pre-trials, and in a jury trial lasting
two weeks. The record itself comprises 1613
pages. We have given full consideration to the
entire record, as well as to the more than 650
pages of briefs submitted by both parties,
the numerous authorities cited therein, and the
oral arguments of counsel. We think that Cur-
tis has had its day in court. It apparently
thought so too until the jury verdict was re-
turned. This is attested by the fact that practi-
cally all of its present complaints were not
even raised until after the trial.

‘“‘Believing and so finding that the trial was
fair, and that the judgment of the trial court



13

was correct and proper in all respects, it is
AFFIRMED.” (351 F. 2d at 719-20; Pet. for
Cert., App. B, pp. 33a-34a).

The jury’s verdict of $60,000 as general damages and
$3,000,000 as punitive damages was rendered on Au-
gust 20, 1963. On August 29, 1963, Curtis filed its initial
motion for new trial. (R. 46). On January 22, 1964,
the District Court entered judgment in the case in the
amount of $460,000, representing $60,000 general dam-
ages and $400,000 punitive damages. (R. 105)

Thereafter, petitioner filed under Fed. R. Civ. P.
60(b) an additional motion for new trial on the alleged
ground of recently discovered evidence, during the
determination of which it developed that petitioner had
paid Coach Paul Bryant $300,000 following the trial of
this case rather than go to trial in his case based upon
the same libelous article here involved. (R. 1456-57).

The Court of Appeals, in well reasoned opinions, re-
jected all of the arguments made by petitioner.

SUMMARY OF ARGUMENT
1.

Curtis, which elected not to urge any constitutional
grounds of defense before or during the trial, now
contends that this Court’s reliance on those grounds
in New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), re-
lieves it of the consequences of that election and per-
mits it to raise those grounds for the first time on ap-
peal. That Curtis knew of the constitutional defenses
and elected not to use them in this case is established



14

by the fact that it urged such defenses in two com-
panion libel suits pending against it at the same time
in Alabama and that its Alabama counsel were con-
temporaneously representing The New York Times in
the Times case. The Court of Appeals was correct in
holding that, for its own reasons of trial strategy, Cur-
tis obviously decided to rely solely on its plea of truth
in this case and thereby waived its right to raise addi-
tional defenses on appeal and has no right now to com-
plain of its choice. Yakus v. U.S., 321 U.S. 414, 444
(1944); U. S. v. Sorrentino, 175 F.2d 721 (3rd Cir. 1949),
cert. den. 338 U.S. 868 (1949); Ackerman v. U. S., 340
U.S. 193 (1950).

This Court’s holding in Times v. Sullivan that proof
of actual malice is required by a public official in a
libel suit was no change in the law but merely gave
confirmation to a principle which has long been the
law. Gandia v. Pettingill, 222 U.S. 452, 457 (1912);
Sweeney v. Schenectady Union Pub. Co., 122 F.2d 288
(2nd Cir. 1941), aff’d by equally divided court, 316 U.S.
642 (1942); Caldwell v. Crowell-Collier Pub. Co., 161
F.2d 333, 336 (5th Cir. 1947). Therefore, even without
regard to Curtis’ action in the companion cases and its
knowledge of the proceedings in Times, the Times
holding does not afford it an excuse for its failure to
raise the constitutional defenses here urged.

Respondent was not a public official within the
meaning of Times but an employee of a separate busi-
ness entity, so Times could in no event be applicable.
Georgia Code Sections 32-152 and 32-153; Regents of
the University System of Georgia v. Blanton, 49 Ga.
App. 602, 176 S.E. 673 (1934); Board of Education of
Doerun v. Bacon, 22 Ga. App. 72, 95 S.E. 753 (1918);



15

Page v. Regents of the University System of Georgia,
304 U.S. 439, 452 (1938).

II.

In this case, as distinguished from the Times case,
there was overwhelming proof of actual malice. The
evidence established that Curtis had deliberately
chosen a policy of ‘‘sophisticated muckraking,” of
‘“‘provoking people, making them mad,’”’ and measured
its success by the number of libel suits against it. It
intentionally ignored warnings received well in ad-
vance of publication that the story was false and made
no effort to check the truth of the information it had
obtained. It went on to add, guised as statements of
fact, damaging charges for which there were no basis
at all.

It would be useless to require another trial in view
of the overwhelming evidence of malice.

The court’s charge in respect to malice was adequate
and met the standards set down in Times, and no ob-
jections were made by Curtis to the court’s charge
in respect to malice as required by Fed. R. Civ. P. 51.

IT1.

Curtis callously published the spectacular article
here involved, knowing it would ruin respondent, for
the purpose of improving its circulation. As such it was
a “libeller for profit’’ and not entitled to the same
protection under the United States Constitution against
punitive damages as is the responsibly and objectively
informative segment of the press.



16

Curtis having requested the trial judge, in open
court, to reduce the size of the verdict, it cannot com-
plain of the trial judge having done so. Curtis in its
desire to profit from libel deliberately sought to
squeeze from respondent his ‘‘breathing space . .. to
survive,” and cannot now complain that the $400,000.00
award of punitive damages deprives it of that ‘“‘breath-
ing space.” There is no law in Georgia or the Federal
courts that requires the existence of any relationship
between compensatory and punitive damages.

ARGUMENT
I

PETITIONER WAIVED THE RIGHT TO CHAL-

LENGE THE VERDICT AND JUDGMENT ON ANY

OF THE CONSTITUTIONAL GROUNDS ASSERTED
IN TIMES V. SULLIVAN.

Petitioner Chose The Strategy
Of Which It Now Complains

It is elementary that a litigant who claims a con-
stitutional right must assert that right at an appro-
priate time in a litigation in order to rely on it on
appeal.

Curtis cannot explain away its decision not to raise
at the trial constitutional defenses of which it was
fully aware and upon which it now relies on the ground
that those defenses might have been overruled below.
Nor should Curtis be heard to complain that it was un-
der no duty to raise constitutional defenses below.



17

What was the situation faced by Curtis when it de-
termined its trial strategy? At that very time there
were pending against it in the Federal courts in Ala-
bama the two libel suits brought by Bryant, in both of
which it had set up the defenses of the First and
Fourteenth Amendments (Pet. for Cert., App. B, pp.
64a-65a; Resp. App. B). In both Alabama suits it had
also raised the ‘‘public man’’ defense granting the pub-
lisher a privilege conditional on the absence of actual
malice in libel suits brought by public persons. (Resp.,
App. B). This ‘‘public man’’ defense, together with a
number of other defenses raised in the Alabama cases,
might have been raised here but Curtis elected not to
do so.2?

What was done by petitioner’s counsel in this case
is not difficult to understand. They merely chose the
defense which they felt would be the most effective for
their own use and chose not to rely on any other
defenses.

The Circuit Court, in the first of its two decisions,
after considering the affidavits filed in support of the
petition for rehearing and the questions of law in-
volved, reached the following conclusion relative to

2The “public man” rule as set out in Section 105-709(6) of the
Georgia Code (Resp. App. A) provides a privilege, conditioned
on the aksence of actual malice, to publications commenting
“upon the acts of public men in their public capacity. . . .”
The statutory privilege has been construed to grant a com-
blete defense to publications falling within its terms, even
thcugh the publications may have been false. See Pearce v.
Brower, 72 Ga. 243 (1884); Wilson v». Sullivan, 81 Ga. 238,
7 S.E. 274 (1888); Augusta Evening News v. Radford, 91 Ga.
494, 17 S.E. 612 (1893). Certzinly a full defense would have
included Georgia Code Section 105-709(6).



18

Curtis’ choice of trial strategy (351 F. 2d at 735; Pet.
for Cert. App. B, p. 67a):

“Whatever may have been the reasons for
invoking the First Amendment claim in the
Alabama suits while remaining silent in
Georgia, Curtis cannot sustain the proposition
that it was unaware that a defendant in a libel
action might assert the constitutional claim
as a defense. Counsel for Butts make a per-
suasive suggestion that Curtis elected to de-
fend this case on its plea of justification, rath-
er than raise the jurisdictional, constitutional
and other affirmative defenses® it had raised
in the Alabama Bryant cases, in order to get
the right to open and close the arguments.”

Again, the Circuit Court met Curtis’ argument rela-
tive to its awareness of the constitutional defenses
squarely by saying (351 F. 2d at 710; Pet. for Cert.
App. B, pp. 15a-16a):

“The Times case was decided by the Ala-
bama Supreme Court on August 30, 1962. A peti-
tion for writ of certiorari presenting consti-
tutional questions identical to those now being
urged by Curtis, was filed in the United States
Supreme Court on November 21, 1962, four
months prior to the filing of the complaint in
this case on March 25, 1963. Certiorari was
granted in the Times case on January 7, 1963.

“6These would include the conditional privilege recognized by
§105-709(6) cof the Georgia Code concerning published state-
ments relating to the ‘acts of public men in their public capac-
ity.’ See Note 20, 376 U.S. 254 at 280.”



19

The jury verdict in the instant case was re-
turned on August 20, 1963, and the trial court’s
judgment thereon was entered the same day.
A Birmingham, Alabama law firm, which rep-
resented the New York Times in the case
brought against it by Sullivan, also, together
with Curtis’ General Counsel, represented Cur-
tis in a libel suit Coach Bryant had filed
against it in the United States District Court
at Birmingham, Alabama. A member of this
law firm had sent information to Curtis about
the alleged telephone conversation between
Butts and Bryant, and had talked with the
author, Graham, about the matter prior to pub-
lication of the story. The same lawyer, together
with another member of the firm, sat (as did
the General Counsel for Curtis) at Curtis’
Counsel table throughout the trial of this case.

‘““While it is true that the Supreme Court
did not decide the Times case until March 9,
1964, it would be contrary to reason and com-
mon sense to assume that there had not been,
at all times during the pendency of this case,
full communication among Curtis’ counsel,
particularly concerning trial strategy. The
facts more than justify our conclusion that
Curtis was fully aware when this suit was in-
stituted, and certainly no later than the begin-
ning of trial, that the constitutional questions
it now argues had been for some time, and
were still being, vigorously asserted in Times.”

Prominent among the questions which have been
considered and passed on by this Court and by other



20

courts during the last several decades have been cases
involving the right of freedom of speech. It is incon-
ceivable that petitioner, a publisher for over
two hundred years of several magazines of nation-
wide circulation, should not have eonsidered raising
that question in this libel suit as it had in the Alabama
suits.

This Court’s Decisions Relative
To Waiver Support Respondent

The doctrine of waiver, as applicable to the facts
of this case, is classically stated by this Court in
Yakus v. U. S., 321 U.S. 414, 444 (1944) as follows:

“No procedural principle is more familiar to
this court than that a constitutional right may
be forfeited in criminal as well as civil cases
by the failure to make timely assertion of
the right before a tribunal having jurisdiction
to determine it. [Citing cases]. Courts may for
that reason refuse to consider a constitutional
objection even though a like objection had prev-
iously been sustained in a case in which it was
properly taken. [Citing cases].”

The waiver cases cited by Curtis are distinguish-
able because petitioner chose here, as a matter of
strategy, to intentionally waive the constitutional
grounds asserted in Times. Courts have long recognized
that counsel may choose not to use certain defenses
for strategic purposes and such choice will amount to
an intentional relinquishment of a known right. U. S.
v. Sorrentino, 175 F. 2d 721 (3rd Cir. 1949), cert. denied,
338 U.S. 868 (1949).



21

In Ackerman v. U. S., 340 U.S. 193 (1950), the Court
held at page 198:

‘““His choice was a risk, but calculated and
deliberate in such as follows a free choice.
Petitioner cannot be relieved of such a choice
because hindsight seems to indicate to him
that his decision . . . was probably wrong
considering the outcome of the Elibar case.
There must be an end to litigation someday,
and free, calculated, deliberate choices are
not to be relieved from,”’

It is of further interest to note that even Judge
Rives, who dissented from the decision of the Court
of Appeals relative to waiver, felt that the issue of
waiver was a ‘‘debatable’’ one. (Pet. for Cert., App.
B, p. 46a, 351 F. 2d 702, 726). Respondent respectfully
submits that issue should be here decided in his favor
as it was below and that this Court should decline to
review this case.

This Court’s Holding in Times v. Sullivan Affords

Curtis No Excuse For Its Decision Not To Raise

At The Trial The Constitutional Defenses Now
Urged

An analysis of Times, upon which petitioner relies
for a review by this Court, shows that it made no
change of law but merely gave sanction to a long-stand-
ing rule of state law and federal constitutional law as
enunciated by courts and urged by scholars.

The Times case did not create the First Amendment.
In that decision, this Court emphasized that the ‘“‘gen-



22

eral proposition that freedom of expression upon pub-
lic questions is secured by the First Amendment has
long been settled by our decisions.”” 376 U.S. at 269.

This Court held in a libel case over fifty years ago
that since the plaintiff was a ‘“‘public officer [U. S.
Attorney] in whose course of action connected with
his office the citizens of Porto Rico had a serious in-
terest . . ., anything bearing on such action was a
legitimate subject of statement and comment . . . at
least in the absence of express malice. . .” Gandia v.
Pettingill, 222 U. S. 452, 457 (1912). Gandia stands for
the proposition that a qualified privilege has long
existed under federal law in libel cases where the plain-
tiff is a “‘public official.”

The identical constitutional issue now insisted on
was raised twenty-two years ago in Sweeney v. Sche-
nectady Union Pub. Co., 122 F. 2d 288 (2nd Cir. 1941),
aff’d by equally divided courts, 316 U.S. 642 (1942).
Seventeen years ago the Fifth Circuit Court of Ap-
peals applied this specific defense in Caldwell v.
Crowell-Collier Pub. Co., 161 F. 2d 333, 336 (5th Cir.
1947). The argument offered by counsel for that de-
fendant (Crowell-Collier) was that since the publication
in question ‘‘related to a public officer,” it was privi-
leged. The Fifth Circuit Court of Appeals apparently
dealt with this contention as a sound statement of
law, holding that the privilege had been avoided by an
allegation in the complaint that the publisher was
guilty of ““malice in fact.”

This Court in Times recognized that a ‘“like rule”
has existed for many years in state courts. It stated
at page 280 ‘‘an oft-cited statement of a like rule, which



23

has been adopted by a number of state courts, is found
in the Kansas case of Coleman v. MacLennan, 78 Kan.
711, 98 P. 281 (1908).” In a footnote at that point in its
decision this Court cited eleven decisions from ten
different states, as well as six scholarly works. The
Kansas Supreme Court has stated since Times that
Times requires no change in the law of that state
since the principles found in Times have long been
the law. Kenmnedy v. Mid-Continent Telecasting, Inc.,
394 P. 2d 400 (Kan. 1964).

It is obvious from Times itself, Gandia, Sweeney,
Caldwell, Coleman and the decisions from ten different
states cited in the footnote at page 280 of this Court’s
decision in Times, as well as the six scholarly works
there cited, that the defenses there discussed have long
been recognized as being available to a defendant in
a libel suit.

The decisions cited by Curtis for the proposition
that this Court must apply any change in the law
pending appeal are inapposite here. Those cases in-
volve the effect of an intervening treaty in U. S. v. The
Schooner Peggy, 1 Cranch 103 (1801); applicability of
state law under the rules of decision statute in Vanden-
bark v. Owen-Illinois Glass Co., 311 U.S. 538 (1941); en-
actment of the Eighteenth Amendment repealing prohi-
bition in U. S. v. Chambers, 291 U.S. 217 (1934); enact-
ment of a statute in U. §S. ». Alabama, 362 U.S. 602
(1960); enactment of the Civil Rights Act of 1964 in
Hamm v. Rock Hill, 379 U.S. 306 (1964). We are not
here concerned with a change in the law. Times v.
Sullivan merely gave constitutional sanction to a long
recognized legal principle.



24

Curtis’ belated insistence ‘‘that Times came like a
bolt out of the blue” (351 F.2d at 733) in granting con-
stitutional protection in defamation cases is all the
more incongruous when viewed in light of the fact
that (although Curtis chose not to rely on those de-
fenses at the trial) Curtis did raise First Amendment
defenses in its initial motion for new trial, filed five
months before the Times decision was rendered.

Respondent Was Not A “Public Official”

Respondent was employed by the Athletic Associa-
tion to supervise the intercollegiate sports program of
the University of Georgia. This Court described the
supervision of that program as it relates to football
and other activities from which revenue is derived, as
the exercise of a proprietary rather than a govern-
mental function. It held in Page v. Regents of Univer-
sity System of Georgia, 304 U.S. 439, 452 (1938):

‘“. . . however essential a system of public edu-
cation to the existence of the State, the conduct
of exhibitions for admissions paid by the public
is not such a function of state government as to
be free from the burden of a . . . taxlaidon. . .
admissions. . .

““The important fact is that the State, in
order to raise funds for public purposes, has
embarked in a business having the incidents
of similar enterprises usually prosecuted for
private gain.”

The Athletic Association, respondent’s employer, has,
by a statute enacted in 1949, been declared to be a



25

corporation and not an agency of the State. Georgia
Code Annotated, Section 32-152 (See Resp., App. A) pro-
vides:

““The Athletic Associations of the University
of Georgia and the Georgia School of Technol-
ogy are hereby declared to be corporations,
incorporated under charter issued by the Su-
perior Court of the county in which said As-
sociations are located.”

Section 32-153 of the Code provides:

““The associations named are hereby declared,
not to be agencies of the State. . .”” (See Resp.,
App. A)

Respondent submits, therefore, that he was not a “‘pub-
lic official’”’ as envisioned by Times v. Sullivan.

As the District Court held on this point:

‘“Plaintiff Butts was director of athletics at
the University. The Athletic Director, along
with the various coaches in the Athletic De-
partment, were employed by the separate in-
corporated athletic association. However, the
defendant seeks by this motion to extend the
category of “public officials”’ to one employed
as agent by the University of Georgia Athletic
Department. Even if plaintiff was a professor
or instructor at the University, and not an
agent of a separate governmental corporation
carrying on ‘‘a business comparable in all
essentials to those usually conducted by private



26

owners’’ he would not be a public officer or
official. Under Georgia law, the position of a
teacher or instructor in a State or public
education institution is not that of a public
officer or official, but he is merely an employee
thereof. Regents of the University System of
Georgia v. Blanton, 49 Ga. App. 602(4); Board
of Education of Doerun v. Bacon, 22 Ga. App.
72.” (Pet. for Cert., App. B, pp. 95a-96a).

IT.

UNLIKE TIMES V. SULLIVAN, THE UNDISPUTED
EVIDENCE SHOWS CONCLUSIVELY THAT ACTUAL
MALICE WAS PROVED

Even if it should be held that Times v. Sullivan does
apply, the evidence in this case fully justifies the con-
clusion reached by the jury and affirmed by both the
District Court and the Court of Appeals that actual
malice was proved and, therefore, no useful purpose
could possibly be served by granting the writ. A brief
resume of the evidence follows.

(1) Curtis was informed of the falsity of the story
eleven days prior to publication of the story as a result
of the telegram, letter, and telephone call. (R. 22, 23,
26, 947-49).

(2) Although there was adequate time in which to
do so, no investigation or any other action was carried
out as a result of these communications. (R. 947-49,
1023).

(3) Prior to publication of the story, Curtis’ adver-



27

tising revenues had been falling drastically. (R. 935-
36). In order to bolster these revenues Editor-in-Chief
Blair undertook four months before publication of this
story to ‘‘change the image’ of the magazine. (R.
940). He initiated a policy of ‘‘sophisticated muckrak-
ing,”’ of ‘‘exposé in the mass magazines.” (R. 943).
The new image was intended ‘‘to provoke people, make
them mad.” (R. 944). Blair testified that he ‘“‘was not
being facetious,” that he ‘‘meant it then (November
1962)’ and ‘“‘mean it now (May 1963).” (R. 939).

(4) Only two months prior to publication of this
story, Curtis’ Blair wrote a memorandum (R. 1376)
to his personnel (which found its way into another
magazine’s pages (R. 937)) complimenting them on
their work under the new editorial policy and outlining
“the final yardstick: we have about six law suits pend-
ing, meaning that we are hitting them where it hurts,
with solid, meaningful journalism.”” (R. 1376). Blair
later testified that the ‘‘them’’ who were being hit was
everyone in the United States and the law suits were
all libel suits. (R. 938).

(5) Editor Blair later considered the Butts issue as
bringing the magazine ‘25 per cent toward the goal of
the magazine that I envision.”’ (R. 940).

(6) The sole source of the story was one George Bur-
nett, a man krnown to Graham from the beginning as a
bad-check artist. (R. 911-13). Managing Editor Thomas,
who also knew of Burnett’s bad check record, con-
sidered such a person to be a liar. (R. 1016).

(7) Neither author Graham nor anyone else with
Curtis made any attempt to talk to John Carmichael,



28

who was known to Graham to have been with Burnett
when the latter allegedly overheard the telephone con-
versation. (R. 511, 1015-16). By performing this easy
task, Graham would have learned at the outset that
the whole story was a fabrication. (R. 850-51). Man-
aging Editor Thomas admitted that ‘“‘a responsible
journalist’’ should rely on something more than the
mere word of Burnett. (R. 1017).

(8) Although the story as written relied heavily on
the supposed existence and contents of some ‘‘notes”
which Burnett allegedly made of the telephone con-
versation, no Curtis representative ever saw or read
the notes, notwithstanding the fact that Burnett told
Graham that he needed the notes to refresh his mem-
ory (R. 212) and that he ‘“‘couldn’t remember anything
definite about it without his notes.” (R. 525). When
the notes were finally analyzed, they turned out to be
largely nonsensical. (R. 386-87).

(9) Before publishing the story, Curtis made no
effort to view the game film, although Sports Editor
Kahn considered that to be necessary (R. 970-71) and
the collaborator, Furman Bisher, thought ‘it would
have been a very good idea.”” (R. 1026).

(10) No effort was made to interview any member
or coach of the Alabama team in order to determine
whether any changes had been made in the game
plans. (R. 1026).

(11) The patently outrageous story was never sub-
mitted to anyone familiar with the sport of football
in order to get a knowledgeable reaction.



29

(12) Neither principal mentioned in the story was
ever contacted before publication.

(13) After such a shockingly shoddy ‘‘investiga-
tion”’, Curtis published the story with full knowledge
that it would ruin the career of Wallace Butts and
“would result in his death in his chosen profession.”
(R. 915-16).

(14) Furthermore, certain direct quotations which
were ingerted in the article for the sole purpose of
lending truth to the charges were denied under oath
by the parties alleged to have been quoted.

(a) Graham wrote that Burnett had told
him that Larry Rakestraw (University of
Georgia quarterback) placed his feet in a cer-
tain position while on offense, thereby tipping
off the defensive team as to whether the forth-
coming Georgia play would be a run or a
pass. (This, of course, would have been vital
information for an opponent.) (R. 365-66).
Petitioner was aware of the importance of
this information and put it in its article to
convince the readers of the truth of its in-
dictment of Wallace Butts. (R. 1022). But Bur-
nett denied under oath that he had told Gra-
ham any such thing. (R. 241). Georgia’s Head
Coach, Johnny Griffith, a witness for petition-
er who was in a better position than anyone
else to know whether in fact Rakestraw did
this with his feet, testified that it was not true.
(R. 366).

(b) Mickey Babb, University of Georgia all-



30

conference end, specifically denied the quota-
tion in the article attributed to him that the
Alabama team knew the Georgia formations
and plays. (R. 745). Babb was quoted in the
article as saying the Alabama players knew
Georgia’s key play (described in the article as
‘“‘eighty-eight pop’’) and knew when Georgia
would use it. Babb testified Georgia had no
‘‘eighty-eight pop’ play. (R. 746). This was
confirmed by Coach Johnny Griffith. (R. 383).

(c) Sam Richwine, Georgia trainer, speci-
fically and categorically denied (R. 752) the
quotation in the article attributed to him to
the effect that Alabama knew Georgia’s plays.

(d) In its article petitioner wrote that
Georgia Coach Griffith had stated: “We knew
somebody had given our plays to Alabama and
maybe to a couple of other teams we played
too. But we had no idea that it was Wally
Butts.”” Coach Griffith, appearing as a witness
for petitioner, testified emphatically that he
had said no such thing. (R. 369).

(e) The article states that “Griffith went
to University officials, told them what he knew
and said he would resign if Butts was per-
mitted to remain on his job.” At the trial
Coach Griffith categorically denied having
done or said that. (R. 369).

(f) The article quotes Coach Griffith as
saying, ‘““You know, during the first half of the
Alabama game my players kept coming to



31

the sideline and saying, ‘Coach, we been sold
out.” ”” Coach Griffith at the trial denied that.
(R. 371).

(g) The article attributes the following di-
rect quotation to Coach Griffith, ‘‘ ‘I never had
a chance did I?’ Coach Johnny Griffith said
bitterly to a friend the other day. ‘I never had
a chance.”” Coach Griffith denied under oath
having said that to anybody. (R. 372).

Considering the above evidence, the District Court
held on April 7, 1964: (Pet. for Cert. App. B p. 96a)

“If it were conceded that plaintiff Butts was
a ‘public official’, the case of New York Times
Company v. Sullivan would not permit the va-
cating of this Court’s previous judgment, as
the ruling in the Times case does not prohibit
a public official from recovering for a defama-
tory falsehood where he proves ‘actual malice’
— that is, with knowledge that it was false
or with reckless disregard of whether it was
false or not. (Emphasis supplied.) In the trial
of this case, there was ample evidence from
which a jury could have concluded that there
was reckless disregard by defendant of wheth-
er the article was false or not. See the Court’s
ruling on defendant’s motion for a new trial
dated January 14, 1964. Butts v. Curtis Pub-
lishing Company, 225 F. Supp. 916.”

On review, the Fifth Circuit, after giving “‘full con-
sideration to the entire record’ held that: (351 F. 2d
702, 719, Pet. for Cert. App. B, p. 33a)



32

“The trial judge’s appraisal of the evidence,
with which we are in complete accord, was
that it was sufficiently strong to justify the
jury in concluding that what the Post did was
done with reckless disregard of whether the
article was false or not.”

That reckless disregard as to whether printed state-
ments are false constitutes malice was confirmed by
the Court of Appeals for the Seventh Circuit in Pape
v. Time, Inc., No. 15101, C.A. 7, Dec. 28, 1965, wherein
it was stated:

‘‘As stated in our previous decision — °. .
Time took the risk when it reworded parts of
the Commission’s Report that it might go too
far. . . .’ We noted that Time had departed
from fidelity to the Commission’s Report in
order to make the article more interesting
and readable for its audience. Time’s writers
who prepared the article must have known the
statements as to Pape’s conduct were only
allegations in a complaint in a civil suit. As we
put it (318 F'. 2d at page 655) — ‘It is our opin-
ion that a jury could read the Time article as
stating that the Report said Pape and his
follow [sic] officers did what the Commission
Report merely said the Monroe complaint
alleged they did.’

‘““We hold that a sufficient showing has been
made so that a jury could find Time, Incor-
porated acted with reckless disregard as to
whether or not the reworded statements, here-
inbefore described, were true or false. There-



33

fore, it was error for the District Court to grant
defendant’s motion for a summary judgment.”

Respondent submits that since both the District
Court and the Fifth Circuit have held unequivocally
that actual malice was proved in the instant case,
nothing really would be accomplished by remanding
the case for further consideration in light of Times.

The Charge As To Malice Was Adequate

Petitioner complains that the District Court’s charge
on malice was insufficient in the light of Times v.
Sullivan. When the District Court’s charge is exam-
ined in toto, it will be found that it measures up to the
standards laid down in Times v. Sullivan. It is partic-
ularly important to note that no exception was made
by petitioner at the conclusion of the charge with ref-
erence to the instructions on malice, as required by
Fed. R. Civ. P. 51. (Resp. App. A).

The definition of malice as given in the trial court’s
charge to the jury in this case was in effect the same
as the definition of malice given in Times. The trial
court charged (R. 1356-57):

‘. .. actual malice encompasses the notion of
ill will, spite, hatred and an intent to injure
one. Malice also denotes a wanton or reck-
less indifference or culpable negligence with-
out regard to the rights of others. . . . The
plaintiff charges that the column was written
and published both with actual malice and in
utter and wanton disregard of his rights. . .



34

‘‘Actual malice involves the state of one’s
mind, and your determination must be made
from all the surrounding facts and circum-
stances.

“Further [whether] actual malice or wan-
ton and reckless indifference has been estab-
lished must be determined from all of the evi-
dence in the case.”

III.

THE JUDGMENT FOR PUNITIVE DAMAGES
VIOLATED NO CONSTITUTIONAL RIGHTS OF
PETITIONER

In Point ITI of its reasons for granting the writ, peti-
tioner presents three arguments: First, the punitive
damages awarded by the jury ‘“‘contravened the First
Amendment and entailed a deprivation of due proc-
ess’’ (p. 17); Second, the jury verdict was not ‘‘saved
by the remittitur required by the district court” (p.
19); and Third, the remittitur itself ‘‘is repugnant to
the Constitution.”

FIRST: Under this argument petitioner, after con-
ceding arguendo that ‘‘a punitive award in libel cases,
imposed as a deterrent to the defendant and to others
and ‘to protect the community’, is not per se an un-
constitutional method of regulating publications. . .,”
makes the astonishingly shortsighted statement that
‘‘the verdict was designed to put defendant out of busi-
ness. . ..” (p. 18). It was less than two years ago that
this same petitioner published ‘“The Story Of A Col-
lege Football Fix”’ which it stated at the time would



35

put Wallace Butts ‘‘out of business.”” Petitioner’s edi-
tor boasted to his staff that the Post had six law suits
(all libel) pending, ‘“‘meaning we are hitting them
where it hurts.” It strikes respondent that petitioner
would urge this Court to substitute the laws of econom-
ics in place of ‘‘. .. the Constitution’s concern for the
essential values represented by ‘our respect for the
inviolability of the human personality and of the right
of each individual to a private enclave where he may
lead a private life. . . .’ That privilege, like the guar-
antees of the Fourth Amendment, stands as a protec-
tion of quite different constitutional values — wvalues
reflecting the concern of our society for the right of
each individual to be let alone.”” Tehan v. Shott, No. 52,
decided by this Court January 19, 1966.

Respondent recognizes and will be the first to defend
the constitutional provisions which guarantee freedom
of the press and would never suggest that these rights
be circumscribed. But freedom of the press does not
include a license to publish untruthful and defama-
tory charges against another who has no means of
retaliation except through the processes of the law, the
cost of which to many can be prohibitive. Those who
enjoy the freedom of the press must recognize that it
includes a corresponding obligation and responsibility
to print only that which is true and not that which
holds individuals up to public hatred, scorn and ridi-
cule by publishing untrue, malicious and defamatory
charges about them.

The most valuable possession of the journalistic
profession is unquestionably the constitutional provi-
sions which protect its right to a free press. The most
valuable possession of an individual is his good repu-



36

tation and good character. Loss of career, health, repu-
tation of any man in his declining years cannot be
measured by a few dollars, nor by many. This is the
true injury of a libel such as this one: it becomes an
inescapably legacy of shame to all who follow in the
line of blood. As the Court so aptly said in Tehan v.
Shott, supra, citing Linkletter v. Walker, 381 U.S. 618:

‘“the ruptured privacy. . . . cannot be re-
stored.”

The proof in this case conclusively shows that this
“Story Of A College Football Fix’’ was an integral
part of the new editorial philosophy adopted by peti-
tioner to ameliorate the dramatic decline in its rev-
enues. As stated before, petitioner felt that hitting
famous people ‘“‘where it hurt” and thereby inviting
widely publicized libel suits would inure to its finan-
cial advantage. Historically, this type of libeller has
been classified as a “libeller for profit.”” Certainly
this type of libeller is not representative of the ‘“‘Am-
erican press’ referred to by Mr. Justice Black in
Times v. Sullivan as being ‘‘virile enough to publish
unpopular views on public affairs and bold enough to
criticize the conduct of public officials.” (376 U.S. at
294). A “‘libeller for profit’”” has been characterized by
the Georgia Supreme Court as follows:

““A newspaper is a great power. There will
doubtless appear no greater factor in the prog-
ress and development of our common coun-
try. Some men owe to the press the respect
they exhibit for religion and morality; they
fear its lash. The newspaper should discrimi-
nate; upon its lofty pedestal it should com-



37

mand respect for its high-toned thought, its
justice, its conservatism and its moderation.
The press should be free; it should not be de-
terred from its legitimate work. It leads
thought; it moulds public opinion; it thinks for
the people. Some men have illustrated this
great calling; they have appreciated its duties
and obligations; they have lent an ear to the
right; their endeavors have kept time to the
needs and necessities of the great millions who
exemplify the virtue, religion and morality of
this country.

“The man that sits in this high place, athirst
for greed and gain; whose opinions depend
upon the amount of money he gets in his wal-
let; who attacks private character when he is
paid to do so, is an usurper and a public ene-
my. As well might Judas Iscariot exhibit the
price of his perfidy as an excuse for his crime,
as for a libeller to set up that he published the
libel complained of for money. If this plaintiff
is guilty of the acts published against him,
these defendants had a right to publish them,
and they did a public service in doing so. On
the contrary, if he is not guilty, and if it is an
effort to defame and degrade him, the law
should not withhold its vindication.” Cox v.
Strickland, 101 Ga. 482, 495, 28 S.E. 655 (1897)
(Emphasis added).

It is our position that our Constitution, laws and
courts were not and are not designed for the protec-
tion of irresponsible libellers for profit who are con-
cerned only with the character assassination of their



38

victims. The more prominent the victim, the more
sensational the libel, and the greater the profit will
be.

SECOND: Petitioner argues here that the remittitur
required by the District Court was unconstitutional as
being ‘“‘inescapably a ‘fruit’ of the illegal action of the
jury.” Let respondent state here and now that when
petitioner first made this point in its brief on appeal
to the Fifth Circuit, he was shocked and surprised.
During the oral arguments before the District Court on
petitioner’s motion for new trial, the subject of the
District Court’s right to order a remittitur was dis-
cussed at length between the trial judge and counsel
for petitioner. In his Fifth Circuit brief, respondent
pointed out that ‘‘at the time (Curtis) filed its desig-
nation of parts of the Record to be printed (Butts) did
not know that appellant intended to argue that the
district court ‘did not have the authority to ‘‘require”’
the remittitur’”’ and, therefore, respondent had not
designated that portion of the transcript containing
statements in open court by petitioner’s counsel, which
not only agreed that the trial judge had this authority,
but even told the court that it would be his ‘‘respon-
sibility and duty to write it down to the point where it
does meet with your own conscience.” At page 171 of
respondent’s brief in the Fifth Circuit, he set forth
direct quotations from statements made by petition-
er’s attorneys at the hearing:

“I understand Your Honor perfectly. . .. if in
your own conscience you feel that this verdict
is excessive, then in that situation you have the
right and, as Judge Hutcheson said, the duty
to change that verdict. . . . If the verdict is ex-



39

cessive, you have the responsibility and the
duty, to use the lawyers’ expression, to write
it down to the point where it does meet with
your conscience. ...”

In view of petitioner’s position and statements made
in open court, and having obtained the reduction it was
seeking from the district court (which at the time was
questioning its right to order a remittitur), this con-
tention should receive the same treatment given it by
the Court of Appeals.

THIRD: Petitioner argues here that the amount of
the remittitur is repugnant to the Constitution and that
it ““impinges far too heavily and arbitrarily upon the
freedom of the press to preserve the ‘breathing space’
required by the First Amendment freedom ‘to sur-
vive.”” (p. 21). If the award of $400,000 in this case
“impinges’ as petitioner complains, how does peti-
tioner explain its voluntary payment of $300,000 to
Coach Paul Bryant without even a trial in this same
matter? (R. 1456-57). How did that payment affect
petitioner’s ‘‘breathing space. . . . to survive?” Ob-
viously petitioner did not consider its $300,000 payment
to Coach Bryant would ‘‘put defendant out of busi-
ness’’ or would affect its ‘“breathing space to survive.”
Furthermore, what about the effect of petitioner’s
malicious libel upon respondent’s ‘‘breathing space to
survive’ and its effect on ‘‘putting Wally Butts out of
business?”’

Is the Constitution to be construed and applied so as
to safeguard only ‘‘the breathing space to survive”
and the financial interests of that portion of the public
press represented by petitioner and not to safeguard



40

and protect those same factors as to an individual who
is subjected to such a malicious libelous attack?

At this point we respectfully refer the Court to the
Editor’s block written by ‘“The Editors’’ of the Post
and superimposed on the picture on the first page of
the article. (R. 1407). That editorial was not written by
the author of the article but was signed and admittedly
written by ‘“The Editors’’ of the Post. It expressed the
venom of petitioner’s Editors — presumably all of
them. There, the Editors did not raise the question of
whether Wallace Butts had ‘‘fixed’’ and ‘“‘rigged” the
game referred to — the Editors stated unequivocally
as a fact that he had ‘““fixed’’ and ‘‘rigged’’ the game.
The Editors said Wallace Butts was corrupt. They
evaluated him as a fixer and a rigger. They tried him
in absentia. They found him guilty and then sentenced
him for the remaining days of his life to public hate,
scorn, ridicule and oblivion with, in their own words,
a ‘‘ruined career.”

Petitioner argues further than an award of punitive
damages must bear a reasonable relationship to the
allowance of actual damages. It has always been the
law in Georgia that nominal damages will support
punitive damages and that no relationship is required.
Sikes v. Foster, 74 Ga. App. 350 (39 S.E. 2d 585) and
reverse title, 202 Ga. 122 (42 S.E. 2d 441). In the federal
courts, punitive damages need not bear any relation-
ship to actual damages. In Selalise v. National Utility
Service, Inc., 120 F. 2d 938 (C.A. 5, 1941) it was said:

“In Florida, as in the Federal courts, the
giving of punitive damages is not dependent
upon, nor must it bear any relation to, the



41

allowance of actual damages.” (Emphasis
added).

and in Wardman-Justice Motors v. Petrie, 39 F. 2d
512, 516 (D.C. Cir., 1930) the court stated:

“In many states the rule prevails that ac-
tual damages must be established as a basis
for the assessment of punitive damages, but
this is not the Federal rule nor the rule applied
in this district.”

Attention is also called to the case of Reynolds v. Peg-
ler, 233 F. 2d 429 (C.A. 2 1955), cert. den., 350 U.S. 846
(1955), which upheld an award of $1.00 compensatory
damages and $175,000 punitive damages, a ratio of one
hundred seventy-five thousand to one.



42
CONCLUSION

The Court of Appeals stated in its decision rendered
in this case July 16, 1965:

‘‘We think that Curtis has had its day in
Court.” (351 F.2d 702, 719; Pet. for Cert., App.
B, p. 33a).

For the reasons which prompted the Court of Appeals
to that conclusion and for the foregoing reasons, the
petition for writ of certiorari should be denied.

William H. Schroder
Allen E. Lockerman
Robert S. Sams
Tench C. Coxe
Milton A. Carlton, Jr.
Gerald P. Thurmond

Of Counsel:

Troutman, Sams, Schroder & Lockerman
1600 William-Oliver Building

Atlanta, Georgia 30303



43
APPENDIX A.
STATUTORY PROVISIONS INVOLVED

FEDERAL RULES OF CIVIL PROCEDURE.
RULE 51.

INSTRUCTIONS TO JURY: OBJECTION.
‘““At the close of the evidence or at such earlier
time during the trial as the court reasonably
directs, any party may file written requests
that the court instruct the jury on the law as
set forth in the requests. The court shall in-
form counsel of its proposed action upon the
requests prior to their arguments to the jury,
but the court shall instruct the jury after the
arguments are completed. No party may as-
sign as error the giving or the failure to give
an instruction unless he objects thereto before
the jury retires to consider its verdict, stat-
ing distinctly the matter to which he objects
and the grounds of his objection. Opportunity
shall be given to make the objection out of
the hearing of the jury.”

GEORGIA CODE ANNOTATED.

§ 32-152.

ATHLETIC ASSOCIATIONS OF UNIVERSI-
TY OF GEORGIA AND GEORGIA SCHOOL
OF TECHNOLOGY DECLARED TO BE COR-
PORATIONS. — ‘““The Athletic Associations of
the University of Georgia and the Georgia
School of Technology are hereby declared to
be corporations, incorporated under charter



44

issued by the superior court of the county in
which said associations are located. (Acts
1949, p. 29.)”

§ 32-153.

ASSOCIATIONS AS NOT STATE AGEN-
CIES: FINANCIAL OPERATION RULES
AND REGULATIONS. — ‘“The Associations
named are hereby declared not to be agencies
of the State and not subject to the limitations,
restrictions and laws of general application
imposed on State agencies by the Constitution
of Georgia and the laws enacted by the Gen-
eral Assembly of Georgia in compliance with
the Constitution of Georgia, and the Associa-
tions are authorized under their corporate
charter issued by the superior court to make
such rules and regulations for the financial op-
erations of the Associations as they deem ne-
cessary: Provided, however, that this resolu-
tion shall not apply to any tax money appro-
priated by the State of Georgia. (Acts 1949,
p- 29.)”

§ 105-709.
PRIVILEGED COMMUNICATIONS. — ‘“The
following are deemed privileged communica-
tions: . ..

6. Comments upon the acts of public men
in their public capacity and with reference
thereto.”



45

APPENDIX B
EXHIBIT “A”
Filed: Feb. 26, 1963

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ALABAMA
WESTERN DIVISION

PAUIL: BRYANT,
Plaintiff,
versus Civil Action No. 63-2-W

THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, and
FURMAN BISHER,
Defendants.

MOTION OF DEFENDANT,
THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, TO DISMISS

Comes the defendant, The Curtis Publishing Com-
pany, a Corporation, and moves the Court as follows:

1. To dismiss this action because the complaint
fails to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted.

2. To dismiss the action inasmuch as the same is
brought improperly in the Western Division of the
Northern District of Alabama.



46

3. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which
relief can be granted in the following particulars,
separately and severally:

(a) For that the magazine article complained
of is not libelous as a matter of law.

(b) The magazine article complained of is not
libelous per se and there is no allegation of special
damages.

(c) Part of the magazine article complained
of and relied upon as libelous is not of and concerning
the plaintiff.

(d) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is alleged out of the context
of the entire magazine article which is not libelous as
a matter of law.

(e) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would impose an unrea-
sonable burden upon interstate commerce in violation
of Article 1, Section 8 of the Constitution of the United
States.

(f) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would abridge the free-
dom of speech and of press in violation of the First
Amendment to the Constitution of the United States,
made applicable to the States by the Fourteenth
Amendment to the Constitution of the United States.



47

(g) To subject this defendant to liability in
the circumstances complained of would be repugnant
to Article 1, Section 6 of the Constitution of the State
of Alabama in denying to this defendant due process
of law.

(h) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
the due process clause of the Fourteenth Amendment
to the Constitution of the United States.

(i) The magazine article complained of is not
libelous as a matter of law in that it is fair comment
concerning a personality who is famous throughout the
United States and abroad.

PEPPER, HAMILTON &
SCHEETZ
BEDDOW, EMBRY &
BEDDOW

BYT. ERIC EMBRY
T. Eric Embry,
Attorneys for
The Curtis Publishing
Company, A Corporation

CERTIFICATE OF SERVICE

I hereby certify that I have served a copy of the
above and foregoing Motion on Messrs. Pritchard, Mc-
Call and Jones, Attorneys for Plaintiffs in this cause,
by mailing a copy of same to them at their office at
the Frank Nelson Building, Birmingham, Alabama,
United States postage prepaid.



48

This 26th day of February, 1963.

(Signed) T. ERIC EMBRY
Of Counsel

EXHIBIT “B”
Filed: Apr. 30, 1963

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ALABAMA
SOUTHERN DIVISION

PAUL BRYANT,
Plaintiff,

versus Civil Action No. 63-166

THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation,

Defendant.

MOTION OF DEFENDANT,
THE CURTIS PUBLISHING COMPANY,
A Corporation, TO DISMISS

Comes the defendant, The Curtis Publishing Com-
pany, a corporation, and moves the Court as follows:

1. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which re-
lief can be granted.

2. To dismiss this action because the complaint fails
to state a claim against this defendant upon which re-



49

lief can be granted in the following particulars, sep-
arately and severally:

(a) For that the magazine article complained of
is not libelous as a matter of law.

(b) The magazine article complained of is not
libelous per se and there is no allegation of special
damages.

(c) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is not of and concerning
the plaintiff.

(d) Part of the magazine article complained of
and relied upon as libelous is alleged out of the con-
text of the entire magazine article which is not libelous
as a matter of law.

(e) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would impose an un-
reasonable burden upon interstate commerce in viola-
tion of Article 1, Section 8 of the Constitution of the
United States.

(f) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would abridge the free-
dom of speech and of press in violation of the First
Amendment to the Constitution of the United States,
made applicable to the States by the Fourteenth
Amendment to the Constitution of the United States.

(g) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
Article 1, Section 6 of the Constitution of the State of



50

Alabama in denying to this defendant due process of
law.

(h) To subject this defendant to liability in the
circumstances complained of would be repugnant to
the due process clause of the Fourteenth Amendment
to the Constitution of the United States.

(i) The magazine article complained of is not
libelous as a matter of law in that it is fair comment
concerning a personality who is famous throughout
the United States and abroad.

PEPPER, HAMILTON &
SCHEETZ
BEDDOW, EMBRY &
BEDDOW

BY T. ERIC EMBRY
T. Eric Embry,
Attorneys for
The Curtis Publishing
Company, A Corporation

CERTIFICATE OF SERVICE

I hereby certify that I have served a copy of the
above and foregoing Motion on Messrs. Pritchard, Mc-
Call and Jones, Attorneys for Plaintiff in this cause,
by mailing a copy of same to them at their office at
the Frank Nelson Building, Birmingham, Alabama,
United States postage prepaid.

This the 30th day of April, 1963.

(Signed) T. ERIC EMBRY
Of Counsel



51

CERTIFICATE OF SERVICE

I do hereby certify that I am of counsel for Respondent
in the above styled case and I have this day served a
copy of the within and foregoing Response to Petition
for A Writ of Certiorari to the United States Court of
Appeals for the Fifth Circuit upon Petitioner, Curtis
Publishing Company, by mailing, in the United States
Mail, a copy of same to its attorneys of record, HER-
BERT WECHSLER, ESQ., 435 West 116th Street, New
York, New York 10027; PHILIP H. STRUBING, ESQ.,
PEPPER, HAMILTON & SCHEETZ, 123 South Broad
Street, Philadelphia, Pennsylvania 19109 and XIL-
PATRICK, CODY, ROGERS, McCLATCHEY & RE-
GENSTEIN, 1045 Hurt Building, Atlanta, Georgia 30303,
in an envelope properly addressed and with sufficient

prepaid postage thereon, pursuant to Supreme Court
Rule 33.

This

day of February 1966.

Of Counsel for Respondent



